La sociedad del conocimiento y la educación superior universitaria

Main Article Content

Guillermo Ruiz

Abstract

The aim of this paper (The Society of Knowledge and the University Higher Education) is to analyze the challenges faced by universities in the framework of the society of knowledge, considering social, institutional and educational implications of new technologies. Focus is made on scientific research issues as related to the new environments of production of knowledge. I begin describing some of historical and contemporary characteristics of university. Then, I analyze some conceptualizations relative to this society of knowledge, describing how it affects science and its production. Finally, I present some ideas and hypothesis about the challenges and demands that public university faces in the 21th Century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ruiz, G. (2015). La sociedad del conocimiento y la educación superior universitaria. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 45(185). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2002.185.48322

References

Autores varios, Estudios para la Reforma Curricular de la Universidad de Buenos Aires, EUDEBA/Secretaría de Asuntos Académicos UBA, Buenos Aires, 2000.

Becerra, Martín, “Las industrias culturales ante la Revolución informacional”, Revista Voces y Culturas, núm. 14, II semestre, 1998, pp. 143-160.

Becher, Tony, Academic Tribes and Territories, The Society for Research into Higher Education/Open University Press, Londres, 1989.

Braslavsky, Cecilia, Una propuesta para la enseñanza de la historia general de la educación, material didáctico de la Cátedra de Historia de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras de la UBA, Buenos Aires, 1985.

Camilloni, Alicia, “Complejidad superior. Calidad y evaluación de programas universitarios”, Revista Encrucijada “Educación superior.

El saber que ocupa lugar”, núm. 12, Edición Aniversario, UBA, Buenos Aires, 2001.

Camilloni, Alicia (coord.) et al., Diseño del sistema de educación superior, UBA-Ministerio de Educación de la Nación, Buenos Aires, 2000.

Camilloni, Alicia, “La universidad pública, hoy”, trabajo presentado en el Seminario internacional: Filosofías de la universidad y conflicto de racionalidades, Facultad de Ciencias Sociales de la UBA, Buenos Aires, 1997.

Camilloni, Alicia, “O Papel do Estado na Educação Superior: autonomia, exámes de ordem, exámem de estado e atribuições proffisionais”, en Anais do I Seminario de Universidades pela Integração Brasil–Argentina, Universidade Católica de Pernambuco, Recife, 1992.

Camilloni, Alicia, “Alternativas para el régimen académico”, Revista IGLU, núm. 1, octubre de 1991.

Cano, Daniel, La educación superior en la Argentina, Centro Editor de América Latina-FLACSO, Buenos Aires, 1984.

Clark, Burton, Las universidades modernas: espacios de investigación y docencia, Miguel Ángel Porrúa, México, 1997.

Clark, Burton, El sistema de educación superior, Nueva Imagen, México, 1991.

Crovi Druetta, Delia María y Girardo, Cristina, La convergencia tecnológica en los escenarios laborales de la juventud, UNAM: Proyecto Identidad y Tolerancia, DGAPA, FCSP, 2001.

Fanelli, Ana María y Trombetta, Augusto, Diferenciación institucional y reformas curriculares en los sistemas de educación superior, Ministerio de Cultura y Educación de la Nación, Serie Estudios y Propuestas, Buenos Aires, 1996.

Neave, Guy: “Universidad y comunidad ¿relaciones peligrosas?”, Revista Encrucijada “Educación superior. El saber que ocupa lugar”, núm. 12, edición aniversario, UBA, Buenos Aires, 2001.

Ramírez, Francisco y Meyer, John, Comparative Education: The Social Construction of the Modern World System, Program Report núm. 80-B15, Institute for Research on Educational Finance and Governance, School of Education, Stanford University, 1991.

Reich, Robert, El trabajo de las naciones. Hacia el capitalismo del siglo XXI, Javier Vergara Editor, Buenos Aires, 1993.

Rubio Oca, Julio, Los retos para la educación superior mexicana de fin de siglo, s/d.