Desplazamiento imaginativo en etnografías de la violencia: empatía, contaminación y reflexividad ante alteridades incómodas
Main Article Content
Abstract
This essay problematizes the exercise of empathy as an imaginative displacement during anthropological fieldwork to account for the positions and practices of agents perpetrating violence. Based on a review of the work of the authors and in dialogue with anthropologists who have also worked with uncomfortable alterities, we reflect on the modes of ethnographic bond construction and point out the importance of moving away from a state of identification with the interlocutors. We point out the methodological importance of assuming an analytical attitude towards the forms of contamination in the field in order to write about the relational complexity of acts of violence, which, far from morally corrupting the researcher, allows for the broadening of the horizon of anthropology's understanding.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Abu-Lughod, Lila. 1990. “Shifting politics in Bedouin love poetry”. En Language and the Politics of Emotion, editado por L. Abu-Lughod y C. Lutz, 24-45. Cambridge: Cambridge University Press.
Arednt, Hannah. 2008. Eichmann em Jerusalem. Um relato sobre a banalidade do mal. Sao Paulo: Companhia das Letras.
Barthe, Yannick. 2021. “Elementos para uma sociologia da vitimização”. En Políticas etnográficas no campo da moral, organizado por T. Rifiotis y J. Segata, 119-144. Porto Alegre: Associação Brasileira de Antropologia.
Blázquez, Nahuel. 2024. “Un poco de cariño. Horror y sensualidad en relatos etnográficos”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211005.
Blair Trujillo, Elsa. 1993. Las fuerzas armadas: una mirada civil. Bogotá: Centro de Investigación y Educación Popular.
Boltanski, Luc. 1993. La souffrance à distance. Morale humanitaire, médias et politique. París: Gallimard.
Borneman, John. 2015. Cruel Attachments. The Ritual Rehab of Child Molesters. Chicago: The University of Chicago Press.
Brama, Leonardo, Roberto Kant de Lima y Fabio Mota. 2024. “‘Confusion of horizons’ with unwanted Others: Frustrations, results and effects of ethnographic practices in the realm of justice and public safety”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211008.
Campoy, Leonardo. 2022. “Entre el otro y yo, etnografías. La subjetividad del investigador en antropología”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. J. Martínez-Moreno, 49-68. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Cardoso de Oliveira, Roberto. 2018. “El trabajo del antropólogo: mirar, escuchar y escribir”. En Trabajo de campo en América Latina. Experiencias antropológicas regionales en etnografía, coordinado por R. Guber, 113-126. México: San Benito.
Centro Nacional de Memoria Histórica. 2018. Caquetá: una autopsia sobre la desaparición forzada. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.
Crapanzano, Vincent. 1994. “Kevin: On the Transfer of Emotions”. American Anthropologist 96 (4): 866-888.
Csordas, Thomas. 1997. The Sacred Self: a cultural phenomenology of charismatic healing. Berkeley: University of California Press.
Devereux, Georges. 1977. De la ansiedad al método en las ciencias del comportamiento. México: Siglo Veintiuno.
Das, Veena. 2007. Life and Words. Violence and the Descent into the Ordinary. Berkeley: University of California Press.
Duarte, L. F. D. (2015). A ética em pesquisa nas ciências humanas e o imperialismo bioético no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia 3(5):31-52. https://doi.org/10.20336/rbs.90
Duarte, Luiz F. D. 2012. “O paradoxo de Bergson: diferença e holismo na antropologia do Ocidente”. Mana 18 (3): 417-448. https://doi.org/10.1590/S0104-93132012000300001.
Duarte, Luiz F. D. y Marco J. Martínez-Moreno. 2024. “The person in contemporary contexts of right-wing populism: An uncomfortable study”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211002.
Dullo, Eduardo. 2015. “Seriously enough? Describing or analysing the Native(s)’s Point of View”. En After the Crisis. Anthropological thought, Neoliberalism and the aftermath, editado por J. Carrier, 133-153. Londres: Routledge.
Dullo, Eduardo. 2019. “O tempo da crítica”. Debates do NER 19 (36): 119-134. https://doi.org/10.22456/1982-8136.100023.
Dumont, Louis. 1970. Homo hierarchicus. The Caste System and Its Implications. Chicago: The University of Chicago Press.
Elias, Norbert. 1994. El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Fassin, Didier. 2006. “Souffrir par le social, gouverner par l’écoute. Une configuration sémantique de l’action publique”. Politix 73 (1): 137-157.
Fassin, Didier. 2019. “As economias morais revisitadas”. En Políticas etnográficas no campo da moral, organizado por T. Rifiotis y J. Segata, 51-80. Porto Alegre: Associação Brasileira de Antropologia.
Fassin, Didier y Robert Rechtman. 2009. The Empire of Trauma. An Inquiry into the Condition of Victimhood. Princeton: Princeton University Press.
Favret-Saada, Jeanne. 2005. “Ser afectado”. Cuadernos de Campo 13: 155-161. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v13i13p155-161.
Forero Angel, Ana M. 2017. El Coronel no tiene quien le escuche: una aproximación antropológica a las narrativas militares. Bogotá: Universidad de los Andes.
Forero Angel, Ana M. 2022a. “Biographical (Re)Locations Towards an Ethnography of Discomfort”. Borderlands 21 (2): 14-40. https://doi.org/10.21307/borderlands-2022-011.
Forero Angel, Ana M. 2022b. “Hablar sobre militares: emociones y biografía en la investigación etnográfica”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. Martínez-Moreno, 353-372. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Forero Angel, Ana M. 2024.” La traducción y la empatía en la comprensión de las fuerzas militares colombianas: Hacia una expansión de los horizontes antropológicos”. Vibrant 21 https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211004.
Forero Angel, Ana M. 2025. Ortiz. Bogotá: Universidad de los Andes.
Frederic, Sabina. 2024. “Incomodidades e intervenciones antropológicas en escenarios de reformas democratizadoras de Fuerzas de Seguridad y Armadas, en Argentina”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211007.
Friz-Echeverría, Cristóbal. 2019. “Entre testimonio, lugar de enunciación y crítica Ausencia/presencia de lo político en la filosofía chilena desde 1973”. Ideas y Valores 68 (169): 219-240. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v68n169.62152.
Guedes, André. 2024. “These men in love with mining companies and pickup trucks: Moralities and knowledge practices of the deserts and movements of the economy”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211011.
González, Andrés. 2024. “Entre ‘alteridades reprochables’ y ‘otredades irredimibles’: Violencia, moralidad, y los límites de la comprensión etnográfica”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21de211006.
Guber, Rosana. 2024. “La guerra anglo-argentina de 1982. Los incómodos límites auto-impuestos por una antropología conformista”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211003.
Harding, Susan. 1991. “Representing Fundamentalism: The Problem of the Repugnant Cultural Other”. Social Research 58 (2): 373-393.
Jacobo, Frida. 2022. “Las emociones en la etnografía. Revisión de propuestas para un registro etnográfico de la dimensión emocional”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. J. Martínez-Moreno, 29-48. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Jacobo, Frida y Marco J. Martínez-Moreno (coords.). 2022. Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Jimeno, M. 2010. “Emoções e política. A ‘vítima’ e a construção de comunidades emocionais”. Mana 16 (1): 99-121. https://doi.org/10.1590/S0104-93132010000100005.
Jimeno, Myriam. 2018. “Citizens and Anthropologists”. En Companion to Latin American Anthropology, editado por D. Poole, 72-89. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Jimeno, Myriam, Andrés Góngora, Marco J. Martínez-Moreno y Antonio Olmos (eds.). 2022. Antropología, violencia y actores sociales en América Latina. Bogotá: Centro de Estudios Sociales, Universidad Nacional de Colombia.
Hatzikidi, Katerina. 2024. “The ambiguous other. Engaging with far right and other uncomfortable subjectivities”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211010.
Hyvärinnen, Matti. 2008. “Narrative form and narrative content”. En Methodological Challenges in Childhood and Family Research, editado por I. Järventie y M. Lähde, 43-63. Tampere: Tampere University Press.
Leavitt, John. 1996. “Meaning and Feeling in the Anthropology of Emotions”. American Ethnologist 23 (3): 514-539. https://doi.org/10.1525/ae.1996.23.3.02a00040.
Losonczy, Anne Marie. 2016. “Murderous returns: armed violence, suicide and exhumation in the Emberá Katío economy of death (Chocó and Antioquia, Colombia)”. Human Remains and Violence 2 (2): 67-83. http://dx.doi.org/10.7227/HRV.2.2.6.
Mahmood, Saba. 2001. “Feminist Theory, Embodiment, and the Docile Agent: Some Reflections on the Egyptian Islamic Revival”. Cultural Anthropology 16 (2): 202-236.
Mahmood, Saba. 2019. “Razão religiosa e afeto secular: uma barreira incomensurável”. Debates do NER 19 (36): 17-56. https://doi.org/10.22456/1982-8136.99587.
Malinowski, Bronislaw. 1989. Diario de campo en Melanesia. Barcelona: Júcar.
Marcus, George. 2002. The Sentimental Citizen. Emotion in Democratic Politics. University Park: The Pennsylvania University Press.
Martínez-Moreno, Marco J. 2013. “Un nuevo primitivo: cultura, género e igualdad en la transformación hacia una sociedad democrática”. Revista de Antropologia 56 (1): 147-180. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2013.64489.
Martínez-Moreno, Marco J. 2022a. “‘Cosas que no están escritas en el texto’: una exploración sobre la investigación antropológica con los violentos”. En Antropología, violencia y actores sociales en América Latina, editado por M. Jimeno, A. Góngora, M. J. Martínez-Moreno y A. Olmos, 279-305. Bogotá: Centro de Estudios Sociales, Universidad Nacional de Colombia.
Martínez-Moreno, Marco J. 2022b. “Por el Jardín de las Delicias. Emocionalismo, acercamiento a la interioridad y alianza con la força”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. J. Martínez-Moreno, 113-136. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Martínez-Moreno, Marco J. 2024. “A vítima de Quetzalcóatl. Consciência de gênero, resistência masculina e atitude analítica diante da violencia”. Mana 30 (1): 1-35. https://doi.org/10.1590/1678-49442024v30n1e2024001.pt.
Martínez-Moreno, Marco J. 2025a. A agência humana e a força. Emoção, conversão e resistência na judicialização da violência contra a mulher. Río de Janeiro: Autografia, Universidade Federal Fluminense.
Martínez-Moreno, Marco J. 2025b. “Liturgias de la empatía: espiritualidades seculares en talleres de formación contra la violencia de género en América Latina”. Ms.
Martínez-Moreno, Marco J. y Ana M. Forero Angel. 2024. “Introduction to the dossier Broadening the horizons of anthropological understanding: ethnographies with ‘uncomfortable otherness’”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211001.
Merriman, Daniele. 2018. Critical Visibility in Colombia: Victimhood, Reparations, and the Challenge of Visibilizarse. Tesis, Boulder: University of Colorado.
Mugabe, Nelson. 2022. “‘Nosotros no queremos ser objeto de investigación’: emociones, poder y ética en una investigación etnográfica en Río de Janeiro”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. J. Martínez-Moreno, 181-196. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Nava, Elena. 2022. “Domesticando a la antropóloga: ‘ser afectada’, mal de ojo e intersubjetividad”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. J. Martínez-Moreno, 161-179. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.
Nussbaum, Martha. 2013. Emociones políticas. ¿por qué el amor es importante para la justicia?. Barcelona: Paidós.
Olsen, William y Thomas Csordas (eds.). 2019. Engaging Evil. A Moral Anthropology. Nueva York-Oxford: Berghahn Books.
Ortner, Sherry. 2016. “Dark anthropology and its others. Theory since the eighties”. Hau: Journal of Ethnographic Theory, 6 (1): 47-79. https://doi.org/10.14318/hau6.1.004.
Pasieka, Agnieszka. 2017. “Taking Far-Right Claims Seriously and Literally: Anthropology and the Study of Right-Wing Radicalism”. Slavic Review 76: 519-529. https://doi.org/10.1017/slr.2017.154.
Peirano, Mariza. 1991. Uma Antropologia No Plural. Três Experiências Contemporâneas. Brasilia: Universidade de Brasília.
Pinheiro-Machado, Rosana y Lucia Scalco. 2021. “Humanizing fascist? Nuance as an anthropological responsibility”. Social Anthropology 29 (2): 329-372. https://doi.org/10.1111/1469-8676.13048.
Quevedo, Helka. 2018. Un lugar para otras voces. Cartas de una antropóloga forense. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.
Rifiotis, Theophilos. 2014. “Judicialização dos direitos humanos, lutas por reconhecimento e políticas públicas no Brasil: configurações de sujeito”. Revista de Antropologia 57 (1): 119-144. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2014.87755.
Rifiotis, Theophilos y Jean Segata (orgs.). 2019. Políticas etnográficas no campo da moral. Porto Alegre: Associação Brasileira de Antropologia.
Robben, Antonius. 1996. “Ethnographic Seduction, Transference, and Resistance in Dialogues about Terror and Violence in Argentina”. Ethos 24 (1): 71-106. https://doi.org/10.1525/eth.1996.24.1.02a00030.
Robben, Antonius y Alexander Hinton. 2023. Perpetrators. Encountering Humanity’s Dark Side. Stanford: Stanford University Press.
Robbins, Joel. 2013. “Beyond the suffering subject: toward an anthropology of the good”. The Journal of the Royal Anthropological Institute 19 (3): 447-462.
Rosaldo, Renato. 2000. Cultura y verdad. La reconstrucción del análisis social. Quito: Abya-Yala.
Rosenwein, Barbara. 2002. “Worrying about Emotions in History”. The American Historical Review 107 (3): 821-845. https://doi.org/10.1086/ahr/107.3.821.
Salem, Tania. 1992. “A ‘despossessão subjetiva’: Dos paradoxos do individualismo”. Revista Brasileira de Ciências Sociais 7 (18): 62-77.
Salem, Tania. 2024a. “Grappling with complexity in research with the Military Police: The far-right and anthropology’s civilizing mission”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211009.
Salem, Tania. 2024b. Policing the Favelas of Rio de Janeiro. Cosmologies of War and The Far Right. Cham: Palgrave MacMillan.
Silva, Kelly C. da y Fábio Martins. 2024. “The battle of the Zé Gotinhas: The schismogenesis of images and political audiences on Brazilian social media”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e211013.
Shoshan, Nitzan. 2014. “Managing hate: Political Delinquency and Affective Governance in Germany”. Cultural Anthropology 29 (1): 150-175. https://doi.org/10.14506/ca29.1.09.
Shoshan, Nitzan. 2016. “Más allá de la empatía: la escritura etnográfica de lo desagradable”. Nueva Antropología 83: 147-162.
Shoshan, Nitzan. 2021. “Epílogo: Desafíos comparativos en el estudio de la ultraderecha. Una mirada desde Europa”. Población y Sociedad 28 (2): 127-137. http://dx.doi.org/10.19137/pys-2021-280207.
Shoshan, Nitzan. 2024. “Bajo otro nombre: Secretos, complicidades, etnografía”. Vibrant 21. https://doi.org/10.1590/1809-43412024v21e21702.
Strathern, Marilyn. 2016. Before and After Gender. Chicago: Hau Books.
Trajano, Wilson. 2018. “Que barulho é esse? O dos Pós-modernos?”. Anuário Antropológico 11 (1): 133-151. https://periodicos.unb.br/index.php/anuarioantropologico/article/view/6380.
Trouillot, Michel-Rolph. 2003. Global transformations: Anthropology and the Moderns World. Nueva York: Palgrave Macmillan.
Werneck, Alexandre y Letícia Ferreira (eds.). 2023. Questões de moral, moral em questão. Estudos de sociologia e antropologia das moralidades. Río de Janeiro: Mórula.
Zamora, Sara. 2022. “‘¡Qué bueno que ya va a salir! ¿o mejor no?’ Emociones en el campo y la escritura sobre excombatientes”. En Las emociones de ida y vuelta. Experiencia etnográfica, método y conocimiento antropológico, coordinado por F. Jacobo y M. J. Martínez-Moreno, 213-230. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Esta revista usa una licencia CC del tipo CC BY-NC-ND 3.0. Se maneja bajo el esquema de acceso abierto, con una licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported.