Adaptation and validation of an inclusive attitude scale for trans people in Sonora
Main Article Content
Abstract
Purpose: To adapt and validate in Sonora the scale to measure Attitudes towards Transgender People in University Students (EATU), which measures the inclusion of trans people in Higher Education Institutions (HEIs).
Methodological design: Quantitative, cross-sectional and non-experimental study. 860 participants were selected among three heis, with non-probabilistic and intentional sampling. A 4-point Likert-type scale survey was applied that evaluates transinclusive attitudes. Reliability was obtained with Cronbach's alpha and McDonald's omega. For validity, the sample was randomly divided into two; In subsample 1, an Exploratory Factor Analysis (EFA) was carried out and in subsample 2, the model resulting from the EFA was tested using a Structural Equation Model (SEM).
Results: The EFA yielded a final solution EATU of 32 items grouped into 3 dimensions called sensitivity, coexistence and cisexist stigma, with values that demonstrate validity and reliability. The SEM generated a model with indices of fitness in a final solution of 17 items and 3 correlated dimensions with acceptable coefficients.
Research limitations: The measurement of transinclusion attitudes in a society where it has been documented that such construct is barely being developing, and the failure to collect demographic data on the sample about their religious beliefs.
Findings: A measurement instrument on transinclusive attitudes for key social actors interested in promoting the inclusion of trans people, their human rights and substantive equality.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Barrera-Gaviria, A.E. (2012). El proceso de sensibilización como metodología para la aceptación y reconocimiento del ser. Revista senderos pedagógicos, (3), pp. 59-70. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/senderos/article/view/27/24
Bartlett, M. S. (1954). A note on the multiplying factors for various χ2 approximations. Journal of the Royal Statistical Society, Series B, 16(2), pp. 296–298. https://www.jstor.org/stable/2984057
Barton, L. (1998). Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata.
BBC News Mundo. (2023). Hallan muerto a Ociel Baena, el "magistrade" que fue la primera persona en obtener un pasaporte no binario en México. BBC News Mundo. 13 noviembre 2023. https://www.bbc.com/mundo/articles/crgpnll45kko
Bourdieu, P. (1967). Postfacio. En E. Panofsky. Architecture gothique et pensée scholastique: précéde de L'Abbé Suger de Saint-Denis, pp. 133-167. Paris: Minuit.
Campo-Arias, A. y Oviedo, H.C. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: La consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10(5), pp. 831-839. https://www.redalyc.org/pdf/422/42210515.pdf
Chon, B., Burgos, A.M. y Barajas, M.W. (2018). Construcción de una escala para medir actitudes hacia las personas transgénero en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 23(3), pp. 310-317. https://www.researchgate.net/publication/327971142_Construction_of_a_scale_to_measure_attitudes_towards_transgender_people_in_university_students
Comisión Internacional de los Derechos Humanos [CIDH] (2014). Una mirada a la violencia contra personas LGBTI. Un registro que documenta actos de violencia entre el 1 de enero de 2013 y el 31 de marzo de 2014. Washington, D.C. CIDH. Recuperado de https://www.oas.org/es/cidh/lgtbi/docs/Anexo-Registro-Violencia-LGBTI.pdf
Cooper, J., Blackman, S. y Teller, K. (2015). The science of attitudes. New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781315717319
Currah, P. (2019). General editor’s introduction. TSQ: Transgender Studies Quartely, 6(1), 1-3. DOI: 10.1215/23289252-7253440
DeVellis, R. (2003). Scale development. Theory and applications. 2 ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
Dugan, J.P., Kusel, M.L. y Simounet, D.M. (2012). Transgender college students: An exploratory study of perceptions, engagement, and educational outcomes. Journal of College Student Development, 53(5), pp. 719-736. DOI: 10.1353/csd.2012.0067
Ertas, H., Filiz, E., Kahveci, S. y Ünal, S.N. (2022). Turkish validity and reliability study of challenge-hindrance demands scale for the nursing profession. International Journal of Clinical Practice, 2022: 3912003. DOI: 10.1155/2022/3912003
Espinoza, M. y Rodríguez, J. (2020). Estudiantes LGBT+ y profesores universitarios. Prácticas de inclusión y exclusión en la educación superior. Voces y silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11(2), pp. 7-29. DOI: 10.18175/VyS11.2.2020.1
Estivill, J. (2003). Panorama de la lucha contra la exclusión social. Conceptos y estrategias. Ginebra, Oficina Internacional del Trabajo. Programa estrategias y Técnicas contra la Exclusión Social y la Pobreza. Servicio de Políticas y Desarrollo de la Seguridad Social. Recuperado de http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/panorama-de-la-lucha-contra-la-exclusion-social.pdf
Fernández R., F. (2019). La productividad geográfica del cisexismo: diálogos entre los estudios trans y la geografía. En A. F. Neer, et al. (eds.) Las ciencias sociales en tiempos de ajuste: Artículos seleccionados de las IX Jornadas de Jóvenes Investigadores del Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires: CLACSO, pp. 267-286. DOI: 10.2307/j.ctvt6rm8t.17
Galofre, P. y Missé, M. (eds.) (2015). Políticas trans: una antología de textos desde los estudios trans norteamericanos. Barcelona: Egales.
Grinstead, C., Snell, J.L. (1997). Introduction to probability. 2 ed. Providence, RI: American Mathematical Society.
Goldstraw, S. (2023). ‘It was just a joke!’ Comedy and freedom of speech. European Journal of Political Theory, 0(0), pp. 1-22. DOI: 10.1177/14748851231205375
Guerrero, S. y Muñoz, L. (2018a). Epistemologías transfeministas e identidad de género en la infancia: del esencialismo al sujeto del saber. Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México, 4: 1-31. DOI: 10.24201/eg.v4i0.168
Guerrero, S. y Muñoz, L. (2018b). Ontopolíticas del cuerpo trans: controversia, historia e identidad. En L. Raphael de la Madrid y A. Gómez Cíntora (coords.) Diálogos diversos para más mundos posibles (pp. 71-94). México: UNAM, Instituto de Investigaciones Jurídicas. http://ru.juridicas.unam.mx/xmlui/bitstream/handle/123456789/39109/ontopoliticas-del-cuerpo-trans-controversia-historia-e-identidad.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., y Black, W. (1999). Análisis multivariante. 5 ed. Madrid: Prentice Hall.
Hernández Baeza, A., Espejo Tort, B. González Romá, V. y Gómez Benito, J. (2001). Escalas de respuesta tipo Likert: ¿Es relevante la alternativa “indiferente”? Metodología de encuestas, 3(2), pp. 135-150. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/39081/030700.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hoyos Hernández, P., Duarte Alarcón, C. y Valderrama, L.J. (2023). Atención de los profesionales de la salud a personas trans en América Latina y el Caribe. Interdisciplinaria, 40(1), pp. 63-80. DOI: 10.16888/interd.2023.40.1.4
Hu, L. y Bentler, P. (1995). Evaluating model fit. En R. H. Hoyle (ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications, pp. 76–99. Thousand Oaks, CA: Sage.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [Inegi]. (2022). Comunicado de prensa núm. 430/22, 28 de junio de 2022: Encuesta Nacional sobre Diversidad Sexual y de Género (ENDISEG) 2021. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2022/endiseg/Resul_Endiseg21.pdf
Jenkins, K. (2020). Cissexism and precarity perform trans subjectivities. Journal of Social Theory in Art Education, 40(1), pp. 65-70. https://scholarscompass.vcu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1566&context=jstae
Jongitud Zamora, J. (2017). Discriminación por identidad de género: propuestas para su prevención y erradicación en instituciones de educación superior. En M. Casillas, J. Dorantes y V. Ortiz (coords.) Estudios sobre la violencia de género en la universidad, pp.174-193. Xalapa: Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/bdh/files/2017/12/Estudios-sobre-violencia-de-genero-18-de-enero.pdf
Kanamori, Y., Cornelius-White, J.H.D., Pegors, T.K., Daniel, T., et al. (2017). Development and validation of the transgender attitudes and beliefs scale. Archives of Sexual Behavior, 46, pp. 1503-1515. DOI: 10.1007/s10508-016-0840-1
Kattari, S.K., O’Connor, A.A. y Kattari, L. (2018). Development and validation of the transgender inclusive behavior scale (TIBS). Journal of Homosexuality, 65(2), pp. 181-196. DOI: 10.1080/00918369.2017.1314160
Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A. y Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Anales de psicología, 30(3), pp. 1151-1169. DOI: 10.6018/analesps.30.3.199361
López, Á. (2020). Cuando el lenguaje excluye: consideraciones sobre el lenguaje no binario indirecto. Cuarenta naipes. Revista de Cultura y Literatura, 2(3), pp. 295-312. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/cuarentanaipes/article/download/4891/5171
Manzano Patiño, A.P. (2017). Introducción a los modelos de ecuaciones estructurales. Investigación en Educación Médica, 7(25), pp. 67-72. https://www.scielo.org.mx/pdf/iem/v7n25/2007-5057-iem-7-25-67.pdf DOI: 0.1016/j.riem.2017.11.002
Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), pp. 129-151. DOI: 10.14516/fde.2016.014.020.008
Murchison, G.R., Aguayo-Romero, R.A., Lett, E., Katz-Wise, S.L., et al. (2023). Transgender/nonbinary young adults’ exposure to cissexism-related social stressors: Variation across gender groups. Social Science & Medicine, 329, 116013. DOI: 10.1016/j.socscimed.2023.116013
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (s.f.). Objetivos de Desarrollo Sostenible. 4 Educación de calidad. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Páez, J., Hevia, G., Pesci, F. y Rabbia, H.H. (2015). Construcción y validación de una escala de actitudes negativas hacia personas trans. Revista de Psicología, 33(1), pp. 153-190. DOI: 10.18800/psico.201501.006
Pasquali, M. (2022). Salto generacional: ¿Qué países latinoamericanos lideran en esperanza de vida? Statista. 23 nov 2022. https://es.statista.com/grafico/28813/esperanza-de-vida-en-latinoamerica-a-traves-del-tiempo/
Rachid, M., y Massenzio, F. (2014). Informe sobre el acceso a los derechos económicos, sociales y culturales de la población trans en América Latina y el Caribe. Red Latinoamericana y del Caribe de Personas Trans. Recuperado de https://www.oas.org/en/sedi/dsi/docs/informe-desc-redlactrans.pdf
Radi, B. (2019). Políticas del conocimiento: hacia una epistemología trans*. En M. López. Los mil pequeños sexos: intervenciones críticas sobre políticas de género y sexualidades, (pp. 27-42). Sáenz Peña, Argentina: Eduntref, https://www.aacademica.org/blas.radi/32
Radi, B. y Sardá-Chandiramani, A. (2016). Travesticidio / transfemicidio: Coordenadas para pensar los crímenes de travestis y mujeres trans en Argentina. Publicación en el Boletín del Observatorio de Género. https://www.aacademica.org/blas.radi/14.pdf
Serano, J. (2007). Whipping girl. A transsexual woman on sexism and the scapegoating of femininity. Berkeley, Seal Press.
Trans Murder Monitoring. (2023). Trans Murder Monitoring 2023 Global Update. https://transrespect.org/en/trans-murder-monitoring-2023/
Valdés Cuervo, A.A., García Vázquez, F., Torres Acuña, G., Urías Murrieta, M. et al. (2019). Medición en investigación educativa con apoyo del SPSS y el AMOS. México: Instituto Tecnológico de Sonora, Clave Editorial.
Vera Morales, A. (coord.) (2019). La situación de acceso a derechos de las personas trans en México: problemáticas y propuestas. México: Embajada de los Estados Unidos en México. https://almascautivasorg.files.wordpress.com/2019/02/la-situacic3b3n-de-acceso-a-derechos-de-las-personas-trans-en-mc3a9xico.-investigacic3b3n-completa.pdf
Vera, A., Vázquez, D.E. y García, L. (s.f.). El movimiento trans en México. Una mirada desde Almas Cautivas. En Blog Almas Cautivas A.C. https://almascautivasorg.files.wordpress.com/2017/09/el-movimiento-trans-en-mc3a9xico-una-mirada-desde-almas-cautivas1.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento recognizes and respects the moral rights of authors as well as ownership rights transferred in non-exclusivity to the journal for its open access dissemination and its preservation. Hence, authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento from Universidad Nacional Autónoma de México is distributed under a Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional, which allows the information and metadata to be used without commercial ends as long as proper citation is utilized.
Authors will have the right to non-exclusively distribute the contribution made to Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento. That is, they will be able to include it in an institutional repository or disseminate it in other digital or printed media as long as it is explicitly stated that it was first published in Entreciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento. The following information must additionally be included: author, year, volume, page numbers, electronic paging, and DOI.
Authors, whose publications have been accepted, will have to send the Letter of Copyright Transfer in the corresponding format, filled out and signed by the author or authors.