Economic-financial skills in Mexico: regional analysis of the ENIF 2021
Main Article Content
Abstract
Financial education enables individuals to make better decisions regarding the management of their money. In Mexico there is a low level of financial education since it occupies the 12th position among the G20 countries in this area. In addition, it is a country that has important regional differences. This paper explores these differences in relation to the Economic-Financial Competences Index built from the data of the 2021 National Survey of Financial Inclusion using descriptive statistics. The results obtained indicate that there are important differences in financial education at the regional level. The South region is the one with the lowest scores in all the sub-indices of this index. More than 50% of the population did not correctly answer the question on simple interest calculation and more than 80% did not answer the compound interest correctly, even by region, although they do understand the concept of interest. Less than 20% of the population makes use of the services offered by specialists or government institutions to compare the financial instruments they acquire. It is necessary to guide public policies to impact the aspects that have low scores, considering regional differences.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Atkinson, Adele y Flore-Anne Messy. 2012. Measuring financial literacy: results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions No. 15. París: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en.
Banco del Bienestar. 2022. Educación financiera. https://www.gob.mx/bancodelbienestar/acciones-y-programas/educacion-financiera-174080.
Banxico. S. f. Banxico educa. http://educa.banxico.org.mx/banxico_educa_educacion_financiera/comite-educacion-financiera.html.
Citibanamex. 2021. Indicadores regionales de actividad económica 2021. https://www.banamex.com/sitios/analisis-financiero/pdf/revistas/IRAE/IRAE20210721.pdf?fbclid=IwAR2r9nqiVSNx0C97dlh2EjltXFiQ6OHXx6-d501-8kzgnxJIaAxDDKcVnqg.
CEF. 2020. Estrategia nacional de educación financiera. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/254432/Estrategia_Nacional_de_Educaci_n_Financiera.pdf.
CNBV. 2016. Sector de instituciones de tecnología financiera. https://www.gob.mx/cnbv/acciones-y-programas/sector-fintech.
CNBV. 2019. Encuesta nacional de inclusión financiera 2018. Presentación de resultados. https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/enif/2018/doc/enif_2018_resultados.pdf.
CNBV. 2020. Inclusión financiera. https://www.gob.mx/cnbv/acciones-y-programas/inclusion-financiera-25319.
CNBV. 2022. Encuesta nacional de inclusión financiera 2021. Reporte de resultados. https://www.cnbv.gob.mx/Inclusi%C3%B3n/Anexos%20Inclusin%20Financiera/Reporte_Resultados_ENIF_2021.pdf.
Conaif. 2020. Política nacional de inclusión financiera. https://assets.ctfassets.net/1noli9bpiikh/3FUAJEceyCe5zXfUS4NhLw/ecc35074ca6609a29487c16dfdbf9100/PNIF_2020_2024_VF.PDF.
Conaif. 2022. Plataforma de seguimiento y monitoreo. Política nacional de inclusión financiera. https://www.pnif.mx/.
Conaif-CEF. 2022. Política nacional de inclusión financiera. Informe de ejecución 2021. Plan de trabajo 2021-2022. https://assets.ctfassets.net/1noli9bpiikh/1XG7vEsxDFXauUyJupdJaX/97d48215859294c94421f50f88d9a2e5/PNIF_Plan_Trabajo-2021-2022.pdf.
Condusef. S.f. Comunidad WhatsApp. https://www.condusef.gob.mx/index.php?p=bienvenida-wa.
Condusef. 2016. Catálogo nacional de productos y servicios financieros. https://ifit.condusef.gob.mx/ifit/ftb_vista_producto.php.
Condusef. 2022a. Guías para la familia y el maestro. https://webappsos.condusef.gob.mx/EducaTuCartera/guias.html.
Condusef. 2022b. Semana nacional de educación financiera. https://eduweb.condusef.gob.mx/snef/index.html.
Condusef. 2022c. Condusef y Conalep presentan los avances en la ejecución de acciones de educación financiera en el marco de su convenio de colaboración. https://www.condusef.gob.mx/?p=contenido&idc=1268&idcat=1.
Condusef. 2022d. Educa tu cartera. https://webappsos.condusef.gob.mx/EducaTuCartera/index.html.
Condusef. 2022e. Diplomado en educación financiera. https://inscripcion-diplomado.condusef.gob.mx/.
Condusef. 2022f. Proteja su dinero. https://revista.condusef.gob.mx/.
Connolly, Chris y Khaldoun Hajaj. 2001. Financial services and social exclusion. Sidney: University of New South Wales.
Consar. 2022. Comisión Nacional del Sistema de Ahorro para el Retiro. https://www.gob.mx/consar.
DOF. 2011. Acuerdo por el que se crea el Consejo Nacional de Inclusión Financiera. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5212351&fecha=03/10/2011#gsc.tab=0.
DOF. 2014. Ley para Regular las Agrupaciones Financieras. https://www.cnbv.gob.mx/Normatividad/Ley%20para%20Regular%20las%20Agrupaciones%20Financieras.pdf.
DOF. 2018. Ley para Regular las Instituciones de Tecnología Financiera. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LRITF_200521.pdf.
DOF. 2019. Ley General de Educación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGE.pdf.
El Economista. 2022. Incluirán educación financiera en ciclo escolar 2023-2024. https://www.eleconomista.com.mx/finanzaspersonales/Incluiran-materiales-de-educacion-financiera-en-libros-de-texto-el-proximo-ciclo-escolar--20220621-0047.html.
Hogarth, Jeanne M. 2006. Financial education and economic development. https://www.oecd.org/finance/financial-education/37742200.pdf.
INEGI. 2018a. Encuesta nacional de inclusión financiera (ENIF) 2018. Objetivo general. https://www.inegi.org.mx/programas/enif/2018/.
INEGI. 2023. Grado promedio de escolaridad de la población de 15 y más años por entidad federativa según sexo, años censales seleccionados 2000 a 2020. https://www.inegi.org.mx/app/tabulados/interactivos/?pxq=Educacion_Educacion_05_2f6d2a08-babc-442f-b4e0-25f7d324dfe0.
Lo Prete, Anna. 2013. Economic literacy, inequality, and financial development. Economics Letters, 118: 74-76. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2012.09.029.
Lo Prete, Anna. 2017. Inequality and the finance you know: does economic literacy matter? Economía Política, 35: 183-205. https://link.springer.com/article/10.1007/s40888-018-0097-3.
Lusardi, Annamaria y Olivia S. Mitchell. 2014. The economic importance of financial literacy: theory and evidence. Journal of Economic Literature, 52(1): 5-44. https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jel.52.1.5.
Mungaray, Alejandro, Nidia González y Germán Osorio. 2021. Educación financiera y su efecto en el ingreso en México. Problemas del Desarrollo. Revista Latinoamericana de Economía, 52(205): 55-78. https://www.probdes.iiec.unam.mx/index.php/pde/article/view/69709/62082.
OECD. 2005. Improving financial literacy: analysis of issues and policies, París: OECD. https://read.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/improving-financial-literacy_9789264012578-en#page1.
OECD. 2006. The importance of financial education. Policy Brief. https://www.oecd.org/finance/financial-education/37087833.pdf.
OECD. 2013. Advancing national strategies for financial education. París: OECD. https://www.oecd.org/finance/financial-education/G20_OECD_NSFinancialEducation.pdf.
OECD. 2017. G20/OECD INFE report on adult financial literacy in G20 countries. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/G20-OECD-INFE-report-adult-financial-literacy-in-G20-countries.pdf.
OECD. 2018. Levels of financial literacy in Eurasia. https://www.oecd.org/financial/education/financial-literacy-cis-countries-survey-EN.pdf.
OECD. 2019. Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA). PISA 2018-Resultados. México. https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf.
OECD. 2020. Financial literacy of adults in South East Europe. https://www.oecd.org/financial/education/Financial-Literacy-of-Adults-in-South-East-Europe.pdf.
OECD. 2021a. Financial literacy levels in the Commonwealth of independent states in 2021. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/Financial-literacy-levels-in-the-commonwealth-of-independent-states-in-2021.pdf.
OECD. 2021b. OECD/INFE Report on financial literacy and resilience in APEC economies. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/Financial-Literacy-and-Resilience-in-APEC-Economies.pdf.
OECD/INFE. S. f. Financial education. https://www.oecd.org/financial/education/oecd-international-network-on-financial-education.htm.
OECD/INFE. 2011. Measuring financial literacy: core questionnaire and guidance notes for conducting an internationally comparable survey of financial literacy. París: OECD. https://www.oecd.org/daf/fin/financial-education/49319977.pdf.
Oliver, Francisco, Ignacio Amate y Almudena Guarnido. 2017. El conocimiento financiero y su impacto en la desigualdad de la renta. XXIV Encuentro de Economía Pública. España: Universidad de Castilla-La Mancha. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6121555.pdf.
Olmos, Rafael. 2013. Reseña: Estudios regionales en México. Aproximaciones a las obras y sus autores, Javier Delgadillo y Felipe Torres. https://www.probdes.iiec.unam.mx/index.php/pde/article/view/34564/31499.
Raccanello, Kristiano y Eduardo Herrera Guzmán. 2014. Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), 44 (2): 119-141.
Ríos-Obregón, Martha Alicia. 2020. Inclusión financiera, remesas y desarrollo, un análisis regional. Tesis de maestría. El Colegio de la Frontera Norte. https://www.colef.mx/posgrado/wp-content/uploads/2020/10/TESIS-Rios-Obreg%C3%B3n-Martha-Alicia-MDR.pdf.
SE. 2022. Educación financiera. https://mipymes.economia.gob.mx/courses/educacion-financiera/.
SHCP. 1995. Ley de la Comisión Nacional Bancaria y de Valores. México. Diario Oficial de la Federación. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LCNBV.pdf.
World Bank. 2014. Financial EDUCATION PROGRAMS AND STRATEGIES. https://documents1.worldbank.org/curated/en/901211472719528753/pdf/108104-BRI-FinancialEducationProgramsandStrategies-PUBLIC.pdf.
Xiao, Jing Jian, Cheng Chen y Fuzhong Chen. 2014. Consumer financial capability and financial satisfaction. Social Indicators Research, 118: 415-432. https://link.springer.com/article/10.1007/s11205-013-0414-8.
Xiao, Jing Jian y Barbara O’Neill. 2016. Consumer financial education and financial capability. International Journal of Consumer Studies, 40(6): 712-721. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ijcs.12285.
Páginas web
ABM. 2022. Educación Financiera. https://www.abm.org.mx/educacion-financiera/.
AforeWeb. S. f. Afore Web. https://www.aforeweb.com.mx/.

Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.