Artificial intelligence as an ally of learning and critical thinking
Main Article Content
Abstract
With the growing use of artificial intelligence tools in the academic field, it is important to analyze their potential in learning and the development of critical thinking. Tools like ChatGPT, Perplexity, and other generative language intelligences can enhance the distance learning experience if used ethically. AI can create effective learning environments, emphasizing the need to promote critical thinking to prepare future generations for digital challenges.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Balcázar, H. (2023). ¿Miedo a la Inteligencia Artificial? Si la IA mejora la eficiencia, la personalización y la eficacia en muchos ámbitos, ¿a qué se debe el miedo que suscita?. Forbes. https://forbes.es/empresas/293039/miedo-a-la-inteligencia-artificial/#:~:text=Y%2C%20por%20otro%20lado%2C%20quiz%C3%A1s,en%20manos%20de%20unos%20pocos
Borges, J.L. (1944). Tlön, Uqbar, Orbis Tertius. En Ficciones (pp.111-122). Emece Editores.
Elder, R.L. (2005). Pensamiento crítico para niños. The Foundation for Critical Thinking. https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Children_guide_all.pdf
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Universidad ICESI; Educateca. http://www.eduteka.org/PensamientoCriticoFacione.php
Heikkilä, M. (2023). La IA que promueve el pensamiento crítico para no creer bulos. MIT Technology Review. https://www.technologyreview.es/s/15341/la-ia-que-promueve-el-pensamiento-critico-para-no-creer-bulos
Kaplan, J. (2016). Artificial Intelligence: What Everyone Needs To Know. Oxford University Press. ISBN: 978-0190602413.
Lipman, M., Sharp, A. y Oscanyan, F. (1992). Filosofía en el aula. Ediciones la Torre.
Machuca-Ortiz, H. J. (2018). Desarrollo del Pensamiento Crítico a partir de una estrategia pedagógica fundamentada en los Estándares Intelectuales aplicada en filosofía para los estudiantes de 11 A del Instituto Técnico Padre Manuel Briceño Jáuregui Fe y Alegría. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía, 11(1), 31-54. https://www.redalyc.org/journal/5610/561059324002/561059324002.pdf
OpenAI. (19 de septiembre del 2023). ¿Cómo te defines a ti mismo? OpenAI https://chat.openai.com/c/7620ff9f-5897-46ac-b08f-5e441b4bba33
Paul, R. y Elder L. (2003). Los fundamentos del Pensamiento Analítico. Fundación para Pensamiento Crítico; The Foundation for Critical Thinking. http://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-Pensamientoanal%C3%ADtico.pdf
Pedroche-Santoveña, I. (27 de noviembre del 2023). Educando en pensamiento crítico con Inteligencia Artificial [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=_MkqpvnAbd8
Russell, S. y Norvig, P. (2022). ¿Qué es la Inteligencia Artificial? ¿Somos conscientes de los retos y principales aplicaciones de la Inteligencia Artificial? Iberdrola. https://www.iberdrola.com/innovacion/que-es-inteligencia-artificial
Susarla, A. (2018). Sistemas como los algoritmos de aprendizaje automático pueden evaluar si un texto o un titular coinciden con el contenido real de un artículo. El País. https://elpais.com/tecnologia/2018/05/07/actualidad/1525699434_877074.html?event=go&event_log=go&prod=REGCRARTTEC&o=cerrtec
Villalón-Vega, L. (4 de diciembre del 2023). Fomenta el pensamiento crítico sobre el uso de la IA en clase. Observatorio del Instituto para el Futuro de la Educación del Tec de Monterrey. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/fomenta-el-pensamiento-critico-sobre-el-uso-de-la-ia-en-clase/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.