Permanent Campaign: Three Glances on the Same Phenomenon from The Americas Campaña permanente: tres miradas de un mismo fenómeno desde las Américas

Main Article Content

Cynthia Chávez-Cabrera

Abstract

This article provides a state-of-the-art review of the permanent campaign in the Americas, examining it both as a concept and as a political and communicative phenomenon. It analyzes three geographically situated scholarly traditions within the continent: the United States, Canada, and Latin America. The research organizes existing approaches around six causal categories commonly used to address the phenomenon. However, upon identifying a methodological gap in causal articulation, the study employs process tracing to construct three exploratory theoretical models that unify these approaches. This facilitates progress toward the hypothesis that the permanent campaign constitutes a presidential strategy generating path dependence, thereby altering the democratic conditions from which it emerges. In this vein, the article proposes a new taxonomy of governmental communication. While the research does not empirically test these theories, it establishes a critical distinction between the permanent campaign and personalism, argues that this strategy is not exclusive to left-wing governments, and posits the potential for studying diverse cases or case clusters in Latin America through the integration of historical institutionalism and process tracing.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chávez-Cabrera, C. (2025). Permanent Campaign: Three Glances on the Same Phenomenon from The Americas: Campaña permanente: tres miradas de un mismo fenómeno desde las Américas. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 70(254). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2025.254.83734

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Cynthia Chávez-Cabrera, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Flacso-Ecuador

Tesorera y Coordinadora de Planificación, Prospectiva y Cooperación de la Alianza para las Naciones Unidas y los Derechos Humanos en Ecuador ANUEC. Maestrante en Política Comparada por Flacso-Ecuador. Maestrante en Estudios Latinoamericanos por la UASB. Licenciada Multilingüe en Negocios y Relaciones Internacionales por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Diplomada en Comunicación Política. Sus líneas de investigación son Comunicación Política, Nation-Branding,  Campaña Permanente, Política Comparada, Estudios Latinoamericanos, Género y Feminismo. Su última publicación en español y alemán fue "Mercantilización del Estado a través del Nation-Branding: análisis desde la Modernidad Líquida de Zygmunt Bauman" / "Kommerzialisierung des Staates durch Nation-Branding: Analyse durch die Flüssige Moderne von Zygmunt Bauman" en el libro "¡Dilo en alemán!" Aportaciones al Primer Congreso Interdisciplinario en Alemán publicado en octubre de 2017 por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. 

cymchavezfl@flacso.edu.ec

Este artículo surge del trabajo de titulación "Campaña permanente como decisión política de los gobiernos latinoamericanos: abriendo la caja negra de la presidencia de Rafael Correa (2007-2013)", presentado ante Flacso-Ecuador para la obtención del título de Maestría de Investigación en Política Comparada

References

Alcántara, Manuel & Flavia Freidenberg (2001a) “Los partidos políticos en América Latina” América Latina Hoy, 27: 17-35.

Alcántara, Manuel & Flavia Freidenberg (2001b) “Organización y funcionamiento interno de los partidos políticos en América Latina” in Alcántara, Manuel & Flavia Freidenberg (eds.) Partidos Políticos de América Latina. Centroamérica, México y Republica Dominicana. Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 11-30.

Altman, David (2005) “Democracia directa en el continente americano: ¿Autolegitimación gubernamental o censura ciudadana?” Política y Gobierno, 12(2): 203-232.

Amadeo, Belén (2016) “El estudio de la comunicación gubernamental: líneas de investigación y futuros desafíos” Austral Comunicación, 5(2): 155-181. DOI: https://doi.org/10.26422/aucom.2017.0502.ama

Arato, Andrew & Jean L. Cohen (2019) “Civil society, populism, and religion” in Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 98-112.

Basabe-Serrano, Santiago (2017) “Las distintas caras del presidencialismo: Debate conceptual y evidencia empírica en dieciocho países de América Latina” Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 157: 3-22. DOI: https://doi.org/10.5477/cis/reis.157.3

Beach, Derek & Rasmus Brun Pedersen (2013) Process Tracing Methods - Foundation and Guidelines. University of Michigan Press.

Beach, Derek & Rasmus Brun Pedersen (2016a) Causal Case Study Methods. Foundations and Guidelines for Comparing, Matching, and Tracing. University of Michigan Press.

Beach, Derek & Rasmus Brun Pedersen (2016b) “Selecting Appropriate Cases When Tracing Causal Mechanisms” Sociological Methods and Research, 47(4): 837-871. DOI: https://doi.org/10.1177/0049124115622510

Beach, Derek & Rasmus Brun Pedersen (2019) Process-Tracing Methods. Foundations and Guidelines. University of Michigan Press.

Bennett, Andrew (2008) “Process Tracing: A Bayesian Perspective” in Box-Steffensmeier, Janet; Brady, Henry E. & David Collier (eds.) The Oxford Handbook of Political Methodology. Oxford University Press, pp. 702-721.

Blumenthal, Sidney (1980) “Introduction” in Blumenthal, Sidney (ed.) The Permanent Campaign. Inside the World of Elite Political Operatives. Beacon Press, pp. 1-10.

Blumenthal, Sidney (1982) “Preface to the Revised Edition” in Blumenthal, Sidney (ed.) The Permanent Campaign. The Inside Story of the Revolution in American Politics. Simon and Schuster, pp. 9-11.

Blumler, Jay G. & Dennis Kavanagh (1999) “The Third Age of Political Communication: Influences and Features” Political Communication, 16(3): 209-230. DOI: https://doi.org/10.1080/105846099198596

Bowen, James (2020) “La construcción del Estado en Ecuador a través del ciclo económico: evaluando la ‘Revolución Ciudadana’ durante el auge (y caída) de los recursos naturales” in Andrade, Pablo (ed.) Nuevos enfoques para el estudio de los Estados latinoamericanos. Corporación Editora Nacional, pp. 169-190.

Bowman, Karlyn (2000) “Polling to Campaign and to Govern” in Ornstein, Norman & Thomas Mann (eds.) The Permanent Campaign and Its Future. American Enterprise Institute/ The Brookings Institution, pp. 54-74.

Caddell, Patrick (1980) “The alienation factor” in Blumenthal, Sidney (ed.) The Permanent Campaign. Inside the World of Elite Political Operatives. Beacon Press, pp. 27-58.

Campo, Jaqueline (2018) El Enlace Ciudadano una estrategia de comunicación que usa los códigos del espectáculo mediático para construir identidades políticas. Universidad Andina Simón Bolívar.

Canel, María José & Karen Sanders (2010) “Para estudiar la comunicación de los gobiernos. Un análisis del estado de la cuestión” Comunicación y Sociedad, 23(1): 7-48.

Carreras, Miguel (2012) “The Rise of Outsiders in Latin America, 1980-2010: An Institutionalist Perspective” Comparative Political Studies, 45(12): 1451-1482. DOI: https://doi.org/10.1177/0010414012445753

Chávez-Cabrera, Cynthia (2024) Campaña permanente como decisión política de los gobiernos latinoamericanos: abriendo la caja negra de la presidencia de Rafael Correa (2007-2013). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Master’s thesis.

Collier, David (2011) “Understanding Process Tracing” Political Science & Politics, 44(4): 823-830. DOI: https://doi.org/10.1017/S1049096511001429

Conaghan, Catherine & Carlos de la Torre (2008) “The Permanent Campaign of Rafael Correa: Making Ecuador’s Plebiscitary Presidency” The International Journal of Press/Politics, 3(13): 267-284. DOI: https://doi.org/10.1177/1940161208319464

Conaghan, Catherine (2008) “Ecuador: Correa’s plebiscitary presidency” Journal of Democracy, 19(2): 46-60. DOI: https://doi.org/10.1353/jod.2008.0026

Cook, Timothy E. (2005) “Governing with the News. The News Media as a Political Institution” Journal of Materials Processing Technology, 1(1).

Corrado, Anthony (2000) “Running Backward: The Congressional Money Chase” in Ornstein, Norman J. & Thomas E. Mann (eds.) The Permanent Campaign and Its Future. American Enterprise Institute y The Brookings Institution, pp. 86-118.

Corrales, Javier (2008) “Latin America’s neocaudillismo: Ex-presidents and newcomers running for president ... and winning” Latin American Politics and Society, 50(3): 1-35. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1548-2456.2008.00020.x

Craft, Jonathan (2017) “Governing on the Front Foot: Politicians, Civil Servants, and the Permanent Campaign in Canada” in Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 28-46.

Dahl, Robert A. (1997) La Poliarquía. Participación y oposición. Editorial Tecnos.

de la Torre, Carlos (2013) “El gobierno de Rafael Correa: posneoliberalismo, confrontación con los movimientos sociales y democracia plebiscitaria” Temas y Debates, 20: 157-172. DOI: https://doi.org/10.35305/tyd.v0i20.53

de la Torre, Carlos (2021) “What do we mean by populism?” The Routledge Companion to Media Disinformation and Populism. Routledge, pp. 29-37. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003004431-4

Dinatale, Martín & Alejandro Gallo (2010) Luz, cámara… ¡gobiernen! Fundación Konrad Adenauer.

Druckman, James N. (2003) “The power of television images: The first Kennedy-Nixon debate revisited” Journal of Politics, 65(2): 559-571. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2508.t01-1-00015

Esselment, Anna Lennox & Paul Wilson (2017) “Campaigning from the Centre” in Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 222-240.

Falleti, Tulia G. (2016) “Process tracing of extensive and intensive processes” New Political Economy, 21(5): 455-462. DOI: https://doi.org/10.1080/13563467.2015.1135550

Fara, Carlos & Rubén Sutelman (2018) “La comunicación: elemento clave para la calidad de gestión en la Administración Pública local” in Korneli, Christoph (ed.) Acciones para una Buena Comunicación de Gobiernos Locales. Fundación Konrad Adenauer, pp. 63-89.

Finchelstein, Federico (2019) “Fascism and populism” in Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 307-318.

Freidenberg, Flavia (2016) “Los cambios en los sistemas de partidos en América Latina (1978-2015): desafíos teóricos y propuestas para una agenda de investigación” in Los sistemas de partidos en América Latina 1978-2015. Cono Sur y Países Andinos, t. 2. unam, pp. 525-543.

George, Alexander & Andrew Bennett (2005) Case Studies and Theory Development in the Social Sciences. mit Press.

Germano, Carlos (2018) “Opinión pública y gestión de gobierno” in Korneli, Christoph (ed.) Acciones para una Buena Comunicación de Gobiernos Locales. Fundación Konrad Adenauer y Asociación Civil de Estudios Populares, pp. 45-59.

Goertz, Gary (2017) Multimethod Research, Causal Mechanisms, and Case Studies. Princeton University Press.

Goertz, Gary & James Mahoney (2012) A tale of two cultures. Qualitative and Quantitative Research in the Social Sciences. Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-4608-4_7

Hawkins, Kirk A. (2019) “The ideational approach” in Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 57-71.

Hawkins, Kirk A. & Cristóbal Rovira (2017) The Ideational Approach to Populism, 52(4): 513-528.

Heclo, Hugh (2000) “Campaigning and Governing: A Conspectus” in Ornstein, Norman J. & Thomas E. Mann (eds.) The Permanent Campaign and Its Future. American Enterprise Institute y The Brookings Institution, pp. 1-37.

Helmke, Gretchen (2007) “The Origins of Institutional Crises in Latin American: A Unified Strategic Model and Test” in Annual Meeting Midwest Political Science Association, Chicago. Retrieved from: <https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.476.4981&rep=rep1&type=pdf>

Helmke, Gretchen & Steven Levitsky (2012) “Informal institutions and comparative politics: A research agenda” International Handbook on Informal Governance, 2(4): 85-113. DOI: https://doi.org/10.4337/9781781001219.00011

Herman, Edward & Noam Chomsky (2002) Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media. Pantheon Books.

Hess, Stephen (2000) “The Press and the Permanent Campaign” in Ornstein, Norman J. & Thomas E. Mann (eds.) The Permanent Campaign and Its Future. American Enterprise Institute y The Brookings Institution, pp. 38-53.

Huntington, Samuel P. (1996) “La tercera ola de la democracia” in Diamond, Larry y Marc F. Plattner (eds.) El resurgimiento global de la democracia. Instituto de Investigaciones Sociales, unam, pp. 3-23. DOI: https://doi.org/10.2307/20045138

Kaid, Lynda Lee (2004a) “Introduction and overview of the field” in Kaid, Lynda Lee (ed.) Handbook of Political Communication Research. Lawrence Erlbaum Associates, pp. xiii-xviii.

Kaid, Lynda Lee (2004b) “Political advertising” in Kaid, Lynda Lee (ed.) Handbook of Political Communication Research. Lawrence Erlbaum Associates, pp. 155-202. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351208314-18

Kreuzer, Marcus (2016) “Assessing causal inference problems with Bayesian process tracing: the economic effects of proportional representation and the problem of endogeneity the problem of endogeneity” New Political Economy, 21(5): 473-483. DOI: https://doi.org/10.1080/13563467.2015.1134467

Laclau, Ernesto (2005) “Populism: What’s in a Name?” in Panizza, Francisco (ed.) Populism and the Mirror of Democracy. Verso, pp. 32-49.

Lawlor, Andrea (2017) “Media-Party Parallelism: How the Media Covers Party Messaging” in Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 67-86. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412979337.n46

Levitsky, Steven & James Loxton (2019) “Populism and competitive authoritarianism in Latin America” in Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 334-350.

Levitsky, Steven & María Victoria Murillo (2010) “Variación en la fortaleza institucional” Revista de Sociología (24): 31-56. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-529x.2010.14399

Levitsky, Steven & María Victoria Murillo (2012) “Construyendo instituciones sobre cimientos débiles: lecciones desde América Latina” politai Revista de Ciencia Política, 3(5): 17-44.

Levitsky, Steven & Lucan Way (2002) “The Rise of Competitive Authoritarianism” Journal of Democracy, 13(2): 51-65. DOI: https://doi.org/10.1353/jod.2002.0026

Linz, Juan (1990) “The Perils of Presidentialism” Journal of Democracy, 1(1): 51-69. DOI: https://doi.org/10.1353/jod.1990.0011

Linz, Juan (1998) “Teoría de la democracia. Los problemas de las democracias y la diversidad de democracias” in Vallespín, Fernando & Rafael Del Águila (eds.) Democracia, agencia y estado. Alianza, pp. 225-266.

Mainwaring, Scott (1993) “Presidentialism, multipartism, and democracy: The Difficult Combination” Comparative Political Studies, 26(2): 198-228. DOI: https://doi.org/10.1177/0010414093026002003

Mainwaring, Scott & Timothy Scully (1995) “La institucionalización de los sistemas de partidos en América Latina” Revista de Ciencia Política, 17(1-2): 63-101.

Marland, Alex; Lennox Esselment, Anna & Thierry Giasson (2017) “Welcome to Non-Stop Campaigning” en Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 3-27.

Marland, Alex & Maria Matthews (2017) “‘Friend, Can You Chip in $3?’ Canadian Political Parties’ Email Communication and Fundraising” in Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 87-108.

Mayorga, René (2006) “Outsiders and neopopulism: The road to plebiscitary democracy” in Mainwaring, Scott; Bejarano, Ana María & Eduardo Pizarro Leongómez (eds.) The Crisis of Democratic Representation in the Andes. Stanford University Press, pp. 132-170.

Mazzoleni, Gianpietro (1998) La comunicazione politica. Il Mulino.

McChesney, Robert (2008) The Political Economy of Media: Enduring Issues, Emerging Dilemmas. Monthly Review Press.

McNeney, Denver & David Coletto (2017) “Preaching to the Choir in Case It Is Losing Faith: Government Advertising’s Direct Electoral Consequences” in Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 185-203.

Meléndez, Carlos & Cristóbal Rovira Kaltwasser (2019) “Political identities: The missing link in the study of populism” Party Politics, 25(4): 520-533. DOI: https://doi.org/10.1177/1354068817741287

Menéndez-Carrión, Amparo (1986) La conquista del voto en el Ecuador: de Velasco a Roldós. Corporación Editora Nacional.

Moffitt, Benjamin & Simon Tormey (2013) “Rethinking Populism: Politics, Mediatisation and Political Style” en Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 1-17. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9248.12032

Mouchon, Jean (1998) “La comunicación presidencial en busca de un modelo” in Gauthier, Gilles; Gosselin, André & Jean Mouchon (eds.) Comunicación y Política. Editorial Gedisa S.A., pp. 203-219.

Murillo, María Victoria (2018) “La historicidad del pueblo y los límites del populismo” Nueva Sociedad, 274: 1-11.

Neustadt, Richard (1986) “The power to persuade” in Nivola, Pietro S. & David H. Rosenbloom (eds.) Classic Readings in American Politics. St. Martin’s Press, pp. 404-412.

Neustadt, Richard (1993) El poder presidencial y los presidentes modernos. Grupo Editor Latinoamericano s.r.l.

Noguera, Felipe (2001) “La campaña permanente” in Izurieta, Roberto; Perina, Rubén & Christopher Artenton (eds.) Estrategias de Comunicación para Gobiernos. oea.

O’Donnell, Guillermo (1994) “Delegative Democracy” Journal of Democracy, 5(1): 55-69. DOI: https://doi.org/10.1353/jod.1994.0010

O’Donnell, Guillermo (2010) “Democracia, agencia y estado” in El régimen democrático (o democracia política) y la ciudadanía como agencia. Prometeo Libros, pp. 23-45.

Ornstein, Norman & Thomas Mann (2000) “Conclusion: The Permanent Campaign and the Future of American Democracy” in Ornstein, Norman J. & Thomas E. Mann (eds.) The Permanent Campaign and Its Future. American Enterprise Institute/The Brookings Institution, pp. 219-234.

Parsons, Craig (2007) How to map arguments in Political Science. Oxford University Press

Patten, Steve (2017) “Databases, Microtargeting, and the Permanent Campaign: A Threat to Democracy?” in Marland, Alex; Giasson, Thierry & Anna Lennox Esselment (eds.) Permanent Campaigning in Canada. ubc Press, pp. 47-64.

Pérez-Liñán, Aníbal (2007) Presidential Impeachment and the New Political Instability in Latin America. Cambridge University Press.

Ponce, Matías (2013) “Reglas del juego y comunicación de gobierno: propuesta de un nuevo marco analítico” Contratexto, 21: 43-62.

Przeworski, Adam; Bardhan, Pranab; Bresser Pereira, Luiz Carlos; Bruszt, László; Choi, Jang Jip; Turkish Comisso, Ellen; Cui, Zhiyuan; di Telia, Torcuato; Hankiss, Elem; Kolarska-bobiñska, Lena; Laitin, David; Maravall, José María; Migranyan, Andranik; O’Donnell, Guillermo; Ozbudun, Ergun; Roemer, John E.; Schmitter, Philippe C.; Stallings, Barbara; Stepan, Alfred & Jerzy J. Wiatr (1998) Democracia sustentable. Paidós.

Roberts, Kenneth M. (2007) “Latin America’s Populist Revival” sais Review of International Affairs, 27(1): 3-15. DOI: https://doi.org/10.1353/sais.2007.0018

Ruiz, Leticia & Patricia Otero (2013) Cuadernos Metodológicos No.51. Indicadores de partidos y sistemas de partidos. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Sartori, Giovanni (1988) Teoría de la democracia. 1. El debate contemporáneo. Alianza Editorial.

Sartori, Giovanni (2003) “Lo que no es la democracia” in ¿Qué es la democracia? Taurus, pp. 167-194. DOI: https://doi.org/10.35461/vitam.v0i3.29

Schmitter, Philippe C. & Terry Lynn Karl (1996) “Qué es... y qué no es la democracia” in Diamond, Larry & Marc F. Plattner (eds.) El resurgimiento global de la democracia. Instituto de Investigaciones Sociales, pp. 37-49. DOI: https://doi.org/10.2307/3541173

Schumpeter, Joseph (1996) Capitalismo, socialismo y democracia. Folio.

Siavelis, Peter & Scott Morgenstern (2009) “Reclutamiento y selección de candidatos en América Latina: Un marco para el análisis” in Freidenberg, Flavia & Manuel Alcántara (eds.) Selección de candidatos, política partidista y rendimiento democrático. Tribunal Electoral del Distrito Federal, pp. 85-130.

Torcal, Mariano (2015) “Introducción. Institucionalización de Sistemas de Partidos. Concepto, medición, procesos y consecuencias” in Torcal, Mariano (ed.) Sistemas de partidos en América Latina. Siglo XXI Editores, pp. 7-18.

Urbinati, Nadia (2019) “Antiestablishment and the substitution of the whole with one of its parts” in Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 77-97.

Verón, Eliseo; Arfuch, Leonor; Chirico, María; de Ipola, Emiliano; Goldman, Noemi; González, Inés & Óscar Landi (1987) El discurso político: lenguajes y acontecimientos. Librería Hachette S.A.

Waisbord, Silvio (2013) “Cambios y continuidades: la agenda de investigación de la comunicación política en América Latina” Austral Comunicación, 2(1): 105-131.

Weyland, Kurt (2019) “Populism and authoritarianism” in Torre, Carlos de la (ed.) Routledge Handbook of Global Populism. Routledge Taylor & Francis Group, pp. 319-333.

Zamora, Edgar (2018) “Contribuciones contemporáneas de metodologías cualitativas para el análisis de políticas públicas: Process Tracing y Qualitative Comparative Analysis” Revista de Sociologia e Política, 26(67): 21-37. DOI: https://doi.org/10.1590/1678987318266702