The concrete furniture of the architect Edmundo Rodríguez

Main Article Content

Aldo Solano Rojas

Abstract

During the 1970s, Mexico City's public spaces were the subject of an ambitious urban remodeling program led by the architect Joaquín Álvarez Ordóñez, then director of the Secretaría de Obras Públicas of the Departamento del Distrito Federal (former official name of Mexico City). The young architect Edmundo Rodríguez Saldívar, who had already had years of experience in the design of public spaces, was in charge of designing the urban furniture and the image of the renovated parks and gardens. This text presents the work of Rodríguez who, due to his short career and specialization in a subject ignored by historiography such as urban furniture, was practically absent from the history of art and architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Solano Rojas, A. (2024). The concrete furniture of the architect Edmundo Rodríguez. Academia XXII, 15(29), 121–143. https://doi.org/10.22201/fa.2007252Xp.2024.15.29.88658

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Aldo Solano Rojas, Facultad de Arquitectura Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor en Historia del arte por el Instituto de Investigaciones Estéticas de la unam (iie/unam, 2022). Se especializa en arquitectura y espacio público del siglo xx mexicano; autor de Playgrounds del México moderno (Cubo Blanco, Fundación Jumex Arte Contemporáneo, 2018). Actualmente realiza una estancia posdoctoral dgapa/unam en la Facultad de Arquitectura de la unam en el Laboratorio de Áreas Verdes y Espacios Públicos con la Dra. Amaya Larrucea Garritz.

References

ALCOCER BERNÉS, JOSÉ MANUEL, 2015, Las postales campechanas, un retrato de eternidad, San Francisco de Campeche, Universidad Autónoma de Campeche.

AUTORES VARIOS, 1962, Arquitectura México, núm. 80, diciembre.

, Álbum presidencial CAM-SAM, t. III, sec. 14/18.

, Calli, revista analítica de arquitectura contemporánea, núm. 47, marzo/abril.

BANHAM, REYNER, 1966, The new brutalism: ethic or aesthetic?, Londres, Reinhold Publishing.

CARRANZA, LUIS E. Y FERNANDO LUIZ LARA, 2014, Modern Architecture in Latin America. Art, Technology, and Utopia, Austin, University of Texas Press.

DEPARTAMENTO DEL DISTRITO FEDERAL, 1975, Remodelación, reencuentro, Cuadernos de la Ciudad, núm. 6, México.

, Secretaría de Obras Públicas del Centro “Guelatao”. Integración y deporte, Cuadernos de la Ciudad, núm. 9, México.

, Memorias de las obras del Circuito Interior, México.

, Remodelación urbana. Ciudad de México, 1971-1976, México.

DOMÍNGUEZ VARGAS, CARLOS A. DE J., 2015, Ah-Kim-Pech. Origen e infinito. Escultura pública en Campeche, México, Facultad de Arquitectura, UNAM, Fundación Pablo García.

INSTITUTO MEXICANO DEL CEMENTO Y DEL CONCRETO, 1973, Revista IMCYC, núm. 61, vol. XI, marzo-abril de 1973.

LANGAGNE, EDUARDO, 1996, Los diversos caminos de los arquitectos, t. 2, México, UNAM.

SAN MARTÍN, IVÁN Y FERNANDO WINFIELD (COMPS.), 2015, Miradas desde adentro y hacia afuera. Interpretaciones regionales y nacionales del Movimiento Moderno, México, Docomomo México, Universidad Veracruzana.

SAN MARTÍN, IVÁN, 2013, “Administración, política y proyectos al servicio de los ciudadanos. Entrevista a Joaquín Álvarez Ordóñez”, Academia XXII, vol. 4, núm. 6, México, UNAM, Facultad de Arquitectura, febrero, p. 70.

SEGARRA LAGUNES, SILVIA, 2012, Mobiliario urbano. Historia y proyectos, Granada, UGR.

SIERRA, CARLOS J., 1998, Breve historia de Campeche, México, El Colegio de México, Fondo de Cultura Económica.

SOLANO ROJAS, ALDO, 2017, Políticas del juego: arquitectura y diseño del espacio público en el México moderno, México, Laboratorio para la Ciudad, Buró-Buró.

, Playgrounds del México moderno, México, Promotora cultural Cubo Blanco, Fundación Jumex Arte Contemporáneo.

, “Presencia olmeca en Chapultepec: la fuente Mito del Agua”, Bitácora Arquitectura, núm. 48, México, UNAM, Facultad de Arquitectura.