The Flyer Pole as a Cosmic Axis and Space Time Marker in the Totonac Sierra of Papantla
Main Article Content
Abstract
Mesoamerican studies have noted the acute conception of the relationship between space and time, so the objective of this article is to examine the role that the flying pole used in the Dance of the Flyers plays as cosmic axis (axis mundi) and container of mythical time. The pole manipulates the arrival of the hurricane because it determines the space where this meteorological agent will arrive. The hurricane acts as an intermediate term between eras, consisting of two faces represented by the Caporal and the Chakganá (in the municipalities of Coxquihui and Zozocolco where this dance variant occurred more or less 40 years ago), who are the makers of the movement that renews the world.
This article exists within the framework of Mesoamerican Studies based on the writings of Alfredo Lopez Austin. Building on his concept of cosmovision in the study of Mesoamerican peoples, it focuses particularly on his explanation regarding the spiral movements that represent time descending from the four corners of the world and returning to the center– the point of convergence of mythical times.
The originality of this work lies in the research on this specific variant of dance, which I have known thanks to interviews to ex-dancers and ex-musicians and in comparing these two figures, the Caporal and the Chakganá, and their double function: calling the wind to bring rain while tempering the storm and recreating the present world.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Bertels, U. (1993). Das Fliegerspiel in Mexiko. Historische Entwicklung und gegenwärtige Erscheinungs formen. Munster/Hamburgo: Ethnologische Studien.
Bretón Fontecilla, C. (1944). Las fiestas del Corpus en Papantla, Veracruz. En Anuario de la Sociedad Folklórica de México, 4(1): 199-219.
Breton, A. (1910). Survivals of ceremonial dances among Mexican Indians. Internationalen Amerikanisten-Kongress. Verhandlungen des XVI Session: Viena, del 9 al 14 septiembre, 1908, tomo II (pp. 208-210 y pp. 513-520). Viena-Leipzig: Hartleben’s Verlag.
Caballero España, A. (1996). El simbolismo de la danza (juego) del Volador. Tesis de licenciatura en Etnohistoria. México: Escuela Nacional de Antropología e Historia.
Chenaut, V. (2010). Los totonacas en Veracruz: población, familia y sociedad. En R. Córdoba (ed.). Atlas del patrimonio natural, histórico y cultural de Veracruz tomo III (pp. 45-66). Xalapa: Gobierno del Estado de Veracruz, Universidad Veracruzana.
Croda León, R. (comp.). (2005). Entre los hombres y las deidades. Las danzas del Totonacapan. México: Culturas Populares e Indígenas, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Dirección General de Culturas Populares e Indígenas.
Espinosa Pineda, G. (1998). El dios vorágine. La importancia del remolino en la deidad mexica del viento. Tesis de maestría. México: Escuela Nacional de Antropología e Historia.
Galinier, J. (1989). L’endroit de la vérité : réflexions sur le mécanisme du ritual et son débranchement dans le volador otomi. En D. Michelet (Coord.), Enquêtes sur l’Amérique Moyenne. Mélanges offerts à Guy Stresser-Péan (pp. 329-334). México: Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos Instituto Nacional de Antropología e Historia, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Gaona Vega, Z. (1990). Qostanlhin Xala Pakxtu. Danza de los voladores de la sierra. Música y danza tradicional. Papantla: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes-Dirección General de Culturas Populares, Unidad Regional del Norte de Veracruz.
Guadarrama Olivera, M. (1996). El espacio y el tiempo sagrados en tres comunidades totonacas de la sierra de Papantla. En V. Chenaut (ed.), Procesos rurales e historia regional (sierra y costa totonaca de Veracruz) (pp. 183-205). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social.
Ichon, A. (1969). La religión de los totonacas de la sierra. México: Secretaría de Educación Pública, Instituto Nacional Indigenista.
Jáuregui, J. (2013). Una comparación estructural del ritual del volador. Antropología. Boletín Oficial del Instituto Nacional de Antropología e Historia, 95:17-51. Disponible en: https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/3717/3602
Kelly, I. y A. Pálerm. (1952). The Tajin Totonac. Part I. History, Subsistence, Shelter and Technology. Washington: Smithsonian Institution.
Larsen, H. (1937). Notes on the Volador and its Associated Ceremonies and Superstitions. Ethnos 2:179-192. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00141844.1937.9980507
López Austin, A. (1994). Tamoanchan y Tlalocan. México: Fondo de Cultura Económica.
López Austin, A. (1997). El árbol cósmico en la tradición mesoamericana. Monografías del Real Jardín Botánico de Córdoba, 5: 85-98.
López Austin, A. (2006). Mitos e íconos de la ruptura del Eje Cósmico: Un glifo toponímico de las piedras de Tízoc y del Ex-Arzobispado. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 28(89): 93-134. Disponible en: https://www.analesiie.unam.mx/index.php/analesiie/article/view/2222/3367
López Austin, A. (2012). Cosmovisión y pensamiento indígena. En Conceptos y fenómenos fundamentales de nuestro tiempo (pp. 1-15). México: Universidad Nacional Autónoma de México. Disponible en: https://conceptos.sociales.unam.mx/conceptos_final/495trabajo.pdf
López de Llano, H. (2015). Los voladores de Papantla. Una mirada desde la etnomusicología. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Coordinación de Estudios de Posgrado.
Masferrer Kan, E. y V. Vázquez Valdés. (2013). Los totonacos a través de la mirada de Isabel Kelly. Dimensión Antropológica. 57: 161-177. Disponible en: https://www.dimensionantropologica.inah.gob.mx/?p=9962
Mompradé, E. y T. Gutiérrez, (1976). Danzas relacionadas con el culto cosmogónico y solar. Danza del palo volador. En Historia general del arte mexicano. Danzas y bailes populares. Barcelona: Hermes.
Morales Damián, M. A. (2011). Palabras que se arremolinan. Lenguaje simbólico en el libro de Chilam Balam de Chumayel. México: Plaza y Valdés Editores.
Nájera Coronado, M. I. (2008). El rito del palo volador: encuentro de significados, Revista Española de Antropología Americana, 38(1): 51-73. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2538915
Pérez Castro, A. B. (2012). Los muertos en la vida social de la Huasteca. Itinerarios. Revista de Estudios Lingüísticos, Literarios, Históricos y Antropológicos, 15:205-236. Disponible en: https://itinerarios.uw.edu.pl/resources/html/article/details?id=224240
Pitarch, P. (2022). Sinestesia ontológica. Fragmentos de una etnografía de la comunicación sensorial en el chamanismo tzeltal. En L. Romero (Coord.), Volver al chamanismo. La oscuridad, el silencio y la ausencia (pp. 60-85). México: Universidad Iberoamericana, Universidad de las Américas-Puebla.
Rocha Valverde, C. (2018). Una historia de Sol y Viento. La danza del volador Teenek de la huasteca potosina: entre lo sagrado, lo prohibido y las declaraciones de patrimonio. México: El Colegio de San Luis, Ciencias Sociales.
Romero Vivas, I. L. (1987). El simbolismo del agua entre los totonacos. La Palabra y el Hombre, 111: 57-78.
Stresser-Péan, G. (1948). Les origines du colador et du Comelagatoazte. En Actes du XXVIIIe Congrés des Américanistes (pp. 327-334). París.
Stresser-Péan, G. (2005). El volador. Datos históricos y simbolismo de la danza, Arqueología Mexicana, 75: 20-27 (Traducción de Érika Gil Lozada y Haydée Silva). Disponible en: https://arqueologiamexicana.mx/mexico-antiguo/el-volador-datos-historicos-y-simbolismo-de-la-danza
Stresser-Péan, G. (2016). La danza del volador entre los indios de México y América central. México: Fondo de Cultura Económica, Centro de Estudios Mexicanos y Centroamericanos, Secretaría de Cultura de San Luis Potosí, El Colegio de San Luis Potosí.
Talmy, L. (2000). Toward a Cognitive Semantics. Cambridge, MA: The MIT Press.
Toon van M. (2005). The Critical Ethnographer as Trickster. Anthropological Forum, 15 (3): 235-245. https://doi.org/10.1080/00664670500282055
Trejo Barrientos, L. (2010). El río Zempoala: frontera simbólica de los totonacos de la sierra. En E. Masferrer, Mondragón, J. y Vineces, G. (Coords.), Los pueblos indígenas de Puebla. Atlas etnográfico (pp. 71-74). México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto Nacional de Antropología e Historia.
Varela, A. (2006). Entre flores y colores. Fiesta de la Virgen de la Asunción. México: CDI. DVD.
Villani, L. (2018a). La voz del huracán toma cuerpo en El Tajín. Tesis doctoral. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Villani, L. (2018b). Con la danza de los voladores en el Tajín vuela el viento “huracánico”. Anales de Antropología, 52(2): 111-121. Disponible en: https://www.revistas.unam.mx/index.php/antropologia/article/view/63353
Villani, L. (2021). The Mathematical and Geometrical forms of the Hurricane in the Totonac Flyers’ Dance at Tajin. Revista de Estudios Mesoamericanos - Zeitschrift für Mesoamerikaforschung, 43(1): 7-17. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/45410056
Williams García, R. (1976). Una visión del mundo totonaquense. En Danzas y andanzas [etnología], colección frondas nuevas (pp. 84-92). Xalapa: Fondo Estatal para la Cultura.
Williams García, R. 1954. Trueno Viejo-Huracán-Chac Mool. Tlatoani, 8, 76-77.
Zaleta, L. (1992). La danza de los voladores. Origen y simbolismo. Poza Rica de Hidalgo: Eón.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Esta revista usa una licencia CC del tipo CC BY-NC-ND 3.0. Se maneja bajo el esquema de acceso abierto, con una licencia Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported.