Critical discourses about the art from Latin America. The art, critique and theory in the artistic practice of Luis Camnitzer

Main Article Content

Gabriela A. Piñero

Abstract

This paper analyses Luis Camnitzer’s project to set up a politicized art tradition within the notion of “Latin American conceptualism”. The study of the different ways in which his visual artworks and his discursive interventions participate in this business and construct the links between the artistic and the social allows us to explore the different theoretical conceptions about art that underlie Luis Camnitzer’s production. While Camnitzer’s writings re-territorialize art by identifying the political component in the artwork as a defining condition of “Latin American art”, his artworks question this identification. The context of Camnitzer’s artworks is no longer transparent and always leads to a new creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Piñero, G. A. (2017). Critical discourses about the art from Latin America. The art, critique and theory in the artistic practice of Luis Camnitzer. De Raíz Diversa. Revista Especializada En Estudios Latinoamericanos, 2(4), 211–241. https://doi.org/10.22201/ppela.24487988e.2015.4.58535
Author Biography

Gabriela A. Piñero, Profesora de la escuela de Bellas Artes Luciano Fortabat de la Ciudad de Azul (Buenos Aires, Argentina)

Es Doctora en Historia del Arte por la Universidad Nacional Autónoma de México. Realizó una maestría en Historia del Arte en la misma institución (UNAM) y una licenciatura en Artes en la Uni­versidad de Buenos Aires. Gabriela es becaria posdoctoral de Conicet Argentina (Concejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas) e integra el grupo de investigación reo (Realidad entre Ojos) radicado en el Instituto Interdisciplinario de Investigaciones sobre América Latina (INDEAL) de la Universidad de Buenos Aires. Gabriela es profesora de la escuela de Bellas Artes Luciano Fortabat de la Ciudad de Azul (Buenos Aires, Argentina).Gabriela se especializa en el área de teoría y crítica de arte contemporáneo en América Latina, y ha publicado su investigación y participado de congresos nacionales e internacionales en Argentina, México, Canadá y Estados.