Refrendando nuestra autonomía disciplinar

Main Article Content

Adriana Ornelas Bernal
Cristian Urbalejo Luna

Abstract

In this text we present some approaches that have historically been used to denigrate the disciplinary work of Social Work, namely, disqualification and heteronormative prescription, which directly challenge us. In both approaches we seek to clarify some of the positions that other disciplines have erected around our ability to be an autonomous discipline. We will address three dimensions: epistemological, theoretical and methodological, and we will unveil the flaws we find in these arguments in order to propose what, in our opinion, we must respond as a guild to endorse our disciplinary autonomy. We will also present some assumptions and biases that we have identified in the positions from which we seek to distance ourselves. We will close these reflections with proposals to avoid the reproduction of such discourses and thus continue building our autonomy as a discipline.

Article Details

How to Cite
Ornelas Bernal, A., & Urbalejo Luna, C. . (2025). Refrendando nuestra autonomía disciplinar. Trabajo Social UNAM, (37), 123–136. https://doi.org/10.22201/ents.20075987p.2025.37.92975

Citas en Dimensions Service

References

Báñez , T. (2012). El trabajo social como profesión feminizada. Revista de Trabajo Social,

, 89-97.

CAPA Social Work - CAPA Trabajo Social. (2023, 30 junio). Webinar: Elementos constitutivos

del Trabajo Social Disciplinar [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/

watch?v=GvfJuPyiX7Q

Fodor, J. A. (1974). Special sciences (or: The disunity of science as a working hypothesis).

Synthese, 28(2), 97-115. https://doi.org/10.1007/bf00485230

Frigg, R. & Hartmann, S., (2024) Models in Science, The Stanford Encyclopedia of Philosophy.

https://plato.stanford.edu/archives/fall2024/entries/models-science

Galeana, S. (2005). Campos de acción del Trabajo Social. En: Sánchez, M. (coord.) (2005).

Manual de Trabajo Social. UNAM-ENTS-Plaza y Valdés.

George, K.M. (2023). Evolution of Multi-disciplinary Philosophies of Method: Colonial

Antecedents and Post-colonial Paradigm Shifts. En: Marevesa, T., Jakaza, E., Mavengano,

E. (eds) Multidisciplinary Knowledge Production and Research Methods

in Sub-Saharan Africa. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-

-35531-8_13

Guevara, R. A. M. A., Del Niño Jesús Carrillo Montoya, T., & Zazueta, M. L. U. (2022). La cientificidad del Trabajo Social. Itinerarios de Trabajo Social, 2, 57-67. https://doi.org/10.1344/its.i2.35480

Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575-599. https://doi.org/10.2307/3178066https://www.jstor.org/stable/3178066

Hill, R. (1986). Caso Individual. Humanitas

Keller, E. F. (1987). The Gender/Science System: or, Is Sex To Gender As Nature Is To Science? Hypatia, 2(3), 37-49. https://doi.org/10.1111/j.1527 2001.1987.tb01340.x

Lorente-Molina, B., & Luxardo, N. (2018). Hacia una ciencia del trabajo social. Epistemologías, subalternidad y feminización. Cinta de Moebio, 61, 95-109. https://doi.org/10.4067/s0717-554x2018000100095

Ludwig, D. & Ruphy, S. Scientific Pluralism, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2024 Edition), https://plato.stanford.edu/archives/fall2024/entries/scientific-pluralism

Martínez, S. F., & Huang, X. (2015). Hacia una filosofía de la ciencia centrada en prácticas. Bonilla Artigas

Morin, E. (1990). Introducción a la epistemología de la complejidad. Gedisa

Ornelas, A (2019). ¿De qué trabajo Social hablamos? Reflexiones en torno a la concepción del Trabajo Social en los procesos formativos. En: Silva, M. del R. (coord..) (2019). Repensando el Trabajo Social. ENTS-UNAM.

Ornelas, A. (2018). “Investigación-intervención en la construcción disciplinar”.

Park, Y. S., Konge, L., & Artino, A. R. (2019). The Positivism Paradigm of Research. Academic Medicine, 95(5), 690-694. https://doi.org/10.1097/acm.0000000000003093

Rheinberger, H. (1997). Toward a History of Epistemic Things: Synthesizing Proteins in the Test Tube. Writing Science (Paperback).

Rojo, M. M. B. (2021). La noción de teoría en la filosofía de la ciencia. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, 21(42). https://doi.org/10.18270/rcfc.v21i42.3227

Rouse, J. (1996). Engaging science. https://doi.org/10.7591/9781501718625

Rouse, J. (2015). Articulating the World: Conceptual Understanding and the Scientific Image. University of Chicago Press.

Ströing, P. (2018). Data, Evidence, and Explanatory Power. Philosophy of Science, 85(3), 422-441. https://doi.org/10.1086/697733

Tello, N. (2013) Pensando el Trabajo Social desde el Trabajo Social. En: Ma. Luisa Brain y Adriana Ornelas (coords.). Trabajo Social Contemporáneo. ENTS-UNAM.

Tello, N. (2015) Trabajo Social, disciplina del conocimiento. Estudios de Opinión y Participación Social A. C.

Tello, N. & Ornelas, A. (2015) Estrategias y modelos de intervención social: apuntes para su construcción. Estudios de Opinión y Participación Social, A. C.

The Editors of Encyclopaedia Britannica (2017, June 9). Vienna Circle. Encyclopedia Britannica.

https://www.britannica.com/topic/Vienna-Circle

Toledo, U. 2004. ¿Una epistemología del trabajo social?. Cinta moebio 21: 200-214

Urbalejo, C. (2024). La situación-problema como unidad de análisis epistémico para el

Trabajo Social Contemporáneo. Trabajo Social UNAM, 29-30, 13-27. https://doi.

org/10.22201/ents.20075987p.2021.29-30.86723

Veigl, S. J., (2022) “Scientific Pluralism in Practice: Responses to Anomaly in the Sciences”,

Philosophy, Theory, and Practice in Biology 14: 14

Yañez, V. (2016). Notas sobre la cosmología disciplinar del Trabajo Social. Revista Tabula

Rasa. 25 (16). pp. 415-427 http://www.revistatabularasa.org/numero-25/16Yanez.pdf

Yáñez, V. (2023). Mirada hermenéutica al Trabajo Social contemporáneo. Escenarios, 37,

https://doi.org/10.24215/26837684e010

Yañez, V., Zurita, R. & Contreras, V. (2023) Sistematización de experiencias y generación de

conocimientos en Trabajo Social. Rumbos TS. Año XVIII, Nº 30, 2023. pp. 223-243.

https://doi.org/10.51188/rrts.num30.778