Actitudes interlingüísticas en la educación intercultural. El caso de la formación docente inicial en la Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca (ENBIO)

Main Article Content

Mario Alberto Castillo Hernández
Hugo Pacheco Sánchez

Abstract

The present work focuses on a theoretical-methodological proposal for the study of interlinguistic attitudes of teachers in bilingual primary schools in Oaxaca. The aim is to develop a diagnosis about the assessment that teachers, speakers of different native languages, express regarding the community and school context where they carry out their educational practice and what are the advantages and disadvantages of a bilingual and intercultural education project in the context of linguistic and cultural diversity. We propose central elements of a model of attitudes to guide research on this phenomenon in the sociocultural and intercultural context based on a transdisciplinary perspective by considering the contributions of social psychology, sociolinguistics, educational anthropology and pedagogy. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castillo Hernández, M. A., & Pacheco Sánchez, H. (2025). Actitudes interlingüísticas en la educación intercultural. El caso de la formación docente inicial en la Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca (ENBIO). INTER DISCIPLINA, 13(36), 67–81. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2025.36.91345

Citas en Dimensions Service

References

Bartolomé, Miguel Alberto. 1997. Gente de costumbre y gente de razón. Las identidades étnicas en México. México: Siglo XXI.

Bright, William. 2000. Cosas que la gente sabe sobre la lengua pero que no son así. En Yolanda Lastra (comp.), Estudios de sociolingüística. México: UNAM-IIA.

Bustamante Morales, Martha. 2005. La construcción de relaciones interculturales en un contexto socialmente heterogéneo. El caso de la comunidad de Montecillo (Tiquipaya). Bolivia, Andes: PINSEIB/PROEIB.

Byram, M., Nichols, A. y Stevens, D. 2001. Developing intercultural competence in practice. Clevedon: Multilingual Matters.

Castillo Hernández, Mario Alberto. 2007. Mismo mexicano pero diferente idioma: identidades y actitudes lingüísticas de los maseualmej de Cuetzalan. México: IIA-UNAM-INAH.

Coronado Suzán, Gabriela. 1995. La resistencia lingüística como instrumento de lucha política. Anales de Antropología. México: IIA-UNAM, 179-189.

Fasold, R. 1996. La sociolingüística de la sociedad. Introducción a la sociolingüística. Madrid: Visor Libros.

Hymes, Dell. 1976. La sociolingüística y la etnografía del habla. En Ardener, E., Henson, H., Robins, R. H., Hymes, D. y Pride, J. B. (eds.), Antropología social y lenguaje. Buenos Aires: Paidós.

López Morales, Humberto. 1989. Sociolingüística. Madrid: Gredos.

Martínez Luna, Jaime. 2010. Eso que llaman comunalidad. En Colección Diálogos. México: Pueblos Originarios de Oaxaca, Prodici-Conaculta.

Pacheco Sánchez, Hugo. 2018. Actitudes de los estudiantes indígenas hacia las lenguas originarias de Oaxaca, en el contexto formativo de la ENBIO. Tesis de maestría. UNAM.

Sánchez, M. y Rodríguez, R. 1997. El bilingüismo. Bases para la intervención psicológica. Madrid: Síntesis.

Saville Troike, Muriel. 2005. Etnografía de la comunicación. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Skrobot, Kristina. 2014. Las políticas lingüísticas y las actitudes hacia las lenguas indígenas en las escuelas de México. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona, España.

Walsh, Catherine. 2010. Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Construyendo interculturalidad crítica. La Paz, Bolivia: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 75-96.