Educational systems for a diverse, free and intercultural society

Main Article Content

Eligio Cruz Leandro

Abstract

Throughout history, educational models have been imposed on the different modes of production; at one time, they have been consistent with the needs, demands and interests of the dominant classes, they have authoritarian roots, be it feudalism, socialism or capita- lism. In the last fifty years, although indigenism and interculturality have been part of government rhetoric, political discourse and academic practice, it is paradoxical that they are promoted by the government, despite the capitalist-neoliberal model, which has generated poverty, exclusion, marginalization, elitism and racism. In this context, for communities that were colonized, intercultural education has been a counter-hegemonic instrument of stru- ggle to question the imposition of colonialist cultural patterns. Communities have remained in resistance for centuries, through daily and adaptive teaching practices, they constitute an alternative to change the system from below, from within and from awareness to transform, through education, the system that has subjugated them for more than 500 years.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Leandro, E. (2025). Educational systems for a diverse, free and intercultural society. INTER DISCIPLINA, 13(36), 105–129. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2025.36.91365 (Original work published April 30, 2025)

Citas en Dimensions Service

References

Agamben, Georgio. 2014. ¿Qué es un dispositivo? Mercedes Ruvituso (trad.). Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora. https://desarmandolacultura.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/04/agamben-giorgio-que-es-un-dispositivo.pdf.

Barrera, Oscar. 2017. Sylvia Schmelkes: el INEE servil al gobierno mexicano. La Jornada, 24 de abril. https://www.e-consulta.com/opinion/2017-04-24/sylvia-schmelkes-el-inee-servil-al-gobierno-mexicano.

Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social (Coneval). 2019. La pobreza en la población indígena de México, 2008-2018. https://www.coneval.org.mx/Medicion/MP/Documents/Pobreza_Poblacion_indigena_2008-2018.pdf.

De La Boétie, Étienne. 2016. [1572]. Discurso de la servidumbre voluntaria. Barcelona: Virus Editorial. https://traficantes.net/sites/default/files/pdfs/discurso-de-la-servidumbre-voluntaria.pdf.

Dewey, John. 1897. Ethical principles underlying education. The University of Chicago Press. https://ia801607.us.archive.org/22/items/ethicalprinciple00deweuoft/ethicalprinciple00deweuoft.pdf.

Dewey, John. 1985. The lather works, 1925-1953. Vol. 6: 1931-1932. Ann Boydston (ed.). https://books.google.com.mx/books?id=0xPFJ2uwpbIC&lpg=PA163&ots=dd3ciwpXoJ&dq=%22shadow+cast%22+dewey&pg=PA163&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true.

Díaz, Reinaldo. 2006. Poder y resistencia en Michel Foucault. Tabula Rasa, 004, enero-junio. Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca. Bogotá, Colombia. https://www.researchgate.net/publication/26476116_Poder_y_resistencia_en_Michel_Foucault/link/00b4953c546bda3b4e000000/download?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19.

Hitschfeld, Rolf. 2021. Futuros de la educación escolar: ¿cómo lo imaginaban en 1900? El Repuertero, un medio de mi voz. https://www.elrepuertero.cl/noticia/educacion/futuros-de-la-educacion-escolar-como-lo-imaginaban-en-1900.

Hobbes, T. 1980. [1651]. Leviatán, o la materia, forma y poder de una república eclesiástica y civil. 2a ed. en español. México: Fondo de Cultura Económica. https://posgrado.unam.mx/filosofia/wpcontent/uploads/2019/03/Hobbes_Leviata%CC%81n.pdf.

Kluczyñski, Jan. 1980. La educación superior en los países socialistas de Europa. Revista Perspectivas, X(2). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000038715_spa.

Hernández, Margarita y Luis Miguel Valdivia (comps.). 1985. Makárenko y la educación colectivista. Antología. México: Ediciones Caballito. https://biblio.iberopuebla.mx/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=140526.

Malaga, Sergio. 2018. El significante interculturalidad en las políticas de educación básica en México (1994-2006). Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, México. https://repositorio.cinvestav.mx/bitstream/handle/cinvestav/2918/SSIT0015365.pdf?sequence=1.

Martínez, E. 2015. La educación intercultural y bilingüe (EIB) en México. ¿El camino hacia la construcción de una ciudadanía democrática? Revista Relaciones. El Colegio de Michoacán. https://www.scielo.org.mx/pdf/rz/v36n141/0185-3929-rz-36-141-00103.pdf.

Marx, C. 2008. [1859]. Contribución a la crítica de la economía política. 9a ed. https://web.seducoahuila.gob.mx/biblioweb/upload/92_Marx_Contribuci%C3% 83%C2%B3n-a-la-cr%C3%83%C2%ADtica.pdf.

Marx. K. 1968. [1937]. Prólogo. Introducción a la crítica de la filosofía del derecho de Hegel. 5a ed. Enciclopedia de las ciencias filosóficas (Biblioteca Filosófica, vol. 5), 10. Buenos Aires: Claridad, S. A. https://upcndigital.org/~ciper/biblioteca/Filosofia%20moderna/Hegel%20-%20Filosofia%20del%20Derecho.pdf.

Ministerio Secretaría General de Gobierno de Chile. 2023. Diálogos, participación ciudadana y no discriminación. Observatorio de Participación Ciudadana y No Discriminación. https://observatorio.msgg.gob.cl/wp-content/uploads/2024/01/Cuadernillo-Dialogos-Participacion-Ciudadana-y-No-Discriminacion.pdf.

Molina, Héctor. 2019. Recortan recursos al Coneval; le dan 55.7% más a INEGI. El Economista, 29 de julio. https://www.eleconomista.com.mx/politica/Recortan-recursos-al-Coneval-le-dan-55.7-mas-a-Inegi-20190729-0013.html.

Olivares y Urrutia. 2024. Migrantes aportan a la economía de EU 324 mil mdd: Bárcena. La Jornada, 27 de febrero, 9. https://www.jornada.com.mx/2024/02/27/politica/009n1pol.

Picado, Oscar. 2002. Educación y realidad: introducción a la filosofía del aprendizaje. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana. https://www.academia.edu/7984580/Educaci%C3%B3n_y_realidad_introducci%C3%B3n_a_la_filosof%C3%ADa_del_aprendizaje.

Rousseau, Jean-Jacques. 1762. Emilio o de la educación. Biblioteca Digital Minerd-Dominicana Lee. Ministerio de Educación. https://ministeriodeeducacion.gob.do/docs/biblioteca-virtual/dfhQ-emilio-o-de-la-educacion-jean-jacques-rousseaupdf.pdf.

Schmelkes, Sylvia. 2005. La interculturalidad en la educación básica. Cátedra UNESCO de Derechos Humanos de la UNAM. https://catedraunescodh.unam.mx/catedra/ocpi_/documentos/docs/6/16.pdf.

Secretaría de Bienestar, Gobierno de México. 2023. Diversidad cultural: para la construcción de sociedades más pacíficas. Alas para el cambio. https://www.alasparaelcambio.mx/post/diversidad-cultural-para-la-construcci%C3%B3n-de-sociedades-m%C3%A1s-pac%C3%ADficas#:~:text=La%20empat%C3%ADa%20nos%20permite%20comprender,fortalecimiento%20de%20la%20conciencia%20cultural.

Tekman. 2023. Estrategias de educación intercultural en un mundo globalizado. https://www.tekmaneducation.com/educacion-intercultural-aula/#:~:text=La%20educaci%C3%B3n%20ayuda%20a%20los,el%20racismo%20y%20la%20xenofobia.

Travelingua. 2024. Qué es y cuáles son los beneficios de la educación intercultural. https://travelingua.es/blog/educacion-intercultural/#:~:text=Generalmente%2C% 20la%20educaci%C3%B3n%20intercultural%20sirve,vez%20m%C3 %A1s%20diverso%20y%20globalizado.

Universidad en Internet. 2022. ¿Qué es la diversidad educativa? UNIR Revista. https://www.unir.net/revista/educacion/diversidad-educativa/.