Feminine Semantics in Roza tumba quema by Claudia Hernández

Main Article Content

Selma Rodal Linares

Abstract

In this article, I propose that the novel Roza tumba quema, by Claudia Hernández, creates an own semantics of the feminine that exhibits what is the function that the social construction of common sense has in the structural inequalities, experienced by women. Thus, I evaluate the effects generated by three central strategies of the work: 1) the articulation of a collective enunciation that assembles plural and singular heterogeneous voices; 2) the configuration of a common territory, beginning with the creation of semantic patterns that determine female action power within the community; and 3) the coordination among the vital experiences of the different female characters. This analysis leads me to conclude that the sign regime in the novel, due to its linguistic variables, turns feminine bodies into exploitation territories and excludes women from public space, preventing them from having a place in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodal Linares, S. (2022). Feminine Semantics in Roza tumba quema by Claudia Hernández. Península, 18(1). https://doi.org/10.22201/cephcis.25942743e.2023.18.1.84260

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Selma Rodal Linares

Becaria posdoctoral en el Centro Peninsular en Humanidades y Ciencias Sociales (CEPHCIS, UNAM)

References

Cortez, Beatriz. 2010. Estética del cinismo: pasión y el desencanto en la literatura centroamericana de posguerra. Ciudad de Guatemala: F&G Editores.

Craft, Linda. 2013. “Viajes fantásticos: cuentos de (in)migración e imaginación de Claudia Hernández”. Revista Iberoamericana LXXIX (242): 181-194.

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. 2004. Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos.

Esch, Sophie. 2018. Modernity at Gunpoint. Firearms, Politics and Culture in Mexico and Central America. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Federici, Silvia. 2010. Caliban y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.

Gairaud, Hilda. 2010. “Sistemas de exclusión y violencia en relatos de los salvadoreños Manlio Argueta y Claudia Hernández”. En Filología y Lingüística 36 (1): 77-104.

_____. 2015. “Rutas de muerte en la narrativa de Claudia Hernández”. Revista de Lenguas Modernas, núm. 22: 203-215.

Hernández, Claudia. 2017. Roza tumba quema. Colombia: Laguna Libros.

_____. 2018. Roza tumba quema. Madrid: Sexto Piso.

Jossa, Emanuela. 2019. “Re-presentar la memoria: Regina José Galindo, Claudia Hernández, Jorgelina Cerritos”. Istmo. Revista Virtual de Estudios Literarios y Culturales Centroamericanos, núm. 38: 98-112.

Kokotovic, Misha. 2014. “Telling Evasions: Postwar El Salvador in the Short Fiction of Claudia Hernández”. A Contracorriente 11 (2): 53-75.

Lara-Martínez, Rafael. 2012. “Mujer y nación: narrativa salvadoreña contemporánea (Escudos, González Huguet y Hernández)”. En (Per)Versiones de la modernidad. Literaturas, identidades y desplazamientos, edición de Beatriz Cortez, Alexandra Ortiz Wallner y Verónica Ríos Quesada, 367-391. Guatemala: F&G Editores.

Leandro Hernández, Lucía. 2019. “La violencia de género como detonante de lo sobrenatural: el rol de la víctima en ‘Canícula’ de Claudia Hernández y ‘Yo, Cocodrilo’ de Jacinta Escudos”. Istmo. Revista Virtual de Estudios Literarios y Culturales Centroamericanos, núm. 38: 204-217.

Mackenback, Werner y Alexandra Ortiz Wallner. 2008. “(De)formaciones: violencia y narrativa en Centroamérica”. Iberoamericana 8 (32): 81-97.

Núñez, Antonio. 2021. “Muerte, violencia y subjetividad: un trinomio temático en la narrativa breve de Claudia Hernández”. Revista Chilena de Literatura, núm. 104: 905-919.

Ortiz Wallner, Alexandra. 2019. “Guerra y escritura en Roza tumba quema (2017) de Claudia Hernández”. Revista Letral, núm. 22: 110-128.