Convergences and Divergences in Intercultural Higher Education in Mexico

Main Article Content

David Lehmann

Abstract

The purpose of this paper is to explore the ethos of interculturality at the Intercultural Universities (IU) in Mexico. Based on the documents and interviews carried out at five universities between 2006 and 2009, it has been observed that the institutionalization of intercultural education within the state sector has created a space of encountering and debate between the politics of recognition and the radical ideas of educators in the tradition of Latin American constructivism and popular schooling. The paper concludes by highlighting the great gap between the academic debates on multiculturalism and the sometimes anguished debates of IU professors facing entirely new challenges in education, such as teaching indigenous origin people their own language with teaching methods suitable for a second language, or students using scientific research methods in their hometowns where the division of the role as relative or family member and that of researcher is not always acknowledged. This interweaving of ideas and identities, intended and recovered, intermingled with the language and birthplace, in a context clearly marked by socioeconomic class inequalities and social mobility aspirations, constitute the tapestry of the debate at the IU.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lehmann, D. (2015). Convergences and Divergences in Intercultural Higher Education in Mexico. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 60(223). https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72133-1

References

Bruner, Jerome, (1996) The Culture of Education. Cambridge, Harvard University Press.

Casillas Muñoz, Lourdes y Luara Santini Vilar, (2006) Universidad Intercultural: Modelo Educativo. México, Secretaría de Educación Pública, Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe.

CGEIB, (2004) Políticas y fundamentos de la educación intercultural bilingüe en México. México, SEP / CGEIB / CDI.

Dietz, Gunther, (2012) "Diversity Regimes Beyond Multiculturalism? a Reflexive Ethnography of Intercultural Higher Education in Veracruz, Mexico" en Latin American and Caribbean Ethnic Studies. Vol. 7, núm. 2, pp.: 173-200.

García, María Elena, (2005) Making Indigenous Citizens: Identities, Education and Multicultural Development in Peru. Stanford, CA, Stanford Universty.

Guerra García, Ernesto, (2005) "Aneregogia de la voluntad: propuesta educativa sociointercultural de la Universidad Autónoma Indígena de México" en Ra Ximhai - Revista de Sociedad, Cultura y Desarrollo Sustentable. Vol. 1, núm. 1, pp.: 15-38.

Gustafson, Bret, (2009) New Languages of the State: Indigenous Resurgence and the Politics of Knowledge in Bolivia. Durham, Duke University Press.

Hernández Castillo, Rosalva Aída, (2004) "La diferencia en debate: la política de identidades en tiempos del PAN " en Hernández, Aída; Paz, Sarrela y María Teresa Sierra (coords.), El Estado y los indígenas en tiempos del PAN: neoindigenismo, legalidad e identidad. Mexico, DF, CIESAS, Porrúa.

Hernández, Aída; Paz, Sarrela y María Teresa Sierra (coords.), (2004) El Estado y los indígenas en tiempos del PAN: neoindigenismo, legalidad e identidad. Mexico, DF, CIESAS, Porrúa.

Hooker Blandford, Alta, (2009) "La Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense: logros, innovaciones y desafíos" en Daniel Mato (coord.), Instituciones Interculturales de Educación Superior en América Latina. Procesos de Construcción, Logros, Innovaciones y Desafíos. Caracas, UNESCO/IESALC, pp.: 279-302.

López, Luis Enrique e Inge Sichra, (2004) "La educación en áreas indígenas de América Latina: balances y perspectivas" en Ignacio Hernaíz, Educación en la diversidad: experiencias y desafíos en la educación intercultural bilingüe. Buenos Aires, IIPE-UNESCO.

Mignolo, Walter, (2000) Local Histories/Global Designs: Coloniality, Subaltern Knowledges and Border Thinking. Cambridge, Cambridge University Press.

Moll, Luis, (1990) Vugotsky and Education: Instructional Implications and Applications of Sociohistorical Psychology. Cambridge, Cambridge University Press.

Navarro Martinez, Sergio y Antonio Saldivar Moreno, (2011) "Construcción y significado de la interculturalidad en la escuela normal indígena intercultural bilingüe 'Jacinto Canek'" en Revista Pueblos y Fronteras digital. Vol. 6, núm. 12, pp.: 67-104.

Noel, Barbara, (2006) "Language, Power and Schooling: Bolivia's Education Reform Program". College of Education and Human Development, George Mason University.

Ochoa Zazueta, Jesús Angel, (2005) "Aneregogia y skopeóutica: reorno a la educación por aprendizaje" en Ra Ximhai - Revista de Sociedad, Cultura y Desarrollo Sustentable. Vol. 1, núm. 1, pp.: 1-14.

Quijano, Anibal, (2000) "Coloniality of Power and Eurocentrism in Latin America" en International Sociology. Vol. 15, núm. 2, pp.: 215-232.

Rappaport, Joanne, (2004) "Between Sovereignty and Culture: Who is an Indigenous Intellectual in Colombia?" en International Review of Social History. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S002085900400166X. Vol, 49, supplement 12, pp.: 111-132.

Rappaport, Joanne, (2005) Intercultural utopias: public intellectuals, cultural experimentation, and ethnic pluralism in Colombia. Durham, Duke University Press.

Rappaport, Joanne, (2008) Utopías interculturales: intelectuales públicos, experimentos con la cultura y pluralismo étnico en Colombia. Ediciones Universidad del Rosario.

Recondo, David, (2007) La Política del Gatopardo. Multiculturalismo y democracia en Oaxaca. Mexico, DF, CIESAS / Casa Chata.

Saldivar Moreno, Antonio; Micalco Méndez, Miriam Moramay; Santos Baca, Elizabeth y Rocío Ávila Naranjo, (2004) "Los retos en la formación de maestros en educación intercultural. La experiencia de la Casa de la Ciencia en Chiapas" en Revista Mexicana de Investigación Educativa. Vol. 9, núm. 20, pp.: 109-128.

Schmelkes, Sylvia, (2009) "Intercultural Universities in Mexico: Progress and Difficulties" en Intercultural Education. Vol. 20, núm. 1, pp.: 5-17.

Sierra, María Teresa, (2009) "Las mujeres indígenas ante la justicia comunitaria: perspectivas desde la interculturalidad y los derechos" en Desacatos. Vol. 31, pp.: 73-88.

Taylor, Charles, (1992) The Politics of Recognition. Princeton, Princeton University Press.

Van Cott, Dlee, (2000) "A Political Analysis of Legal Pluralism in Bolivia and Colombia" en Journal of Latin American Studies. Vol. 32, núm. 1, pp.: 207-234.

Vivar Quiroz, Karla, (2014) Trayectoria y desplazamiento de modelos teóricos e ideológicos: de la educación indígena a la educación intercultural en México. Una crítica antropológica. Guadalajara, CIESAS. Tesis doctoral.

Walsh, Catherine, (2000) "Políticas y significados conflictivos" en Nueva Sociedad. Núm. 165, pp.: 121-133.

Young, Iris Marion, (1994) Justice and the Politics of Difference. Princeton, Princeton University Press.

Zavala, Virginia, (2002) Desencuentros con la escritura: escuela y comunidad en los Andes peruanos. Lima, Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.