The aleph of Memories and Ways of Documenting the Division of Korea in Contemporary Times

Main Article Content

María del Pilar Álvarez

Abstract

The aftermath of the Korean War (1950-1953), the North Korean refugees and political prisoners in the South, the separation of families, and others painful traces of the division of Korea (1945), have occupied a central place in South Korean cinema. However, for decades, the cinematic representations of the ideological conflict did not take into account the way in which violence and horror struck the Korean diaspora. The presence of these memories in Our School (2006) and Grandmother´s Flower (2008) has produced a new challenge to the ways of seeing and narrating the historical memories in visual images. In this article, I will focus on revealing the values of the past in terms of memory space. I suggest a reading from a peculiar understanding of violence, oppression and discrimination. By comparing these two acclaimed films, I have attempted to rethink the boundaries and dispute processes of appropriating historical traumas and its relation to the multiple locations of historical memories.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez, M. del P. (2015). The aleph of Memories and Ways of Documenting the Division of Korea in Contemporary Times. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 59(221). https://doi.org/10.1016/S0185-1918(14)70826-8

References

Álvarez, María del Pilar, (2007) “The Construction of Colonial Korea´s Memories through Contemporary South Korean Cinema. A Comparative Study of 2009 Lost Memories, Fighter in the Wind, Blue Swallow and Hanbando”. Tesis de maestría en Estudios Coreanos, Yonsei University GSIS, Seúl, Corea del Sur.

Álvarez, María del Pilar, (2013) “Las huellas de la colonización y el deber de la memoria: Apuntes desde el cine documental surcoreano” en Revista Estudios de Asia y África. Vol. XLVIII, núm. 2, mayo-Agosto. México, Colegio de México, pp. 381-410.

Álvarez, María del Pilar, (2014) “Memoria histórica e imaginarios de lo real: las relaciones Corea del Sur-Japón en el cine documental surcoreano contemporáneo. (2001-2010)”. Tesis de doctorado en Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires, CONICET. Buenos Aires.

Bavoleo, Bárbara, (2009) “Sociedad Civil en el Proceso de Consolidación Democrática. República de Corea: 1995-2000” en Juan José Ramírez Bonilla (ed.), Transiciones coreanas. Permanencia y cambio en Corea del Sur en el inicio del siglo XXI. México, El Colegio de México, pp. 65-74.

Bhabha, Homi, (2011 [1994]) El lugar de la cultura. Buenos Aires, Manantial.

Didi-Huberman, Georges, (2004 [2003]) Imágenes pese a todo. Memoria visual del holocausto. Barcelona, Paidós.

Halbwachs, Maurice, (2011 [1950]) La memoria colectiva. Buenos Aires, Miño y Dávila Editores.

Huyssen, Andreas, (2001) En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Jelin, Elizabeth, (2002) Los trabajos de la memoria. Buenos Aires, Siglo XXI.

Kim, Alejandro, (2011) “Introducción a los grandes debates dela historiografía surcoreana: en torno a los orígenes de la modernización” en Alcira Trincheri (comp.), Sexto Congreso Nacional de Estudios Coreanos. Neuquén, Educo, pp. 103-118.

Lavabre, Marie-Claire, (1998) “Maurice Halbwachs y la sociología de la memoria” en Raison Présente. Núm. 128, Octubre, pp. 47-56.

Lee, Chang Soo y De-Vos, George (comps.), (1981) Koreans in Japan. Ethnic Conflict and Accommodation. Berkeley/Los Angeles/Londres, University of California Press.

Lie, Jhon, (2008) Zainichi (Koreans in Japan): Diasporic nationalism and postcolonial identity. Berkeley, University of California Press.

Ryang, Sonia, (1997) North Koreans in Japan: Language, ideology, and identity. Boulder, Westview Press.

Lie, Jhon, (2000) Koreans in Japan: Critical Voices from the Margin. Londres y Nueva York, Routledge.

Lie, Jhon, (2010) Koreans in Japan: Critical voices from the margin. Londres, Routledge.

Shipper, Apichai W., (2010) “Nationalisms of and against Zainichi Koreans in Japan” en Asian Politics & Policy. Vol. 2, núm. 1, pp. 55-75.

Weinar, Michael, (1989) The Origins of the Korean Community in Japan 1910-1923. Manchester, Manchester University Press.

White, Hayden, (1992 [1987]) El contenido de la forma: narrativa, discurso y representación histórica. Barcelona, Paidós.

White, Hayden, (2010) Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Buenos Aires, Prometeo Libros.

En coreano

Jeong, Dae-ha, (2008) “Urihakgyo Kim Myeong Joon Kim Yong Gunsam” [Premio Kim Yong Gun por Nuestra escuela, dirigido por Kim Myeong Joon]" en The Hankyoreh. 22 de mayo-

Nam, Dae Un, (2007) “Uriuimugiryeokhantaedo, urihakgyo?” [Nuestra Escuela, nuestra letanía] en Revista Cine 21. 28 de marzo. Disponible en: <http://www.cine21.com/news/view/mag_id/45542> [Consultado el 3 de enero de 2014].

Literatura referida:

Borges, Jorge Luis, (2011 [1995]) El jardín de los senderos que se bifurcan en Ficciones. Buenos Aires, Debolsillo, pp. 103-117.

Sitios en Internet:

Asociación de Familias de Víctimas Raptadas por Corea del Norte: [Consultado el 20 de enero 2014].

Korean Film Archive: <http://www.koreafilm.org/main/main.asp> [Consultado el 20 de enero de 2014].