Periodismo en la convergencia tecnológica: el reportero multimedia en el Distrito Federal

Main Article Content

Claudia Zaragoza Orozco

Abstract

The transformations derived from the technological convergence have affected the different sectors of the communication and the information. The press, the radio and the television present not only new uses but also new forms of  production of contents from the incorporation of the New Technologies of Information and Communication (NTIC). In this frame a new type of reporter arises, the multimedia reporter, that will need of new skills and knowledge to carry out his work. The present article has as purpose present the transformations that the journalistic work has suffered from the technological convergence in Mexico City’s dailies El Universal and Reforma.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zaragoza Orozco, C. (2015). Periodismo en la convergencia tecnológica: el reportero multimedia en el Distrito Federal. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 45(185). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2002.185.48324

Citas en Dimensions Service

References

Guía para el Telecurso: Documentación audiovisual y nuevas tecnologías de información, 1a. ed., CETE, México, enero de 2000.

Los designios del futuro: El Universal, 25 años decisivos, Ediciones Gernika, 1994, 155 pp.

Albarrán de Alba, Gerardo, “De espaldas al público. Prensa e Internet: opciones de interactividad en 14 medios de la Ciudad de México”, en Octavio Islas et al., Internet: el medio inteligente, Grupo Patria Cultural, México, 2000, pp. 72-89.

Altheide, David, Creating Reality. How TV News Distorts Events, vol. 33, Sage Library of Social Research, Sage Publications, First Printing, 1976.

Armañanzas, Emy, Javier Díaz Noci, Koldo Meso, El periodismo electrónico. Información y servicios multimedia en la era del ciberespacio, Ariel Comunicación, Barcelona, 1996, 245 pp.

Bermont, Charles, Information Technology. New Direction for the 21st Century, Computer Technology Research Group, 1995, 178 pp.

Bettetini, Gianfranco, Fausto Colombo, Las nuevas tecnologías de la comunicación, núm. 13, 1a. ed., Paidós, Col. Instrumentos Paidós, Barcelona, 1995, 303 pp.

Bosch Torrano, Ángel, “Nueva imprenta digital”, en Octavio Islas et al., Internet: el medio inteligente, Grupo Patria Cultural, México, 2000, pp. 53-71.

Burton, Paul F., Information Technology and Society. Implications for the Information Professions, Library Association Publishing, Londres, 1992.

Cafassi, Emilio, Internet. Políticas y comunicación, núm. 3, Biblos, Col. Comunicación, medios, cultura, Buenos Aires, 1998, 283 pp.

Carrascosa, José Luis, Informacción. De la era industrial a la sociedad de la información, Espasa-Calpe, Madrid, 1991.

Camarena, Salvador, “La empresa periodística digital”, conferencia dictada en el marco del 2º Congreso Americano de Periodismo en Internet, 13 de noviembre de 2000.

Castells, Manuel, La era de la información, vol. I, La sociedad red, Siglo XXI, México, 1999, 590 pp.

Colombo, Furio, Últimas noticias sobre el periodismo. Manual de periodismo internacional, Anagrama, Colección Argumentos, Barcelona, 1997.

Díaz Noci, Javier, Koldo Meso Ayerdi, Medios de comunicación en Internet. Guía de navegación, Anaya Multimedia, Madrid, 1997, 190 pp.

Drudge, Matt, Drudge manifesto, New American Library, Nueva York, 2000, 247 pp.

Gómez Mompart, Josep Lluis y Enric Marín Otto, “De los nuevos reporteros al periodismo digital” en Josep L. Gómez Mompart, Enric Marín Otto (eds.), Historia del periodismo universal, Síntesis, Madrid, 1999, 271 pp.

Gómez Palacio y Campos, Carlos, Comunicación y educación en la era digital. Retos y oportunidades, Diana, México, 1998.

Klinenberg, Eric, “Los periodistas ‘multiusos’ del Chicago Tribune. Multimedia, ‘rendimiento’ y menos información”, Sala de prensa, núm. 21, año III, vol. 2, julio de 2000, en www.saladeprensa.org/art142.htm.

Maherzi, Lotfi, Informe mundial sobre la comunicación. Los medios frente al desafío de las nuevas tecnologías, Ediciones UNESCO/ACENTO/Fundación Santa María, España, 1999, 300 pp.

Rodrigo Alsina, Miguel, La construcción de la noticia, Paidós Comunicación 34, 2ª. reimpresión, Barcelona, 1996, 208 pp.

Trejo Delarbre, Raúl, La nueva alfombra mágica. Usos y mitos de Internet, la red de redes, Diana/Fundesco, México, 2ª. impresión, 1997, 276 pp.

Tuchman, Gaye, La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Gustavo Gili, Barcelona, 1983, 291 pp.

Wolf, Mauro, La investigación de la comunicación de masas, Instrumentos Paidós 2, Barcelona, 1998, 317 pp.