The Symbolic Hermeneutics of Gilbert Durand and the Critique of Iconoclasm

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Julio Alberto Amador Bech

Abstract

This work presents and comments on the different meanings of the concept of iconoclasm developed by Gilbert Durand in several of his works, as well as its various historical phases. It is a central concept of Durand’s symbolic hermeneutics, which allows him to assert the importance of imagination and imaginary activity in the formation of culture and the products of symbolic thought: science, art and religion. At the same time, the author makes a criticism of the diverse aspects assumed by iconoclasm, from the Middle Ages to the present time. Particular emphasis is placed on the criticism of modern and contemporary scientistic rationalism, in particular: Cartesianism, empiricism, and positivism. Orthodox Marxism and contemporary conceptual art are added to the currents of iconoclasm defined and criticized by Durand.

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How to Cite
Amador Bech, J. A. (2019). The Symbolic Hermeneutics of Gilbert Durand and the Critique of Iconoclasm. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 64(236). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.236.65624
Author Biography

Julio Alberto Amador Bech, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNAM, México. Correo electrónico: <julioabc@prodigy.net.mx>.

Julio Alberto Amador Bech es licenciado en Ciencia Política por la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM (FCPyS) y maestro en Ciencias de la Comunicación por la misma Facultad. Asimismo, posee el doctorado en Antropología y el doctorado en Estudios Arqueológicos, ambos por la Escuela Nacional de Antropología. Se desempeña como profesor del Centro de Estudios en Ciencias de la Comunicación de la FCPyS. Sus líneas de investigación son las áreas de Comunicación, Antropología Cultural, Antropología del Arte y Hermenéutica y desde 2002, sobre el arte rupestre del desierto de Sonora. Entre sus publicaciones se encuentran El significado de la obra de arte. Conceptos básicos para la interpretación de las artes visuales (2008, reimpr. en 2011, 2ª ed., 2017); Símbolos de la lluvia y la abundancia en el arte rupestre del desierto de Sonora (2017).

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