The Rhythms of Rebellion: Music in the Political Formation of University Student Activists

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Elí Orlando Lozano González

Abstract

This article analyzes the role of music in the political formation of a unique character in the daily life of unam: the radical leftist activist student, characterized by their rebellion against the government, the state and capitalism. This research is theoretically based on the concepts of political culture and political formation and has a qualitative approach using life stories of 12 activist students from two unam schools. The favorite musical genres of the interviewees are rock, ska, reggae and trova. Music plays a fundamental role in the processes of identification amongst the group and with the causes of their struggle, and it is a process of symbolic exchange fundamental in the construction of its political culture.

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How to Cite
Lozano González, E. O. (2019). The Rhythms of Rebellion: Music in the Political Formation of University Student Activists. Revista Mexicana De Ciencias Políticas Y Sociales, 64(237). https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2019.237.67674

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Author Biography

Elí Orlando Lozano González, Universidad Nacional Autónoma de México - Facultad de Estudios Superiores Iztacala

Licenciado en Ciencias de la Comunicación (UNAM-FCPyS), Maestro y Doctor en Pedagogía (UNAM-FFyL) y merecedor de la medalla “Alfonso Caso” por el grado de Doctorado en Pedagogía finalizado en el año 2015. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT en el nivel de candidato. Profesor de tiempo completo Asociado C en la Facultad de Estudios Superiores Iztacala-UNAM adscrito a la División de Investigación y Posgrado. Responsable del proyecto PAPIIT IA401317 “Cultura y formación docente en la FES Iztacala” entre los años 2017 y 2018, corresponsable del proyecto PAPIIT IN406019 “Teorías, problemas y experiencias en torno a la formación de profesores de nivel superior”,  y responsable de la línea de investigación “Cultura y formación docente” en el Grupo de Investigación Curricular de la Unidad de Investigación Interdisciplinaria en Ciencias de la Salud y la Educación. Autor de 6 artículos en diversas revistas nacionales e internacionales, 5 capítulos de libro y un libro en torno a temas de cultura política, participación política, ciudadanía, representaciones sociales, y formación de profesores. Ponente en congresos realizados en Cuba, Japón, Croacia, España, Túnez y México.

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