Decolonial Pedagogy in the University of the Twentyfirst Century

Main Article Content

Rosario Torres Guevara

Abstract

We must move forward and implement decolonial pedagogy in the university because it continues to be a site of colonial educational practices. The young adults have a tremendous potential as decolonial actors and we must encourage them formally to think critically about the world and their position in it. Such an approach is undoubtedly political and its ultimate goal is the autonomy and the responsibility without omitting the transformative and liberating action this implicates. In this paper, the possibility of implementing decolonial pedagogy through educational projects in the classroom is explored and the concept of “participatory citizenship” is evaluated in terms of awareness according to Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Guevara, R. (2017). Decolonial Pedagogy in the University of the Twentyfirst Century. De Raíz Diversa. Revista Especializada En Estudios Latinoamericanos, 3(6), 23–43. https://doi.org/10.22201/ppela.24487988e.2016.6.58424
Author Biography

Rosario Torres Guevara, Vice-Presidenta de la Caribben Philosophical Association

Realizó sus estudios universitarios en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Es Maestra en Linguistcs / tesol y Doctora en Desarrollo Educativo Internacional, ambos grados obtenidos en el Teachers College, Columbia University. Sus líneas de investigación son la teoría de la frontera, Educación Intercultural, pedagogía fanoniana y Estudios de la decolonialidad. Trabajó como profesor en diversas escuelas de Nueva York, incluyendo cuny City College, Universidad de Columbia y el Distrito de Manhattan Community College. El Consulado de México en la ciudad de New York la nombró líder de la comunidad por su trabajo en programas educativos bilingües e interculturales que fomentan la defensa de la cultura de los pueblos indígenas en Argentina y México. En la actualidad es Vice-Presidenta de la Caribben Philosophical Association.