Afro-Cuban resistance musical practice and its ideological containment-anthropological practic

Main Article Content

Ramiro Hernández Romero
https://orcid.org/0000-0002-9038-5359

Abstract

This research note refers to the sociocultural and political behavior surrounding the development of Afro-Antillean rhythms and their contribution to the joy of the world. It emphasizes power, hegemony, resistance and subordination, which reveal musical attitudes and discourses, hidden and open, accepted and detested. In essence, they represent power relations. Afro-Cuban musicians, in their attempt to construct a vision of the world, were closely linked to the resistance to the power and hegemony of the dominant groups. However, a part of them was integrated into the cultural and political order of the élites. In other words, resistance and integration constitute a unity in Afro-Cuban musical life. This work focuses on the first half of the 20th century, a period in which the aforementioned rhythms emerged and became popular, and in which a variant of Cuban music is addressed, what the performers called mambo. It covers a geographic space of analysis between Cuba, Mexico and the United States.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Romero, R. (2025). Afro-Cuban resistance musical practice and its ideological containment-anthropological practic. INTER DISCIPLINA, 14(38), 37–62. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2026.38.93498

Citas en Dimensions Service

References

Acosta, Leonardo. 2001. Raíces del jazz latino. Un siglo del jazz en Cuba. Barraquilla: La Iguana Ciega.

Argyriadis, Kali y Maud Laëthier. 2020. Antropologías y construcciones nacionales en Cuba y Haití (1930-1970). En Bérose-Encyclopédie internationale des histoires de l’anthropologie, París. file:///D:/Descargas/Article_BEROSE_Argyriadis_Laethier_2020_Cuba_and_Haiti_-_Anthropologies_and_Nation-building_from_Cuba_and_Haiti.pdf.

Austrialia, Gerardo. 2004. Sacude Dámaso Pérez Prado al alemanismo. Reforma, 15 de junio, 2c.

Arrizón, Arturo. 2018. Tijuana. 100 años de música 1918-2018. Historia gráfica. Tijuana: Edición del autor.

Attali, Jacques. 2011. Ruidos. Ensayo sobre la economía política de la música. México: Siglo XXI Editores.

Bastide, Roger. 1972. Antropología aplicada. Buenos Aires: Amorrortu.

Carpentier, Alejo. 2004. La música en Cuba. México: FCE.

Carpentier, Alejo. 2016. Temas de la lira y del bongó. México: FCE.

Carpentier, Alejo. 2022. La música en Cuba. Orígenes e historia: del clasicismo colonial al afrocubanismo. Barcelona: Libros del Kultrum.

Delannoy, Luc. 2003. ¡Caliente! Una historia del jazz latino. México: FCE.

Duarte Loza, Daniel, 2006. Al grito de: ¡mambo! Aportes de instrumentación y orquestación en la música de Dámaso Pérez Prado. Arte Investigación. Revista Científica de la Facultad de Bellas Artes, 5. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/19209.

Escudero, Miriam, 2017. La música popular bailable, patrimonio musical cubano. El Sincopado Habanero. Boletín de Gabinete de Patrimonio Musical Esteban Salas. II(3), septiembre-diciembre. https://coleccionesdigitales.ohc.cu/s/repositoriodigital/item/74145.

Figueroa Hernández, Rafael. 2003. Julio del Razo. Xalapa: Edición del autor, 2003.

García Díaz, Bernardo. 2002. Danzón y son: desde Cuba a Veracruz (1880-1930). En Laura Muñoz (coord.), México y el Caribe. Vínculos, intereses, región. T. I. México: Instituto Mora.

Gaytán Apáez, Leopoldo, 2021. ¿Quién inventó esa cosa loca? Pérez Prado y el mambo. Revista Palobra “palabra que obra”, 21(2), julio-diciembre. https://doi.org/10.32997/2346-2346-2884-vol.21-num.2-2021-3891.

Grijalba Ruiz, Jairo. 2018. Arsenio Rodríguez. El corsario negro de la Chambelona. Estados Unidos: Unos&Otros Ediciones.

Hernández Romero, Ramiro. 2023. El jazz en México: crisol de los ritmos afroamericanos y afrocaribeños (1900-1960). Tesis doctoral en estudios latinoamericanos. México: UNAM.

Hernández Romero, Ramiro, 2024. El jazz en México. Fusión, creación y transformación. Revista UNAM Internacional, 6, febrero-mayo. https://revista.unaminternacional.unam.mx/nota/6/el-jazz-en-mexico-fusion-creacion-y-transformacion.

Leymarie, Isabelle. 2005. Cuban fire. La música popular cubana y sus estilos. Madrid: Akal.

López Moreno, Roberto. 2001. Crónica de la música en México. Breve revista de sus compositores. Buenos Aires: Lumen, 2001.

Maase, Kaspar. 2016. Diversión ilimitada. El auge de la cultura de masas. Madrid: Siglo XXI Editores.

Majfud, Jorge. 2021. Consumismo, otra herencia del sistema esclavista. La haine.org/ Proyecto de desobediencia informativa. 12 de junio. https://www.lahaine.org/mundo.php/consumismo-otra-herencia-del-sistema.

Morales, Ed. 2003. Ritmo latino. La música latina desde la bossa nova hasta la salsa. Barcelona: Ma NonTroppo, Ediciones Robinbook.

Moreno Rivas, Yolanda. 1979. Historia de la música popular mexicana. México: Alianza Editorial.

Muleiro, Hernán. 2024. Hallan fotos homenaje del inolvidable Pérez Prado. La Jornada de Enmedio, 18 de noviembre, 7a.

Pareyón, Gabriel. 2006. Diccionario enciclopédico de música en México. México: Universidad Panamericana.

Pujol, Sergio. 2011. Historia del baile. De la milonga a la disco. Buenos Aires: Gourmet Musical.

Quintero Rivera, Àngel G. 2011. Salsa, sabor y control. Sociología de la música tropical. México: Siglo XXI Editores.

Reyes, Rosario. 1999. Monstruo de talento insuperable. El Financiero, 14 de septiembre, 73.

Roy, Maya. 2003. Músicas cubanas. Madrid: Akal, 2003.

Ruesga Bono, Julián. 2022. Jazz y todo lo demás. México: Universidad Veracruzana.

Santana Archbold, Sergio. 2022. Pérez Prado ¡Qué rico el mambo! Miami, FL: Unosotros.

Therborn, Gôran. 2014. La ideología del poder y el poder de la ideología. México: Siglo XXI Editores.

Toscano Segovia, Dax, 2010. La industria mediática, la alienación y los procesos de transformación en América Latina. https://rebelion.org/docs/122489.pdf.

Villasana, Inés. 1980. El mambo cumple 30 años; Pérez Prado tomó ese nombre de un danzón del cubano Orestes López. Unomásuno, 29 de febrero, 21.