Theoretical-Methodological Notes to Investigate the Relationship between Youth and Politics
Main Article Content
Abstract
The aim of this text is to show nodal aspects of Hannah Arendt’s thought that can be useful to understand the contemporary youth condition, particularly making visible the complexity of the political life of young people. In this sense, the importance of attending to their appearance in the public space is pointed out, considering them like “newcomers”, bearers of novelty, who seek inclusion in a world that already exists. The proposal is to frame the inherent tensions in the encounter among generations in Arendt’s thesis about crises of authority, revealing that the current crisis is enormous. In this framework, the relationships between the notions of youth condition, diversity and cleavages, and the Arendtian concepts of human condition, plurality and novelty are revealed. The text is the result of a documentary research based on the non-exhaustive analytical review of Arendt’s bibliographical work, in the brightness of the theoretical and methodological requirements raised by a research project concerning students, youth status and political participation currently under development.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Archer, Margaret. 2000. Being Human. The problem of agency. Cambridge: Cambridge University Press.
Arendt, Hanna. 1973. Crisis de la República. Madrid: Taurus.
_____. 1996a. “La crisis de la educación”. En Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política, edición de Hanna Arendt, s. p. Barcelona: Península.
_____. 1996b. La condición humana. Barcelona: Paidós.
_____. 1997. ¿Qué es la política? Barcelona: Paidós.
_____. 1998. “Arendt sobre Arendt. Un debate sobre su pensamiento”. En De la historia a la acción, edición de Hanna Arendt, 139-171. Barcelona: Paidós.
_____. 2001. Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Taurus.
_____. 2003. Conferencias sobre la filosofía política de Kant. Buenos Aires: Paidós.
Balardini, Sergio. 2000. La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo. Buenos Aires: clacso. Consultado en enero de 2023. Disponible en http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/gt/20101023014828/balardini.pdf.
Beck, Ulrich. 1997. Hijos de la libertad. México: fce.
Benedicto, Jorge. 2008. “La juventud frente a la política: ¿desenganchada, escéptica, alternativa o las tres cosas a la vez?”. Revista de Estudios de Juventud, núm. 81: 13-29.
Bourdieu, Pierre. 1990. Sociología y cultura. México: Grijalbo.
_____. 2007. El sentido práctico. Barcelona: Siglo XXI.
Bowen-Moore, Perry. 1989. Hannah Arendt’s philosophy of natality. Nueva York: St. Martin’s Press.
Campillo, Antonio. 2002. “Espacios de aparición: el concepto de lo político en Hannah Arendt”. Daimon Revista Internacional de Filosofía, núm. 26: 159-186.
Dubet, Francois y Danilo Martucelli. 1998. En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.
Feixa, Carles y Carmen Leccardi. 2011. “El concepto de generación en las teorías sobre la juventud”. En Jóvenes, culturas y poderes, edición de Germán Muñoz González, s. p. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Giddens, Anthony. 1986. The constitution of society. Cambridge: Cambridge Polity Press.
Gohn, Gloria. 2017. Manifestaciones y protestas en Brasil. Corrientes y contracorrientes actuales. Brasilia: Cortez.
Martin-Baro, Ignacio. 1989. Sistema, grupos y poder. San Salvador: uca Editores
Mouffe, Chantal. 2011. En torno a lo político. México: fce.
Muñoz, Germán. 2011. “La relación de los jóvenes y las jóvenes con la cultura y el poder”. En Jóvenes, culturas y poderes, edición de Germán Muñoz González, s. p. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Muxel, Anne. 2001. L’experience politique de jeunes. París: Presses de Science Po.
Norris, Pipa, y Robert Inglehart. 2019. “Cultural Backlash Trump, Brexit, and Authoritarian Populism”. Consultado el 18 de enero de 2023. https://doi.org/10.1017/9781108595841.
Pérez Islas, José Antonio. 2008. “Juventud un concepto en disputa”. En Teorías sobre la juventud. Las miradas de los clásicos, coordinación de José Antonio Pérez Islas, Mónica Valdez González y María Herlinda Suárez, 9-33. México: unam.
Reguillo, Rossana. 2003. “Ciudadanías juveniles en América Latina”. Última Década 11 (19): 11-30.
_____. 2004. “La performatividad de las culturas juveniles”. Revista de Estudios de Juventud, núm. 64: 49-56.
_____. 2008. “Las múltiples fronteras de la violencia. Jóvenes latinoamericanos entre la precarización y el desencanto”. Pensamiento Iberamericano, núm. 3: 205-225.
_____. 2010. “La condición juvenil en el México contemporáneo. Biografías, incertidumbre y lugares”. En Los jóvenes en México, edición de Rossana Reguillo, 395-429. México: fce - conaculta.
Rosanvallon, Pierre. 2011. La contrademocracia. La política en la era de la desconfianza. Buenos Aires: Manantial.
Sen, Amartya. 1985. “Well -Being, Agency and Freedom”. Journal of Philosophy 82 (4): 169-221.
_____. Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.
Valenzuela, José Manuel. 2015. “Decálogo para repensar las certezas”. Alter/nativas, núm. 4: 1-51.
Weber, Max. 1993. Economía y sociedad. México: fce.