Bilie Nadii: Contextualización, documentación y conservación de un sitio rupestre en los Valles Centrales de Oaxaca, México

Main Article Content

Sandra Cruz Flores
Anacaren Morales Ortiz

Abstract

In Mexico, sites containing rock art are numerous and diverse, many of them are at high risk of deterioration due to natural or anthropogenic causes, which affects their conservation, study, and long-term appreciation. Conservation-restoration as a discipline aims to understand the causes and mechanisms that generate such deterioration and to intervene in order to reduce or halt its effects through preventive measures or direct actions on the material components.


The Bilie Nadii rock painting site underwent significant damage due to vandalism in 2021 and was attended to in 2023 by a team from the National Program for the Conservation of Graphic-Rock Heritage


(PNCPGR) with the purpose of repairing the damage, restoring the mate-


rial integrity and dignity of the site, preserving the values and meanings


attributed to it by those who regard it as their heritage, and ensuring


the vocation and continuity of the activities carried out there.


This document presents specific information regarding the contex-


tual background and the documentation methodology used to carry out


the conservation-restoration work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cruz Flores, S., & Morales Ortiz, A. (2025). Bilie Nadii: Contextualización, documentación y conservación de un sitio rupestre en los Valles Centrales de Oaxaca, México. Peninsula, 21(1), 139–172. Retrieved from https://revistas.unam.mx/index.php/peninsula/article/view/90946

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Sandra Cruz Flores, .

.

Anacaren Morales Ortiz, Instituto Nacional de Antropologia e Historia

She is a biologist from UNAM and has a degree in restoration from the ENCRYM of INAH.
It has been part of the National Program for the Conservation of Rock Art at
the National Coordination for the Conservation of Cultural Heritage at the INAH since 2016
in the care of different rock art sites, with one of its main interests being conservation
from a biocultural perspective.

References

AMADOR, Julio. 2016. Símbolos de la lluvia y la abundancia en el arte rupestre del desierto de Sonora. Lineamientos generales para la interpretación del arte rupestre y estudio de caso. México: INAH-ENAH.

BENZ, Bruce. 2001. “Archaeological evidence of teosinte domestication from Guila Naquitz, Oaxaca”. PNAS 98 (4): 2104-2106. https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.98.4.2104.

CASADO, Pilar. 2019. “Pasado y futuro del arte rupestre en México”. En Las manifestaciones rupestres en México: técnica, iconografía y paisaje, coordinación de Aline Lara, 14-36. Sevilla: UPO.

CONANP (Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas). 2022. “Beneficios de ADVC”. Consultado el 24 de enero de 2025. https://advc.conanp.gob.mx/beneficios.

CRUZ, Sandra. 2015. “La conservación de sitios con patrimonio gráfico-rupestre en México: acciones desde una perspectiva integral”. En Arte rupestre de México para el mundo: avances y nuevos enfoques de la investigación, conservación y difusión de la herencia rupestre mexicana, coordinación de Gustavo Ramírez et al., 63-72. Ciudad Victoria: Gobierno del Estado de Tamaulipas.

CRUZ, Sandra, Anacaren Morales, Alma Ruiz y Juan Manuel Ruiz. 2023. “Informe del Proyecto de conservación-restauración para el resarcimiento de daños por vandalismo del sitio rupestre Cueva de la Pintada, Municipio de Mitla, Oaxaca”. Informe interno de la Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural. INAH.

FLANNERY, Kent, edición. 2009. Guilá Naquitz: Archaic Foraging and Early Agriculture in Oaxaca, Mexico. Nueva York: Routledge.

IIS (Instituto de Investigaciones Sociales). 2010. Repositorio Universitario Digital, IIS-UNAM. Consultado el 7 de noviembre 2025. https://ru.iis.sociales.unam.mx/handle/IIS/3264.

INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia). 2014. “Lineamientos institucionales generales en materia de conservación del patrimonio cultural”. Consultado el 7 de diciembre de 2025. https://www.normateca.inah.gob.mx/pdf/01472572392.PDF.

INAH (Instituto Nacional de Antropología e Historia). 2025. “Mediateca INAH Cuevas de Mitla y Yagul”. Consultado el 7 de noviembre. https://mediateca.inah.gob.mx/islandora_74/islandora/object/sitioprehispanico%3A2487.

LARA, Aline. 2021. “Investigación y divulgación en torno a las manifestaciones rupestres en América Latina”. En Manifestaciones rupestres en América Latina, edición de Aline Lara. Sevilla, España: IEAL-DivulgaUs.

MAFFI, Luisa y Ellen Woodley. 2010. Biocultural Diversity Conservation: A Global Sourcebook. Nueva York: Earthscan from Routledge.

PEÑA, Ivette. 2015. “Percepción socioambiental de las Áreas Destinadas Voluntariamente a la Conservación en el Istmo Oaxaqueño”. Tesis de maestría en Ciencias en Recursos Naturales y Desarrollo Rural. ECOSUR.

PEÑA, Ivette, Alejandro Ortega, Raúl García y Cecilia Elizondo. 2022. “Áreas de conservación voluntaria en México: alcances y desafíos”. Revista de Ciencias Ambientales 56 (2): 122-147.

QUESADA, Elia. 2010. “Aplicación Dstretch del software Image-J. Avance de los resultados en el Arte Rupestre de la Región de Murcia”. Cuadernos de Arte Rupestre 2008-2010, 5: 9-27.

SEMARNAT (Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales) y CONANP (Comisión Nacional de Áreas Naturales Protegidas). 2024. “Áreas destinadas voluntariamente a la conservación”. Consultado el 15 de enero. https://advc.conanp.gob.mx/wp-content/uploads/2024/10/Listado_ADVC_septiembre2024.pdf.

VIRAMONTES, Carlos, Claudia Jiménez y Jesús Medina. 2023. “Nuevas miradas al arte rupestre de las Cuevas Prehistóricas del Valle de Oaxaca”. Ponencia magistral presentada en el Tercer encuentro de estudios sobre prehistoria en América, mesa VI, Museo Nacional de Antropología, Ciudad de México, 16 de agosto. Consultada el 27 de enero de 2025. https://www.youtube.com/live/OJv0z73eMiw?-si=xl1jfk4MxQYBFGwv.