¿El arte rupestre para qué? Funciones comunes y divergentes en Centroamérica
Main Article Content
Abstract
Rock art is a widespread cultural manifestation in Central America, although its study is rarely the subject of specific archaeological research. However, some major sites are well known and have given rise to a deeper understanding of their functions within the societies that produced them. Through an overview of recent work on the most studied sites and regions, we propose to take up the roles played by scientists, the fruits of their analyses and interpretations. We will consider sites located from Guatemala to Costa Rica, which allows us to cover a large extension of territories belonging to the cultural areas defined in the isthmus. In this way, it can be seen that the roles assumed by the rock art present common points and differences according to the cultural areas.
Downloads
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
BAKER, Suzanne Marie. 2023. “A Search for Identity and Significance: The Rock Art of Ometepe Island, Nicaragua”. Tesis de doctorado en Arqueología. UWA.
BAUDEZ, Claude F. 1970. Amérique Centrale. Ginebra: Nagel.
BOGGS, Stanley. 1950. “ ‘Olmec’ Pictographs in the Las Victorias Group, Chalchuapa Archaeological Zone, El Salvador”. Notes on Middle American Archaeology and Ethnology 4 (99): 85-92.
CONSTENLA UMAÑA, Adolfo y Eugenia IBARRA ROJAS. 2009. “Mapa de la distribución territorial aproximada de las lenguas indígenas habladas en Costa Rica y en sectores colindantes de Nicaragua y de Panamá en el siglo xvi”. Lingüística Chibcha XXVIII: 109-111.
COSTA, Philippe. 2017. “Les traditions rupestres du Salvador : un art à la charnière de la Mésoamérique et de l’Aire Intermédiaire”. Tesis de doctorado en Arqueología. Universidad de París 1 Panthéon‑Sorbonne (UP1‑PS).
COSTA, Philippe. 2018. “Las influencias mexicanas en la iconografía rupestre del Posclásico en El Salvador y sus alrededores”. Mexicón XL, 4: 104–110.
COSTA, Philippe. 2020a. “Propuesta cronológica de la producción rupestre en El Salvador y definiciones de los territorios y de las fronteras culturales en tiempos prehispánico”. Cuadernos de Arte Prehistórico 9 (enero‑junio): 115-159.
COSTA, Philippe. 2020b. “Une technique pour un peuple : le cas d’une tradition rupestre majeure du Salvador au Classique récent (600-900 Apr. J.-C.)”. En Peintures et Gravures Rupestres Des Amériques : Empreintes Culturelles et Territoriales, 3-17. Oxford: ARCHAEOPRESS.
COSTA, Philippe. 2021. “Arte rupestre de la región sur-oriente de Guatemala y sus alrededores”. Antropología e Historia de Guatemala. Revista de la Dirección General del Patrimonio Cultural y Natural IV (1): 73-103.
COSTA, Philippe. 2023. “Arte rupestre, territorios y cronología en El Salvador prehispánico”. En Territorios Rupestres en América Latina, edición de Aline Lara Galicia y Luis A. Martos López, vol. 4, 135-152. Sevilla: ENREDARS‑UPO.
COSTA, Philippe, Priscilla MOLINA MUÑOZ, Martin KÜNNE y Éric GELLIOT. 2021. “Nuevas investigaciones en la Cordillera de Guanacaste en Costa Rica”. Ponencia presentada en el XXII Coloquio Guatemalteco de Arte Rupestre. USAC.
COSTA, Philippe, Priscilla MOLINA MUÑOZ, Martin KÜNNE y Éric GELLIOT. 2023. “Informe de Labores 2022, Proyecto Arqueológico Guanacaste (PRAG)”. San José: —.
DARRAS, Véronique. 2000. “La Mésoamérique Précolombienne”. Historiens et géographes 371: 143-162.
FERRERO, Luis. 1977. Costa Rica precolombina: arqueología, etnología, tecnología, arte. Vol. 6 de Biblioteca Patria. 2ª ed. San José: EDITORIAL COSTA RICA.
FIGUEROA, Alejandro J. y Timothy E. SCHEFFLER. 2021. “Integrating the Prehistoric Natural and Social Landscapes of the Highlands of Southwest Honduras: A Deep History”. En Southeastern Mesoamerica. Indigenous Interaction, Resilience, and Change, edición de Whitney A. Goodwin, Erlend Johnson & Alejandro J. Figueroa, 27-53. Louisville: UNIV PRESS OF COLORADO.
FONSECA, Oscar. 1992. Historia antigua de Costa Rica: surgimiento y caracterización de la primera sociedad costarricense. Vol. 5 de Colección Historia de Costa Rica. San José: UCR.
GELLIOT, Éric. 2019. “Las serpientes y el jaguar, influencias mixteca‑puebla en el arte rupestre hondureño: la cueva pintada de San Francisco, Lempira.” Mexicón 41 (5): 133-139.
GELLIOT, Éric, Philippe COSTA, Didier FAUTSCH, Soizic GIBEAUX, Simon MERCIER, Sébastien PERROT‑MINNOT y Stéphanie TOURON. 2014. “Informe Final Del Proyecto Arqueológico Lempira 2012.” Tegucigalpa: —.
HABERLAND, Wolfgang. 1957. “Black-on-Red Painted Ware and Associated Features in Intermediate Area”. Ethnos 22 (3-4): 148–161.
HASEMANN, George y Gloria LARA PINTO. 1993. “La Zona Central: Regionalismo e Interacción.” En Historia General de Centroamérica, t. 1, 135-216. Madrid: SOCIEDAD GENERAL DE CENTROAMÉRICA.
HASEMANN, George, Gloria LARA PINTO y Fernando CRUZ SANDOVAL. [1996] 2017. Los Indios de Centroamérica. Tegucigalpa: UPNFM.
KIRCHHOFF, Paul. 1960. “Mesoamérica. Sus límites geográficos, composición étnica y caracteres culturales”. Suplemento Revista Tlatoani 1: 1-15.
KÜNNE, Martin. 2008. “Arte Rupestre de Costa Rica”. En Arte Rupestre de México Oriental y América Central, 2ª ed., 217-239. Berlín: INSTITUTO IBERO‑AMERICANO PATRIMONIO CULTURAL PRUSIANO.
KÜNNE, Martin y Matthias STRECKER. [2003] 2008. Arte Rupestre de México Oriental y Centro América, 2ª ed. Berlín: INSTITUTO IBERO‑AMERICANO PATRIMONIO CULTURAL PRUSIANO.
KÜNNE, Martin y Rigoberto NAVARRO GENIE. 2009. “Reporte preliminar de un recorrido exploratorio en los sitios arqueológicos Cueva La Pintada, Cueva El Portillo, Cueva Pacha, así como El Potrero, Cerro Volcán y Llano Serpiente”.
KÜNNE, Martin, Philippe COSTA, Priscilla MOLINA MUÑOZ y Éric GELLIOT. 2021. “New Rock Art Research in Central America and Maya Mexico (2015-2019)”. En Rock Art Studies: News of the World VI, edición de Paul Bahn, Natalie Franklin y Matthias Strecker, 242-254. Oxford: ARCHAEOPRESS.
LANGE, Frederick W. y Mary W. HELMS. 1979. “Theoretical and Descriptive Aspect of Frontier Studies”. Latin American Research Review 14 (1): 221-225.
LAURENCICH MINELLI, Laura, y Patrizia DI COSIMO. 2000. “L’arte rupestre ne’ll Arcipélago di Solentiname”. En Studi Americanistici, 235-269. Cagliari: CNR.
LERMA RODRÍGUEZ, Félix Alejandro. 2014. “Presencias en la roca: el arte rupestre de la Gruta del Espíritu Santo, El Salvador”. Tesis de doctorado en Historia del Arte. UNAM.
LEWIS‑WILLIAMS, J. D. 2012. “Rock Art and Shamanism”. En A Companion to Rock Art, edición de J. McDonald y P. Veth, 17-33. Hoboken: BLACKWELL.
LOTHROP, Samuel K. 1926. Pottery of Costa Rica and Nicaragua. Vol. I. Nueva York: MAI‑HF.
MARTÍNEZ, Christopher. 2015. Proyecto arqueológico Atlas Jalapa, notas sobre la historia de Jalapa. Tomo I. Guatemala: IMP. MERCURIO.
MENDIOLA, Francisco. 2005. “Representación de manos y pies en el arte rupestre del norte de México”. Arqueología Mexicana 12 (71): 20-27.
MOLINA MUÑOZ, Priscilla, Philippe COSTA, Martin KÜNNE y Éric GELLIOT. 2023. Un Pasado Entre Líneas. San José: FM‑BCCR.
REYES MAZZONI, Roberto. 1977. “Posibles influencias epi‑teotihuacanas en petroglifos de Honduras”. Vínculos 3 (1-2): 47-65.
RICKETSON, Edith B. 1938. “Petroglyphs of Lake Ayarza”. Carnegie Institution of Washington, Maya Research 3: 244-250.
RIDEOUT, Benjamin. 2015. “Twins in Mesoamerica as a Symbol of Contrasting Duality”. Spectrum 4 (1): 44-63.
ROBINSON, Eugenia J. 2008. “Memoried Sacredness and International Elite Identities: The Late Postclassic at La Casa de Las Golondrinas, Guatemala”. En Archaeologies of Art, Time, Place and Identity, 131-149. Walnut Creek: LCP.
ROBINSON, Eugenia J., Gene A. WARE, Mary GALLAGHER y Marlen GARNICA. 2002. “Imágenes multiespectrales de La Casa de Las Golondrinas (pintura sobre rocas)”. En XV Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 2001, edición de Juan Pedro Laporte, Héctor Escobedo y Bárbara Arroyo, 629-641. Guatemala: MNAE.
ROBINSON, Eugenia J., Marlen GARNICA, Dorothy FREIDEL, Geoffrey BRASWELL y Soraya CARR. 2004. “Nuevos hallazgos en La Casa de Las Golondrinas, un sitio con arte rupestre en las tierras altas centrales de Guatemala”. En XVII Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 2003, 165-172. Guatemala: MNAE.
ROBINSON, Eugenia J., Marlen GARNICA, Ruth Ann ARMITAGE y Marvin ROWE. 2007. “Los fechamientos del arte rupestre y la arqueología en La Casa de Las Golondrinas, San Miguel Dueñas, Sacatepéquez”. En XX Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 2006, 1193-1212. Guatemala: MNAE.
ROWE, Marvin, y Karen STEELMAN. 2004. “El ‘Diablo Rojo’ de Amatitlán: aplicación de una técnica no destructiva de cronología por radiocarbono”. En XVII Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 2004, 1059-1070. Guatemala: MNAE.
SHEETS, Payson D. 2000. “The Southeast Frontiers of Mesoamerican”. En The Cambridge History of the Native Peoples of the Americas, edición de Richard E. W. Adams y Murdo J. MacLeod, 407-418. Cambridge, Massachusetts: CUP.
SHESEÑA, Alejandro. 2008. “Jerarquía ritual y política en la cueva de Naj Tunich”. En XXI Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 2007, 1041-1055. Guatemala: MNAE.
SION, Julien. 2022. “Proyecto Arqueológico Regional Yojoa‑Los Naranjos”. Informe Anual Núm. 3, Temporadas de Campo 2020-2021. Tegucigalpa: —.
STIRLING, Mathew W. y Marion STIRLING PUGH. 1997. Investigaciones arqueológicas en Costa Rica. San José: MNCR.
STONE, Andrea. 1991. “Las Pinturas y Petroglifos de Naj Tunich, Petén.” En II Simposio de Investigaciones Arqueológicas En Guatemala, 187–201. Guatemala Ciudad: MNAE.
STONE, Andrea. 1995. Images from the Underworld: Naj Tunich and the Tradition of Maya Cave Painting. Austin: UTP.
STONE, Andrea. 1998. “Estudios epigráficos de Naj Tunich, Petén”. En X Simposio de Investigaciones Arqueológicas en Guatemala, 1996, 162-175. Guatemala: MNAE.
STONE, Andrea. n.d. “The Carved Boulders at Lake Güija, El Salvador”.
THIEMER‑SACHSE, Ursula. 2015. “Huellas de pies en Mesoamérica”. Inventio 11 (23): 57-63.
VALERIO, Wilson. 2024. “1000 años antes del presente en la costa del Golfo de Nicoya”. Museo Nacional de Costa Rica. Consultado el 29 de noviembre. https://www.museocostarica.go.cr/divulgacion/articulos-educativos/el-silo.
WILLEY, Gordon R. 1971. An Introduction to American Archaeology, Vol. II: South America. Nueva Jersey: PRH.
WINGFIELD, Laura. 2009. “Envisioning Greater Nicoya: Ceramic Figural Art of Costa Rica and Nicaragua, c. 800 BCE‑1522 CE”. Tesis de doctorado. EMORY.
ZELAYA, Ramon, y Roberto REYES MAZZONI. 1976. “Representaciones de Quetzalcóatl y de otras deidades mesoamericanas en los petroglifos de Comayagua, Honduras”. Las Fronteras de Mesoamérica, XIV Mesa Redonda 14 (2): 211-219.
ZELEDÓN ANGULO, María Gabriela. 2011. “Iconografía de los petrograbados ubicados en la sección del pie de monte suroeste del macizo volcánico Rincón de La Vieja”. Tesis de licenciatura en Arqueología. UCR.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), todos los derechos reservados 2013-2013.