Integrating artificial intelligence in the context of the virtual high school of the Universidad Virtual del Estado de Guanajuat

Main Article Content

Jesús Alberto Sánchez Valtierra

Abstract

Currently, artificial intelligence (AI) is a fundamental tool in the field of education, especially in feedback on student work. In this essay, it will be explained how AI has been used to provide feedback on the work and tasks of the virtual high school students of the Virtual University of the State of Guanajuato (UVEG), highlighting its importance in improving writing and bibliographic references. and how this tool helps reduce management time in reviewing tasks and jobs.

Article Details

How to Cite
Sánchez Valtierra, J. A. (2024). Integrating artificial intelligence in the context of the virtual high school of the Universidad Virtual del Estado de Guanajuat. Revista Mexicana De Bachillerato a Distancia, 16(31). https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2024.31.87905

References

Arce, D. D. (2016). Plagio académico en estudiantes de bachillerato: ¿qué detecta Turnitin? RUIDERAe: Revista de Unidades de Información, 9. https://revista.uclm.es/index.php/ruiderae/article/view/1146/947#:~:text=La%20principal%20forma%20de%20plagio,par%C3%A1frasis%20y%20la%20citaci%C3%B3n%20incorrectas.

Benhamou, S. (2022). La transformación del trabajo y el empleo en la era de la inteligencia artificial: análisis, ejemplos e interrogantes. Documentos de Proyectos (LC/TS.2022/85), Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://hdl.handle.net/11362/47985

Brossi, L., Dodds, T., y Passeron, E. (Eds.). (2019). Inteligencia artificial y bienestar de las juventudes en América Latina. LOM Ediciones. http://catedratransmedia.com.ar/wp-content/uploads/2020/03/Libro_Inteligencia-Artificial-y-Bienestar-de-las-Juventudes.pdf

Copertari, S. (2022). Dossier: educación a distancia (ead): una nueva mirada a la educación. Revista Científica Educ@ ção, 7(11), 1-19. https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/2/article/view/84

González Sánchez, J. L., Villota Garcia, F. R., Moscoso Parra, A. E., Garces Calva, S. W., y Bazurto Arévalo, B. M. (2023). Aplicación de la Inteligencia Artificial en la Educación Superior. Dominio de las ciencias, 9(3), 1097–1108. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3.3488

Hernández Arias, A., (2023). La Inteligencia Artificial como herramienta de apoyo en las actividades de investigación. Compendio, 26(50), 1-3. https://doi.org/10.5281/zenodo.10268867

Huang, C., Chen, C., y Zhang, J. (2021). A framework of artificial intelligence-assisted English writing instruction in higher education. Computer Assisted Language Learning, 34(2), 204-227. doi: 10.1080/09588221.2020.1792387

Lai, Y.-C., Liu, H.-Y., Huang, Y.-H., y Shieh, R.-S. (2021). Can personalized question generation with AI enhance EFL learning? An investigation from cognitive and affective perspectives. Computer Assisted Language Learning, 34(2), 228-253. doi: 10.1080/09588221.2020.1776847

Raso Delgue, J. (2023). Desafío docente: evaluaciones Siglo XX vs. ChatGPT-3 Siglo XXI. Noticias CIELO, 8(2). https://www.cielolaboral.com/wp-content/uploads/2023/02/raso_noticias_cielo_n2_2023.pdf

Reducindo, I., Rivera, L. R., Rivera, J., y Olvera, M. A. (2017). Integración de plataforma LMS y algoritmo de código abierto para detección y prevención de plagio en Educación Superior. Revista General de Información y Documentación, 27(2), 299. doi:10.5209/RGID.58205

Sabogal Modera, M. L. (2021). Condiciones para el éxito de la innovación educativa mediada con tecnologías digitales en educación superior: Aprendizajes del caso de la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá [tesis de doctorado], Pontificia Universidad Javeriana, Facultad de Educación, Bogotá. https://repositorio.uniandes.edu.co/server/api/core/bitstreams/977117ee-9106-44aa-bc9e-56a0826300cc/content

Silva, D.A.D., y Guerrero, E.L. (2021). Using chatbots in education. A scoping review. Computers & Education, 161, 104035. doi: 10.1016/j.compedu.2020.104035

Sun, Y., Liu, J., y Li, Y. (2021). Using ChatGPT for Idea Generation and Information Retrieval in Research Projects. Journal of Educational Computing Research, 59(2), 247-259. doi: 10.1177/0735633119868764

Universidad de Guadalajara Virtual. (s.f.). Universidad de Guadalajara Virtual. Recuperado el 1 de mayo de 2023 de http://www.udgvirtual.udg.mx/

Universidad Nacional Autónoma de México [UNAM], Dirección General de Comunicación Social. (18 de enero de 2022). La UNAM reitera su compromiso con la transparencia y rendición de cuentas. Boletín Digital de la UNAM. https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2022_618.html

Vera, F. (2023). Integración de la inteligencia artificial en la educación superior: desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84