Implementation of BioInteractive as a distance learning tool to highlight the importance of global change in the subject of Ecology

Main Article Content

Myriam Elizabeth Cobián Aguayo
Alejandro Alcaraz González

Abstract

During the covid-19 health contingency, the BioInteractive open platform was used to teach the topics of the Ecology subject in the high school. This platform, supported by the Howard Hughes Medical Institute, offers interactive resources on global change. Students built cause and effect models, addressing causes of change, how the Earth system works, and measurable changes applied to a given environmental scenario. The experience reported by all students when using the platform was to understand how human activities intensify environmental problems and that sustainable practices are an alternative to their reduction.

Article Details

How to Cite
Cobián Aguayo, . M. E., & Alcaraz González, A. (2024). Implementation of BioInteractive as a distance learning tool to highlight the importance of global change in the subject of Ecology. Revista Mexicana De Bachillerato a Distancia, 16(32). https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2024.32.89552

Citas en Dimensions Service

References

Andrade dos Santos, S. y Alves de Almeida, J. (2019). Protocolo de avaliação da plataforma educacional de ciências e biología. J Business Techn, 10(2): 100-115, http://revistas.faculdadefacit.edu.br/index.php/JNT/article/view/433

Ávila Gutiérrez, D.G. (2024). Uso del simulador virtual PhET como herramienta para el aprendizaje a distancia de las matemáticas. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 16(31), https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2024.31.87903

Chisag-Guaman, M., Espinoza-Álvarez, E., Jordán-Sánchez, J. y Mejía-Sánchez, E. (2023). El juego y el desarrollo cognitivo de los estudiantes. Revista 593 Digital Publisher CEIT, 9(1-1), 66-81, https://doi.org/10.33386/593dp.2024.1-1.2262

Del Carpio Cornejo, J.K., y Paucara Pilco, R.A. (2022). Soluciones basadas en la naturaleza frente al cambio climático: Revisión sistemática [tesis para obtener el título profesional de ingeniero ambiental]. Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/105599/DelCarpio_CJK-Paucara_PRA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gavito, M.E., Wal, H.V.D., Aldasoro, E.M., Ayala-Orozco, B., Bullén, A.A., Cach-Pérez, M., Casas-Fernández A., Fuentes A., González-Esquivel C., Jaramillo-López P., Martínez P., Masera-Cerruti O., Pascual F., Pérez-Salicrup D.R., Robles R., Ruiz-Mercado I. y Villanueva, G. (2017). Ecología, tecnología e innovación para la sustentabilidad: retos y perspectivas en México. Revista mexicana de biodiversidad, 88, 150-160. https://doi.org/10.1016/j.rmb.2017.09.001

Gómez-Guerrero, A., Correa-Díaz, A., y Castruita-Esparza, L.U. (2021). Cambio climático y dinámica de los ecosistemas forestales. Revista fitotecnia mexicana, 44(4), 673-682. https://doi.org/10.35196/rfm.2021.4.673

González Fernández M. (2021). La capacitación docente para una educación remota de emergencia por la pandemia de la COVID-19. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 19, 81-102, https://doi.org/10.51302/tce.2021.614

Hernández Valdepeña, M.A., Sandoval Guillén, B.J., y Bermúdez García, E. (2024). Implementación de una secuencia didáctica a distancia para cuantificación de almidón en alimentos por espectrofotometría. Revista Educación Química, 35(2), https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.2.86394

Howard Hughes Medical Institute [HHMI]. (s.f.). BioInteractive. https://www.biointeractive.org

Howard Hughes Medical Institute [HHMI]. (2019). Comprendiendo el cambio global. Biointeractive. https://www.biointeractive.org/es/classroom-resources/comprendiendo-el-cambio-global

Navarro-Cendejas, J. (2020). ¿Importa el tipo de bachillerato? Transiciones después de la educación media superior: diferencias entre programas generales y tecnológicos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(84), 153-178. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662020000100153

Oliveira Catarina, S.S. (2016). Development of a Platform for Storage, Simulation and Remote and Virtual Experimentation of Physiological Processes [tesis para obtener el título profesional de Maestría en Física]. Universidad de Coimbra. https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/32630

Poveda Polo, A. (2011). Los objetos de aprendizaje: aprender y enseñar de forma interactiva en biociencias. Revista Cubana de ACIMED, 22(2),155-166. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1024-94352011000200006&script=sci_arttext

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2012). Acuerdo número 653 por el que se establece el Plan de Estudios del Bachillerato Tecnológico. Diario Oficial de la Federación, https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5266314&fecha=04/09/2012#gsc.tab=0

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (s. f.) Programa de estudios del componente básico del marco curricular común de la educación media superior en la asignatura de Ecología. Educación Media Superior, https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/12615/5/images/BT_Ecologia(1).pdf

Secretaría de Educación Pública [SEP]. (2017). Oferta Educativa Educación Media Superior. Gobierno de México, https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/oferta-educativa-educacion-media-superior

Vallejos Salazar, G. y Guevara Vallejos, C. (2021). Educación en tiempos de pandemia: una revisión bibliográfica. Revista Conrado, 17(80), 166-171. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442021000300166&script=sci_arttext