Electrochemistry Learning: Comparing Traditional and Digital Methods in High School
Main Article Content
Abstract
This study compares two methods of teaching electrochemistry to high school students: traditional lectures and the use of digital tools. Four groups of students participated in the study, one of which received traditional teaching and the other three used digital platforms to learn about redox reactions and galvanic cells. Student performance was assessed using Pre-Test and Post-Test, applying statistical tests such as the related samples t-test and one-way ANOVA. The results showed significant improvements in the students' scores across all groups, indicating that both traditional and digital teaching methods enhanced learning. However, no significant differences in performance were found between the groups, suggesting that digital tools can be as effective as in-person teaching. This study provides evidence on the effectiveness of educational technologies in learning electrochemistry, particularly in in-person settings, and supports the integration of digital tools to enhance the understanding of complex concepts.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Alcaraz González, A. y Cobián Aguayo, M. (2025). Implementación del simulador digital PhET en la enseñanza de la Ley de Gay-Lussac: Secuencia didáctica a distancia en el bachillerato. Revista Mexicana De Bachillerato a Distancia, 17(33). https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2025.33.91009 DOI: https://doi.org/10.22201/cuaieed.20074751e.2025.33.91009
American Association of Chemistry Teachers (2024). Galvanic/Voltaic Cells. https://teachchemistry.org/classroom-resources/voltaic-cells
Amigos de la Química, (2022, 28 de marzo). Conceptos redox: Oxidación y reducción, oxidante y reductor. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=okGr_NLoXA0
Amigos de la Química, (2023, 21 de mayo). PILAS electroquímicas, voltaicas o galvánicas (teoría). Pila Daniell. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=vmpoS8HecPg
Contreras, M., Pastor, F. J., Ruiz Martínez, D., Monllor Satoca, D., Guijarro, N., Bonete, P., Orts Mateo, J. M., Gómez Torregrosa, R., y Lana-Villarreal, T. (2021). Análisis del proceso de enseñanza-aprendizaje a través de herramientas de comunicación síncrona y asíncrona: caso de la asignatura de Química Física Aplicada. En R., Satorre Cuerda (ed.). Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19 (pp. 47-55). Octaedro. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/119294/1/Nuevos-retos-educativos-ensenanza-superior-frente-al-COVID-19_05.pdf
Espinoza Ríos, E., González López, K., y Hernández Ramírez, L. (2016). Las prácticas de laboratorio: una estrategia didáctica en la construcción de conocimiento científico escolar. Revista Entramado. 12(1). 266-281. https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23125 DOI: https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23125
Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics (5th ed.). SAGE Publications.
Gómez Salgado, B., y Lavín Puente, C. (2016). Enseñanza-aprendizaje de la electroquímica con analogías: una experiencia en el aula. Tabanque: Revista Pedagógica, 29, 189-206. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5772486
INACAP DRTE, (2017, 11 de abril). Reacciones oxido reducción [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pXrdF7ZTjn0
López Cuevas, L., y Gutiérrez Franco, M. E. (2021). Temas Selectos de Química 2. Pearson.
López Guerrero, M. M., López Guerrero, G., y Rojano Ramos, S. (2018). Uso de un simulador para facilitar el aprendizaje de las Reacciones Oxido-Reducción. Estudio de caso en la Universidad de Málaga. Educación Química, 29(3). https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63728 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.3.63728
Marcano Godoy, K., y Cedeño Hernández, M. (2020). Uso de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje del contenido “Enlace Químico y sus Propiedades”, centrado en habilidades cognitivas en estudiantes de educación media chilena. Revista Educación Las Américas, 9, 28-50. https://doi.org/10.35811/rea.v9i0.61 DOI: https://doi.org/10.35811/rea.v9i0.61
Montgomery, D. C. (2017). Design and Analysis of Experiments (9th ed.). John Wiley & Sons.
Navarrete-Mayeza, J. R. (2024). Estrategias didácticas virtuales y su importancia en el aprendizaje. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 9(17), 516-533. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3374 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v9i17.3374
Ramírez Delgado V. M. (2020). Temas selectos de química 2. Patria.
Ramos Mejía, A. A. (2020). Un curso de electroquímica en tiempos de pandemia: el ecosistema educativo en acción. Revista Educación Química, número especial. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.5.77094 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.5.77094
Rodríguez Montoro, O., Suarez, I., y Coto García, B. (2024). Práctica de laboratorio virtual de Química General: ácido-base. Educación Química, 35(3). https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.3.87498 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.3.87498
SEP. (2013). Programa de estudios de Temas Selectos de Química 2. México, Secretaría de Educación Medio Superior. https://dgb.sep.gob.mx/storage/recursos/2023/08/zoQ77rAGzF-TEMAS_SELECTOS_DE_QUIMICA_II-1.pdf
Vargas Murillo, G. (2020). Estrategias Educativas y tecnología digital en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Cuadernos, 61(1), 69-76. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010
Váscones Barrera, E., y Varguillas Carmon, C. S. (2020). Estrategia educativa para desarrollar innovación pedagógica basada en TIC de los docentes de bachillerato. Revista de Producción, Ciencia e Investigación, 4(37). https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss37.2020pp50-60 DOI: https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol4iss37.2020pp50-60

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.