#SusanaDistancia in the Face of COVID-19 in Mexico. Government Campaigns and Networks on Twitter

Main Article Content

Raul Anthony Olmedo Neri

Abstract

This paper studies the communication strategy of the Mexican federal government based on the analysis of the hashtag #SusanaDistancia on Twitter. For this, the Social Network Analysis (ARS) method has been used at the digital level, with aims to identify the network underlying these processes, as well as the profiles that play a strategic role in the dissemination of information.

The information generated around #SusanaDistancia was collected from March 21 to 29, and April 19 to 26, 2020. This was done through data mining, and the interaction-communication networks were visualized with Gephi software.

The value of this work lies in the identification and analysis of the reticular structures that are formed around a government campaign of the Mexican in the context of covid-19. Among the most relevant results of this analysis is the observation, within the networks, of the ascending positioning of political officials and public institutions, which have been in charge of directing and disseminating official information on good sanitary practices in Mexico.

 

 

 

Article Details

How to Cite
Olmedo Neri, R. A. (2021). #SusanaDistancia in the Face of COVID-19 in Mexico. Government Campaigns and Networks on Twitter. Revista Mexicana De Opinión Pública, (31), 17–38. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2022.31.77923
Author Biography

Raul Anthony Olmedo Neri, Universidad Nacional Autónoma de México/ Universidad Tecnológica de México - UNITEC México - Campus en Línea

 

He is a teacher in communication at the National Autonomous University of Mexico (UNAM). He currently works as a subject professor at the Faculty of Political and Social Sciences (FCPyS) at the same institution and at the Technological University of Mexico (UNITEC Mexico-online campus). His lines of research are political ecology, the political economy of communication, megaprojects and communication and social movements. 

 ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5318-0170 

rul94ol@gmail.com

 

 

 

References

BARABÁSI, Albert-Lázlo, “Introduction and Keynote to a Networked Self”, en PAPACHARISSI, Zizi (coord.), A Networked Self, Routledge, Nueva York, EE. UU., 2011, pp. 1-14.

BERARDI, Franco, “Crónica de la psicodeflación”, en AMADEO, Pablo (coord.), Sopa de Wuhan, Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio, Buenos Aires, Argentina, 2020, pp. 35-54.

COFFMAN, Julia, Lessons in Evaluating Communications Campaigns. Five Case Studies, Communications Consortium Media Center, Harvard Family Research Project, Cambridge, Massachusetts, EE. UU., 2003.

DORFMAN, Lori, ERVICE, Joel y WOODRUFF, Katie, Voices for Change: A Taxonomy of Public Communications Campaigns and their Evaluation Challenges, Communications Consortium Media Center, Berkeley Media Studies Group, Berkeley, California, EE. UU., 2002.

GARCÍA CALDERÓN, Carola y OLMEDO NERI, Raul Anthony, “El nuevo opio del pueblo: apuntes desde la Economía Política de la Comunicación para (des)entender la esfera digital”, Iberoamérica Social, vol. 7, núm. 12, Sevilla, España, 2019, pp. 84-96. Disponible en <https://iberoamericasocial.com/wp-content/uploads/2019/07/Olmedo-R.-2019.-El-nuevo-opio-del-pueblo-apuntes-desde-la-econom%C3%ADa-pol%C3%ADtica-de-la-comunicaci%C3%B3n-para-desentender-la-esfera-digital.pdf>, [fecha de consulta: 10 de octubre, 2020].

GUERRA, Gabriel (@gabrielguerrac), “Ya lo señalé más de una vez: el presidente @lopezobrador_ ha enviado señales equívocas y confusas con respecto a #Covid_19 #QuédateEnLaCasa y #SusanaDistancia. No basta con el video de anoche. Necesita ser claro y contundente y si es necesario recurrir a la Cadena Nacional”, 25 de marzo, 2020, 20:51. Disponible en <https://twitter.com/gabrielguerrac/status/1244094697154510850>, [fecha de consulta: 30 de abril, 2020].

HANNEMAN, Robert, Introducción a los métodos del análisis de redes sociales, Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid, España, 2000.

LÓPEZ-GATELL RAMÍREZ, Hugo (@HLGatell), “Ahora, a través de WhatsApp, informamos a la población y respondemos sus dudas sobre #COVID19. Contacta a #SusanaDistancia al 55 8633 8589. El chat está disponible las 24 horas todos los días de la semana; tiene cobertura nacional y no consume datos”, 21 de abril, 2020, 19:40. Disponible en <https://twitter.com/hlgatell/status/1252759138196754433>, [fecha de consulta: 30 de abril, 2020].

LÓPEZ-GATELL RAMÍREZ, Hugo (@HLGatell), “#SusanaDistancia nos enseña el espacio físico que debemos mantener para evitar que se propague el #COVID19. Separarnos entre 1.50 y 2.25 metros reduce el riesgo de contagio”, 20 de marzo, 2020, 20:41. Disponible en <https://twitter.com/HLGatell/status/1241193159411064832>, [fecha de consulta: 30 de abril, 2020].

LOZARES, Carlos, “La teoría de redes sociales”, Papers. Revista de Sociología, vol. 48, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España, 1996, pp. 103-126. Disponible en <https://papers.uab.cat/article/view/v48-lozares>, [fecha de consulta: 2 de diciembre, 2020].

MARTÍNEZ, Laura, “Susana Distancia, una heroína mexicana contra el COVID-19”, Cnet, 23 de marzo, 2020. Disponible en <https://www.cnet.com/es/noticias/mexico-susana-distancia-mascota-covid-19/>, [fecha de consulta: 5 de mayo, 2020].

MENESES ROCHA, María Elena, “Redes sociales virtuales: potencial democratizador y herramientas de vigilancia”, en WINOCUR IPARRAGUIRRE, Rosalía y SÁNCHEZ MARTÍNEZ, José Alberto (coords.), Las redes sociodigitales en México, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes-Fondo de Cultura Económica, D. F., México, 2015, pp. 40-61.

OJEDA DE LA TORRE, Ivonne, “López-Gatell es el más creíble en tema del COVID-19; la oposición a AMLO gana en fake news: estudio”, Sin Embargo, Ciudad de México, México, 28 de marzo, 2020. Disponible en <https://www.sinembargo.mx/28-03-2020/3756101>, [fecha de consulta: 5 de mayo, 2020].

OLMEDO NERI, Raul Anthony, “#AmorEsAmor como constructor de redes digitales en el movimiento LGBTTTIQA en México”, Virtualis. Revista de cultura digital, vol. 10, núm. 19, Tecnológico de Monterrey, Guadalajara, México, 2019, pp. 109-133. Disponible en <https://www.revistavirtualis.mx/index.php/virtualis/article/view/301>, [fecha de consulta: 20 de diciembre, 2020].

OLMEDO NERI, Raul Anthony, “Pensando y actuando en red. Análisis del hashtag #QuédateEnCasa en México”, Sintaxis, vol. 2, núm. especial, Universidad Anáhuac, Ciudad de México, México, 2020, pp. 203-225. Disponible en <http://revistas.anahuac.mx/sintaxis/article/view/541>, DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2020edespcovid-19.10, [fecha de consulta: 24 de diciembre, 2020].

RICE, Ronald y ATKIN, Charles, Public Communication Campaigns, SAGE, Londres, Reino Unido, 2013. Disponible en <https://sk.sagepub.com/books/public-communication-campaigns-fourth-edition>, DOI: https://www.doi.org/10.4135/9781544308449, [fecha de consulta: 29 de marzo, 2021].

RIZO GARCÍA, Marta, “Comunidades virtuales y nuevas formas de construir colectividad. Aportes teóricos para pensar la comunicación posmasiva”, en PORTILLO, Maricela y CORNEJO, Inés (coords.), ¿Comunicación posmasiva? Revisando los entramados comunicacionales y los paradigmas teóricos para comprenderlos, Universidad Iberoamericana, D. F., México, 2012, pp. 67-85.

RODRÍGUEZ, Josep, Análisis estructural y de redes, Centro de Investigaciones Sociológicas, Madrid, España, 2005.

ROGERS, Richard, “Digital Methods for Cross-Platform Analysis”, en BURGESS, Jean, MARWICK, Alice y POELL, Thomas (eds.), The SAGE Handbook of Social Media, SAGE, Londres, Reino Unido, 2018, pp. 91-110.

Susana Distancia, 30 de abril, 2020. Disponible en <https://www.facebook.com/SusanaDistancia/>, [fecha de consulta: 30 de abril, 2020].

VILLAMIL, Jenaro (@jenarovillamil), “#SusanaDistancia. Así se vio al presidente @lopezobrador_ en el aeropuerto”, 27 de marzo, 2020, 22:19. Disponible en <https://twitter.com/jenarovillamil/status/1243754542346502144>, [fecha de consulta: 30 de abril, 2020].

Verificovid. Disponible en <https://verificovid.mx/verificaciones/>, [fecha de consulta: 10 de mayo, 2020].