Environmental Leadership Styles in Auto Parts Industry in Queretaro

Main Article Content

José Jaime Paulín Larracoechea
Marco Antonio Carrillo Pacheco

Abstract

Purpose: To identify senior management environmental leadership styles that emerge from the Auto Parts Industry in Queretaro (México) based on the knowledge and experience of the environmental representatives and their collaborators in plants established in the aforementioned state.

Design Methodology: It is a qualitative, cross-sectional study with an explanatory scope where the configurationism methodology was used, outlined from the sociology of work point of view. A semi-structured in-depth interview was designed and applied to twelve qualified interviewees.

Results: Results yield three environmental leadership styles (supportive, indifferent, and inconsistent) seen in Queretaro´s autoparts sector, which are different from the transformational conventional classification theory.

Research Limits: 1) There is a need of visiting a greater number of facilities with different industrial activities; 2) The field work was performed two years prior to the SARS-CoV-2 pandemic, which seriously affected the production chains of the automotive industry at  state, regional, and global levels. Therefore, its potential impact to environmental leadership styles should be studied later.

Findings: The environmental leadership style exerted by senior management is a fundamental element within the set of relationships that affect environmental management and the work performed by autoparts companies’ environmental representatives.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Paulín Larracoechea, J. J., & Carrillo Pacheco, M. A. (2021). Environmental Leadership Styles in Auto Parts Industry in Queretaro. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 9(23). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2021.23.79801

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

José Jaime Paulín Larracoechea, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctor en Estudios Multidisciplinarios sobre el Trabajo. Profesor de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro. Sus líneas de investigación son: estudios multidisciplinarios sobre el trabajo, ambiente y sustentabilidad.

Últimas publicaciones:

  • Paulín, J.J., Carrillo, M.A., y Real, G.  (2020). El configuracionismo como propuesta teórico-metodológica para el estudio de la gestión ambiental en la industria de autopartes en Querétaro, México. En C. Uribe y M.A. Carrillo [comps.], Heterogeneidad laboral: Desarrollo regional e inclusión social (pp. 100-122).   México: Concyteq.
  • Paulín, J.J. (2019). Factores y estrategias psicosociales ante el cambio climático: una propuesta. Nthe 25(2) 81-89. Recuperado de http://nthe.mx/NTHE_v2/pdfArticulos/PDF_Articulo20200721224635.pdf
  • Paulín J.J., y Carrillo, M.A. (2018). El clúster como categoría estructurante del análisis para el estudio de la gestión ambiental de la industria queretana de autopartes. En J. Salinas, C. Uribe y M.A. Carrillo [coords.], El mundo del trabajo. Realidades, desafíos y oportunidades (pp. 41-55). México: UAQ-Eón.

Marco Antonio Carrillo Pacheco, Consejo de Ciencia y Tecnología del Estado de Querétaro

Doctor en Psicología y Educación. Investigador en el Consejo de Ciencia y Tecnología del Estado de Querétaro. Sus líneas de investigación son: procesos de trabajo, organizaciones. Es miembro del SNI, nivel 1.

Últimas publicaciones:

  • Carrillo, M.A., y Carrillo M. (2020). La precarización del trabajo en el sector servicios. En S. Esquivel, L. Martínez y J. Hernández [coords.], Textos y contextos, violencia, pobreza, género (pp. 112-140). México: Concyteq.
  • Salinas, R.J., Carrillo, M.A., y Uribe, C. (2019). Expectativas de inclusión laboral de jóvenes en la industria automotriz del centro de México. México: AM editores-Conacyt-UAQ.
  • Salinas, R.J., Carrillo, M.A., y Uribe, C. (2018). Reestructuración productiva de Mazda de Salamanca, Guanajuato, México. En E. De la Garza y M. Hernández [coords.], Configuraciones productivas y laborales en la tercera generación de la industria automotriz terminal en México (pp. 159-184). México: MAPorrúa-UAM