El clima laboral, retos disciplinares
Main Article Content
Abstract
Talking about the participation of Social Work in the business sector, has now become a topic of great relevance, especially in entities or regions where the productive sectors are highlighted by transnational companies, or SMEs, and that require professionals who can be linked to the human factor. Particularly in matters of human relations or work environment, topics framed in the Official Mexican Standard 035 (2019), aimed at preventing psychosocial risk factors, as well as promoting favorable organizational environments in the workplace. Under this order of ideas, the present work through a descriptive approach analyzes, the
work environment of the company “N”, in Saltillo, Coahuila, Mexico; in order to generate relevant proposals from the perspective of Social Work. Recognizing that this professional within their new profiles requires being entrepreneurial and innovative, in such a way that they represent a human resource of great value within that sector. Achieving this through the enabling of competencies that revolve around: decision making, creativity, problem solving, information processing, knowing how to learn, personal management, responsibility, selfesteem, sociability, integrity and honesty, resource management, interpersonal relationships, information management, technological understanding, among others.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Ander, Egg. E. (1998). Introducción al Trabajo Social. Buenos Aires, Argentina: Humanitas
Ahumada, L. (2004). Liderazgo y equipos de trabajo, una nueva forma de entender la dinámica organizacional. Ciencias Sociales Online, Vol. III, Nº 1 (53-63). Universidad de Viña del Mar-Chile.
Baguer, A. (2006). Los cimientos de un buen Clima Laboral. Consultado en: www.chilecapacita.cl
Bernard, M. (1967). El servicio social en la empresa. Barcelona: ICES
Cabrera, G. (1996). Apuntes de Cátedra, Comportamiento Organizacional. Universidad Central de Chile, 1996. http://www2.uel.br/ccb/psicologia/revista/oclima.htm
Carrasco, J. (14 de Octubre de 2009). Empresa y trabajo social, ¿una relación de ida y vuelta? Obtenido de https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/1499/Hum8_art2.pdf
Cuadra, A. y Veloso, C. (2007). Liderazgo, clima y satisfacción laboral en las organizaciones. Universum. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, vol. 2, núm. 22, 2007, pp. 43-58, Universidad de Talca, Talca, Chile
COPEME (2009). Medición del clima laboral para IMFS. FORD, Foundation, OCRS, OXFAM
Chiavenato, I. (2011). Administración de Recursos Humanos. México: McGraw Hill.
Daft, R. L. (2011). Teoría y diseño organizacional. Décima edición. Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.,
Denison, D. (1996). What is the difference between organizational culture and organizational climate? A native´s point of view on a decade of paradigm wars. Academy of Managment Review, Vol. 21, 619-654.
Díaz, R y Zavala, G (2006). Diagnóstico de Clima Organizacional: Un análisis conceptual y metodológico. Ensayo no publicado.
Edel, R., García, A. y Guzmán, F. (2007). Clima Organizacional. CIEA. Recuperado en: http://es.scribd.com/doc/59499299/10/Modelos-de-climaorganizacional
Friedman, L. (2000). The Lexus and the Olive Tree. New York: Anchor Books.
Goncalvez, A. (1997). Dimensiones del Clima Organizacional. Sociedad Latino Americana para la calidad (SLC), Internet, Diciembre 1997.
Goméz, L. (2011). Módulo de Psicología Organizacional. Universidad Nacional Abierta y a Distancia – UNAD; Bogotá.
Guízar, R. (2013). Desarrollo organizacional. Principios y aplicaciones. Mcgraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Herrera, A. (2004).Trabajo Social en empresas. En M. Sánchez (coord.). Manual de Trabajo Social (pp. 205-215). México D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México.
Howard, A. (1979). Organizations and Environments (Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1979), 3.
Kisnerman, N. (1998). Pensar el trabajo social. Una introducción desde el construccionismo. Buenos Aires: Lumen Argentina
López, E., Chaparro, M. y Melba, Y. (2006). Competencias laborales del trabajador vistas desde el mercado laboral (parte A) Tabula Rasa, núm. 5, julio-diciembre, 2006, pp. 261-275, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca Bogotá, Colombia.
Litwin, G. y Stringer, H, (1998). Organizational Climate. Documento de Harvard University Press. Boston 1998.
Méndez, C., Ortiz, I. y Pérez, M. (2019). Las “nuevas salidas” profesionales del trabajo social: el trabajo social en la empresa privada. Universidad Pablo de Olavide, https://factra.ujaen.es/sites/centro_factra/files/uploads/Congreso/54.pdf
Michela, J.L. y Burke,W. (2009). Organizational Cultue & Climate in Tranformations for Quality and Innovation.
McClelland, D. y Watson, R. (1973).Power Movaon and Risk Talking Behavior, Journal of Personality
NOM 035 STPS (2019). Norma Oficial Mexicana NOM-035-STPS-2018, Factores de riesgo psicosocial en el trabajo-Identificación, análisis y prevención. https://www.gob.mx/stps/articulos/norma-oficial-mexicana-nom-035-stps-2018-factores-de-riesgo-psicosocial-en-el-trabajo-identificacion-analisis-y-prevencion
Peiró, s/n (2000). Psicología de la Organización. Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid. 159,165-170.
Ramos, D. (2012). El Clima Organizacional, definición, teoría, dimensiones y modelos de Abordaje. Tesis no publicada, Universidad abierta a distancia
Reichers, A. y Schneider, B. (1990). Climate and culture : An evolution of constructs. En B. Schneider (Ed.), Organizational Climate and Culture (pp. 5-39). San Francisco: Jossey-Bass.
Reyes, A. y Velásquez, J. (1997). El cambio Organizacional. http://www.monografias.com/trabajos13/cborgdef/cborgdef.shtml
Robbins, S. (1999). Comportamiento Organizacional. 8ª.edición, Editorial Pretince Hall, 1999. México
Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional, Capítulo XI. Editorial Pearson Education. México.
Rodríguez, D. (2005). Diagnóstico de Clima Organizacional en Diagnóstico Organizacional. México D.F., Alfaomega.
Sáenz, J.A. (2022), Trabajo social en recursos humanos, https://docplayer.es/11585777-Trabajo-social-en-recursos-humanos-_.html
Silva, M. (1996). El Clima en las organizaciones. EUB, Barcelona, España
Soberanes, L.T. y De la Fuente, A. H. (2009). El clima y el compromiso organizacional en las organizaciones. Revista Internacional La Nueva Gestión Organizacional, año 5, núm. 9, julio-diciembre, 2009, issn: 1870205-8, pp. 120-127
Spencer, L. (1993). Competence at Work, Model for Superior Performance. New York: John Wiley& Sons inc
Soto, J. C. (1993). El trabajo social de empresa, un campo en proceso de cambio. Análisis de algunos factores que influyeron en su evolución. Cuadernos de Trabajo Social, N. 5 4-5(1991-1992)
Págs. 241 a 247. Ed. Universidad Complutense. Madrid.
Shein, E. (1992). Organizational Culture and Leadership, San Francisco, California, Jossey-Bass,
Citado por: Chiavenato, I. (2011). Administración de Recursos Humanos. México: McGraw Hill. Pág. 72.
Van, d. V. (Abril de 2015). Trabajo social en el sector empresarial: contradicciones, dudas e. Obtenido de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/pela/pl-000545.pdf
Warner, W. B. (2020). El Desarrollo Organizacional como proceso de cambio. Desarrollo Organizacional. Punto de vista normativo. Addison Wesley. Iberoamericana. Adaptado por el equipo de Gestión Escolar de Fundación Chile.