Sentimientos, emociones y engaño desde la perspectiva de trabajo social
Main Article Content
Abstract
The following paper consists of a proposal to work feelings and emotions from social work, breaking with the traditional schemes of addressing these issues through disorders and mental health. The first part establishes the conceptual bases and a methodological approach is made through the use of transdiscipline. The second part uses the conceptual category of deception to raise advantages and disadvantages within our discipline. In general terms, this paper presents alternatives from a contemporary perspective to invite readers to innovate and reflect on what we do in order to grow as a discipline and as a profession.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Blandón - Gitlin, I., López, R., Masip, J., & Fenn, E. (2017). Cognición, emoción y mentira: implicaciones para detectar
el engaño. Recuperado el 13 de Julio de 2023, de Science direct: https://www.sciencedirect.com/science/
article/pii/S1133074017300193
Bourdieu, P. (2003). Cuestiones de Sociología. Madrid: Itsmo.
Coca Carasila, A. (2010). Neuromarketing: Las emociones y el comportamiento de compra. Recuperado el 18 de
Julio de 2023, de Redalyc: https://www.redalyc.org/pdf/4259/425942454003.pdf
Livingstone Smith, D. (2011). ¿Por qué mentimos? Las raíces del engaño y el inconsciente. Ciudad de México:
Oceano.
Luhmann, N. (2006). La realidad de los medios de masas. Anthropos.
Martín Juez, F. (2015). Transdisciplina y complejidad en el diseño. Recuperado el 1 de Junio de 2023, de Centro de
Investigaciones de Diseño Industrial: http://cidi-unam.com.mx/cidi_nw/archivos_externos/Publicaciones/
TRANSDISCIPLINA.pdf
Martínez Gómez, E. (22 de Marzo de 2022). Repensar y recuperar la intervención desde el trabajo social: El caso
de “La campañita”. Recuperado el 18 de Julio de 2023, de Revistas UNAM: https://www.revistas.unam.mx/
index.php/ents/article/view/82214
Masip, J., Herrero, C. (2015). Nuevas aproximaciones en detección de mentiras II. Estrategias activas de entrevista
e información contextual. Recuperado el 13 de Julio de 2023, de Papeles del psicólogo: https://www.papelesdelpsicologo.
es/pdf/2565.pdf
Masip, J., Garrido, E., Herrero, C. (Junio de 2004). Defining deception. Recuperado el 11 de Julio de 2023, de
Anales de psicología: https://www.um.es/analesps/v20/v20_1/12-20_1.pdf
Morgado, I. (2010). Emociones e inteligencia social: Las claves para una alianza entre sentimientos y la razón.
Barcelona: Editorial Planeta.
Rimé, B. (2011). La compartición social de las emociones. España: Desclée de Brouwer.
Rosas, O. (28 de Marzo de 2010). La estructura disposicional de los sentimientos / The dispositional structure of
sentiments. Recuperado el 31 de Mayo de 2023, de Scielo: http://www.scielo.org.co/pdf/idval/v60n145/
v60n145a01.pdf
Soler, L. (2019). El arte de emocionarse, la servidumbre de los sentimientos en la época de lo cool. España: Alfabeto
Editorial.
Tello, N. (2008). Apuntes de Trabajo Social. México: Editores Buena Onda.