THE POLITICIZATION OF THE FEMININE IN THE FILM DESERT FLOWER

Main Article Content

Ernesto Ermar Coronel Pereira

Abstract

This paper aims to offer a political reading of the film Desert flower through the notion of disagreement offered by Jacques
Rancière, understood as a specific type of speech situation that allows us to identify in the narrative of this film with a pair of interlocutors whom they understand. However, at the same time, they do not understand what the other says, one obvious and the other hidden, among those who understand female genital cutting as an unjustifiable and violent practice against women and among those who understand it as a tradition and social obligation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Coronel Pereira, E. E. (2024). THE POLITICIZATION OF THE FEMININE IN THE FILM DESERT FLOWER. Eutopía, 15(38), 56–62. Retrieved from https://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/88221
Author Biography

Ernesto Ermar Coronel Pereira, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Es licenciado en Ciencias Políticas y Administración Pública, maestro en Estudios Políticos y Sociales y doctor en Ciencias Políticas y Sociales, grados otorgados por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y obtenidos con mención honorífica. Es profesor de Ciencias Políticas y Sociales I y II, e Historia de México I y II en el plantel Vallejo del Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH). Su línea de investigación es el estudio de la expresión política en el cine y la fotografía. Ha publicado artículos en revistas y libros de la unam, impartido cursos para profesores y presentado ponencias en congresos nacionales e internacionales.