THE RELEVANCE OF THE CCH EDUCATIONAL MODEL IN THE CURRENT WORLD: BETWEEN ACADEMIC AND HUMAN TRAINING

Main Article Content

Adela Beatriz Escobar Cristiani
María Concepción Morales Corona

Abstract

The baccalaureate has been a constant concern in Mexico's education agenda for over a century. Since the beginning of the 19th century, different models to train young people from academic, human, and social perspectives have been developed. From its inception, the Sciences and Humanities College (Colegio de Ciencias y Humanidades, CCH) of the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) has kept these aspects in mind and has sought to
harmonize them in a particular way.
The article reflects on the development of the educational model proposed by the CCH, its progress, and the obstacles that the model mentioned above has had in the school. The relevance it has had for students is emphasized, considering that students are in the crucial stage of adolescence and are immersed in an increasingly complex world; the impact of the model on the comprehensive education of adolescents is also considered. The study is based on a bibliohemerographic review, and the survey results are applied to CCH students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Escobar Cristiani, A. B., & Morales Corona, M. C. (2024). THE RELEVANCE OF THE CCH EDUCATIONAL MODEL IN THE CURRENT WORLD: BETWEEN ACADEMIC AND HUMAN TRAINING. Eutopía, 15(39), 7–15. Retrieved from https://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/88273
Author Biographies

Adela Beatriz Escobar Cristiani, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Es licenciada en Relaciones Internacionales por la UNAM y maestra y doctora en Estudios de África del Colegio de México. Desde 2007, es profesora en el plantel Sur del CCH, donde imparte las asignaturas de Francés I a IV, actualmente, es profesora de Carrera de Medio Tiempo, Titular “A”, tiene antigüedad académica de 16 años. También es asesora de la Mediateca. Es egresada de diversos diplomados y cursos, entre ellos el Curso de Formación de Profesores de Francés y el Diplomado Actualización en Lingüística Aplicada a Distancia de la ENALLT (antes CELE) de la UNAM.

María Concepción Morales Corona, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Es egresada de la licenciatura en Lenguas Modernas en Francés por la Universidad Autónoma de Querétaro (uaq) y cursó la Maestría en Ciencias del Lenguaje en la Escuela Nacional de Antropología e Historia (ENAH). Es docente de Francés en el plantel Sur del CCH, profesora de Carrera de Medio Tiempo, Asociada “B”; tiene una antigüedad académica de 14 años. Ha tomado diplomados como: “Formación de traductores”, por El Colegio de México, y “Actualización en lingüística Aplicada” y Aplicaciones de las TIC en la enseñanza”.