Análisis de una experiencia de transformación micro-curricular con apoyo de las TIC en el CCH

Main Article Content

Santiago Alfredo Díaz-Azuara
Sergio Tobón
Bertha Alicia Vázquez Román
Arturo García Cole

Abstract

The objective of the present study is the evaluation of the advances in the implementation of the socio-formation and the Information and Communications Technologies (ICT) at micro-curricular level in the subject of Computing in the high school at the Colegio de Cien-cias y Humanidades (CCH), of the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). For this study, a follow-up was carried out from 2009 to 2017, by means of the analysis of the evaluation evidence, the observation of the classes and the interview to the students. The most relevant results were the following: 1) Changes have been incorporated in tra-ditional teaching by introducing the design of thematic projects to solve real problems for each unit, starting from the implementation of the socio-formation in 2012; 2) work with training projects has been complemented by socio-educational coaching and mentoring through different means, which has increased the level of motivation and participation of students in the last four years; and 3) from the socio-formation, the entrepreneurship has increased, with the design of micro-enterprises by the students, as well as the interest in attending careers in the area of physical-mathematical sciences. These results support the hypothesis that there is a need to strengthen this socio-educational approach along with ICT in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz-Azuara, S. A., Tobón, S., Vázquez Román, B. A., & García Cole, A. (2024). Análisis de una experiencia de transformación micro-curricular con apoyo de las TIC en el CCH. Eutopía, 10(27), 87–96. Retrieved from https://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/88686

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Santiago Alfredo Díaz-Azuara, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Maestro en Desarrollo de Competencias Docentes por el Instituto Universitario Puebla. Técnico Académico Titular “B” de Tiempo Completo en el Instituto de Astronomía de la UNAM. Profesor adscrito al Colegio de Ciencias y Humanidades, Plantel Sur, donde imparte las asignaturas Taller de Cómputo I y II. Miembro fundador de Comunidad de Educadores para la Cultura Científica-IBERCIENCIA.

Sergio Tobón, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Doctor en Modelos Educativos y Políticas Culturales por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor y Director Científico del Centro Universitario CIFE. Asesor de la Reforma de la Educación Básica de México, por invitación de la SEP como parte del GTAI. Cofundador e integrante de la Junta Directiva de Contacto Vital, VIVEDUC, del Centro Exiccom y Cofundador de la red RICIE para la innovación en educación en Iberoamérica. Ha publicado 29 libros y varios artículos en revistas internacionales en el área de educación, competencias, calidad de vida y calidad de la educación.

Bertha Alicia Vázquez Román, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Pasante de la Licenciatura en Geografía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Técnico Académico de Tiempo Completo en el Instituto de Astronomía de la UNAM.

Arturo García Cole, Colegio de Ciencias y Humanidades, UNAM

Licenciado en Física por la Facultad de Ciencias de la UNAM. Profesor Titular “C” de Tiempo Completo, ads-crito al Plantel Sur del Colegio de Ciencias y Humanidades; imparte las asignaturas de Física I a IV. Actualmente es responsable de la estación Meteorológica del Plantel Sur. Ha publicado artículos en revistas internacionales en el área de astrofísica.