La enseñanza de la historia para la formación del pensamiento histórico

Main Article Content

Claudia Victoria Barón

Abstract

Nowadays the teaching of History in secondary school continues to be developed from traditional paradigms unfortunately, this results in a boring, distant and without a sense subject for the students. What is more, it is deprived from its principal tools: review and reflection. So, what we propose in this article is to present the four categories in which the construction of historical thinking is based, these ones are historical imagination, historical interpretation, historical temporality and historical representation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Victoria Barón, C. (2016). La enseñanza de la historia para la formación del pensamiento histórico. HistoriAgenda, (31). Retrieved from https://revistas.unam.mx/index.php/historiagenda/article/view/57062
Author Biography

Claudia Victoria Barón

Maestra en Historiografía de México por la Universidad Autónoma Metropolitana. En 2013 recibió la Mención Académica por la tesis titulada La historia y el civismo en la construcción de la patria. Un libro de texto único y gratuito. Su línea de interés es la enseñanza de la historia en la educación básica vista a través del enfoque etnográfico. En la actualidad cursa el doctorado en Pedagogía en la Universidad Nacional Autónoma de México. Obtuvo una beca para cursar una estancia de investigación en la Universidad Autónoma de Barcelona para trabajar temas sobre didáctica de la historia en educación secundaria.

Correo electrónico: persefone002@hotmail.com