The Havana Biennial: a ‘decolonial’ device from the Caribbean for global otherness

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Emiliano Lazo Andrade

Abstract

This article deals with the relationship between identity and artistic expression through the event that implied the emergence of an international event in 1984, the Havana Biennial. While using the works of Wifredo Lam Center and other artists, we intend to prove the radical, critical and anti-hegemonic stance that makes the Biennial unique in its type and historical moment. The Havana Biennial brought in success in the intellectual world and political field, as wells transformed the art world from its inception to the present. The Biennial is, by itself, as an artistic historical event and as Lam pretended to be his painting, “an act of decolonization” (Wood, 2012:102).S

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How to Cite
Lazo Andrade, E. (2018). The Havana Biennial: a ‘decolonial’ device from the Caribbean for global otherness. Estudios Latinoamericanos, (41), 105–121. https://doi.org/10.22201/cela.24484946e.2018.41.64134

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Author Biography

Emiliano Lazo Andrade

Licenciado en artes plásticas y visuales por el Instituto Nacional de Bellas Artes, con dos exposiciones individuales y más de 10 colectivas. Estudiante del cuarto semestre de la maestría en Historia del Arte por la UNAM, área de investigación en Arte Contemporáneo. Este artículo parte de la participación en el “Primer Encuentro Internacional sobre Pensamiento Crítico en el Caribe Insular”, organizado por el Centro de Investigaciones sobre América Latina y el Caribe de la UNAM, con la ponencia “La Bienal de La Habana: una bienal ‘descolonial’ en el Caribe, para el mundo llamado ‘tercero’”, en septiembre de 2016. Líneas temáticas: geopolítica e interculturalidad. E-mail: <emilianolazo@gmail.com>.

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