The Federal Election in Public Television News

Main Article Content

Francisco Javier Martínez Garza
Ana Laura Maltos

Abstract

The study’s objective was to learn how the Mexican public television updated the citizens on the federal election. It was carried out through a content analysis technique; the sample was formed from one constructed week from April, May and June 2018, and included newscasts from Canal 11 (Mexico City), Canal 7 (Jalisco) and Canal 28 (Nuevo Leon).

Results show, on one side, that whereas Channel 11 highlighted the campaign in its newscast by featuring it at the beginning and for an ample time portion, regional systems operated in the opposite sense. Nevertheless, it is evident in all three institutions that public media limited their content regarding the presence of sources and did not elaborate nor discuss the candidates’ proposals. Therewith. going against the principle of information diversity.

The election as presented by public TV stations denotes little commitment to the very society they rely upon, as they merely broadcasted the campaigns contents, without discussing or reflecting on them.


Article Details

How to Cite
Martínez Garza, F. J., & Maltos, A. L. (2019). The Federal Election in Public Television News. Revista Mexicana De Opinión Pública, 2(27), 79–93. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2019.27.68549
Author Biographies

Francisco Javier Martínez Garza, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM)

Doctor in Communication from the Universidad de Sevilla, Spain, he is a professor at the Instituto Tecnológico de Monterrey, Campus Monterrey, and director of the Communication Research Center of the same institute. Member of the Sistema Nacional de Investigadores, (SNI), level I, is the editor of the Global Media Journal Mexico review. His lines of research include: public opinion, international communication, communication policies, political economy.

francisco@tec.mx

Ana Laura Maltos, Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM)

Student of the doctorate in humanistic studies of Tecnológico de Monterrey (ITESM). She lives in the city of Monterrey, Nuevo León, Mexico. A00826569@itesm.mx

References

AGUAYO QUEZADA, Sergio y ACOSTA, Miguel, Urnas y pantallas. La batalla por la información, Océano, D. F., México, 1997.

ARREDONDO RAMÍREZ, Pablo, FREGOSO PERALTA, Gilberto y TREJO DELARBRE, Raúl, Así se calló el sistema comunicación y elecciones en 1988, Universidad de Guadalajara, Guadalajara, México, 1991.

Banco de Información de Telecomunicaciones, Informes Estadísticos 3er. Trimestre 2018, Instituto Federal de Telecomunicaciones y Radiodifusión, Ciudad de México, México, 2019. Disponible en <http://www.ift.org.mx/estadisticas/informes-estadisticos3er-trimestre-2018>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

Consejo Mundial de Radio y Televisión, La radio y televisión pública. ¿Por qué? ¿Cómo?, Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), Montreal, Canadá, 2001, pp. 7-31. Disponible en <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000124058_spa>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

DAHL, Robert A., La democracia y sus críticos, Paidós, Barcelona, España, 1992.

DE MORAGAS, Miquel y PRADO, Emili, “Repensar la televisión pública en el contexto digital”, Portal de la Comunicación, núm. 9, Barcelona, España, 2012, pp. 1-28. Disponible en <http://www.portalcomunicacion.com/both/opc/tvp.pdf>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

Diario Oficial de la Federación, tomo DCCXVII, núm. 8, 11 de junio, D. F., México, 2013. Disponible en <https://www.scjn.gob.mx/sites/default/files/cpeum/decretos_reformas/2016-12/00130226_3.pdf>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

GARCÍA, Diego, “El modelo de televisión regional en Colombia: canales públicos bajo los parámetros del mercado”, Signo y Pensamiento, vol. 34, núm. 66, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia, 2015, pp. 28-42. Disponible en <https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/13260>, DOI: <https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp34-66.mtrc>, [fecha de consulta: 17 de febrero de 2019].

HOFFMANN-RIEM, Wolfgang, “National Identity and Cultural Values: Broadcasting Safeguards”, Journal of Broadcasting and Electronic Media, vol. 31, núm. 1, Taylor and Francis, Londres, Reino Unido, 1987, pp. 57-72. DOI: <http://dx.doi.org/10.1080/08838158709386645>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

HOLSTI, Ole R., Content Analysis for the Social Sciences and Humanities, Addison-Wesley, Massachusetts, EE. UU., 1969.

LIPPMANN, Walter, Public Opinion, Macmillan, Nueva York, EE. UU., 1922.

MARTÍN BARBERO, Jesús, REY, Germán y RINCÓN, Omar, “Televisión pública, cultural, de calidad”, Revista Gaceta, Ministerio de Cultura, núm. 47, Bogotá, Colombia, 2000, pp. 50-61.

MASTRINI, Guillermo, “Medios públicos y derecho a la comunicación: una aproximación desde América Latina”, Portal de la Comunicación InCom-UAB, Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona, España, 2011. Disponible en <http://www.portalcomunicacion.com/lecciones.asp?aut=76>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

MCCOMBS, Maxwell, Establecimiento de la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento, Paidós, Barcelona, España, 2006.

MCQUAIL, Denis, La acción de los medios. Los medios y el interés público, Amorrortu, Buenos Aires, Argentina, 1998, p. 196.

ORTEGA, Patricia, “Muchos canales no es sinónimo de pluralidad. Dos empresas, una voz”, Anuario de Investigación 2006, Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco, D. F., México, 2007, pp. 96-111.

PESCHARD, Jacqueline, “Los medios de comunicación en la construcción de la cultura política democrática en México”, América Latina Hoy, núm. 25, Instituto de Iberoamérica de la Universidad de Salamanca, Salamanca, España, 2000, pp. 87-94.

"SHOEMAKER, Pamela J. y REESE, Stephen D., La mediación del mensaje. Teorías de las influencias en el contenido de los medios

de comunicación, Diana, D. F., México, 1994.”

Sistema Público de Radiodifusión del Estado Mexicano. Disponible en <http://www.spr.gob.mx/> , [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

TOUSSAINT ALCARAZ, Florence, “Historia y políticas de televisión pública”, Redes.com: Revista de Estudios para el Desarrollo Social de la Comunicación, núm. 5, Instituto Europeo de Comunicación y Desarrollo, Sevilla, España, 2009, pp. 217-242.

TREJO DELARBRE, Raúl, “Diferencia y novedad de la televisión pública”, Etcétera, Etcétera, D.F., México, 2003. Disponible en <https://rtrejo.files.wordpress.com/2011/12/diferencia-y-novedad-de-la-televisic3b3n-pc3bablica-2003.pdf>, [fecha de consulta: 17 de febrero, 2019].

TREJO DELARBRE, Raúl, “Muchos medios en pocas manos: concentración televisiva y democracia en América Latina”, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, vol. 33, núm. 1, Intercom, São Paulo, Brasil, 2010, pp. 17-51.

TUCHMAN, Gaye, Making News. A Study in the Construction of Reality, The Free Press, Nueva York, EE. UU., 1978.

Most read articles by the same author(s)