Example of transversal application of chemistry, music and fine arts

Main Article Content

Reynaldo Fernández Manzano
Eva Luz Fernández Barbosa

Abstract

There are many transversal pedagogical activities which allow to relate different subjects. This article is focused on relating chemistry to music, art and history through the example of the forge.
This work is aimed at teachers, who later will be able to adapt the content according to the level of their students. The topics analyzed are as follows: 1. Methodology and pedagogical aspects, 2. The rites of the blacksmiths during the Prehistory, 3. The forge in construction in the early days of music theory, 4. The forge as a source of musical inspiration, 5. The forge in flamenco: “El Martinete” and 6. Epilogue. The forge in Velázquez’s art.

Article Details

Author Biographies

Reynaldo Fernández Manzano, Universidad Internacional de Andalucía

Doctor en Historia Medieval por la Universidad de Granada, ha sido Director General de Instituciones del Patrimonio de la Junta de Andalucía, Director General del Patronato de la Alhambra y Generalife, Director del Centro de Documentación Musical de Andalucía, Vicepresidente del Centro de Estudios Bizantinos, Neogriegos y Chipriotas de la Universidad de Granada. Autor de numerosas publicaciones, comisariado de exposiciones y premios internacionales.

Eva Luz Fernández Barbosa

Graduada en Química por la Universidad de Granada. Máster en Formación del Profesorado en Física y Química. Estudios musicales, organista ayudante en la Iglesia de San Pedro y San Pablo de Granada, ha dado diversos conciertos pedagógicos de órgano. Investigadora.