The Effects of the Presidential Communication on Trust in Political Institutions in the 2021 Midterm Election

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Oniel Francisco Díaz Jiménez
Obed Ramos Ortega
José Ramiro Meza Hernández

Abstract

One of the explanatory theories of political trust contends that attacks on institutions coming from prominent political actors and leaders may contribute to the erosion of this relevant civic orientation among citizens. This paper seeks to contribute to the study of the effects of presidential communication on institutional trust. Drawing on data from the 2021 Political Culture Panel Survey, we analyzed whether respondents who were more exposed to the president's morning press conferences tended to trust or distrust political institutions and news media. The results of our multiple linear regression analyses show that media and institutions that have usually appeared as adversaries to the government in presidential discourse display less trust among respondents who have been more exposed to presidential press conferences during the 2021 mid-term congressional elections. On the contrary, institutions that are considered allies of the President enjoyed higher levels of trust from citizens that used morning press conferences as a main source of political information during campaigns.

Article Details

How to Cite
Díaz Jiménez , O. F. ., Ramos Ortega, O., & Meza Hernández, J. R. (2023). The Effects of the Presidential Communication on Trust in Political Institutions in the 2021 Midterm Election. Revista Mexicana De Opinión Pública, (35). https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2023.35.85574
Author Biographies

Oniel Francisco Díaz Jiménez , Universidad de Guanajuato

Doctor en Ciencia Política y Estudios Internacionales por la Universidad de Birmingham, Reino Unido. Actualmente es profesor-investigador del Departamento de Estudios Políticos y de Gobierno, en la División de Derecho, Política y Gobierno de la Universidad de Guanajuato. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT.

Sus líneas de investigación se centran en la política comparada en los campos de los partidos políticos y los sistemas de partidos, la opinión pública, la cultura política, la participación ciudadana y la comunicación política.

Obed Ramos Ortega, Universidad de Guanajuato

Maestrante en Análisis Político por la Universidad de Guanajuato (UG) y licenciado en Ciencia Política por la Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). Sus líneas de investigación son comunicación política, confianza en las instituciones y  democracia y elecciones en México.

José Ramiro Meza Hernández, Universidad de Guanajauto

Maestrante en Análisis Político por la Universidad de Guanajuato (UG). Licenciado en Derecho y licenciado en Administración de Negocios Internacionales por la Universidad Veracruzana (UV), así como Especialista en Estudios de Opinión por la misma casa de estudios. Sus líneas de investigación son comunicación política, opinión pública, derecho penal.

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