Teacher training preschool: a field that excludes men in Mexico City

Main Article Content

Jorge García Villanueva
Claudia Ivonne Hernández Ramírez

Abstract

In this research, the perceptions of university teachers and students are analyzed in relation to teacher training from the gender perspective. A Qualitative method was employed with a descriptive approach using semi-structured interviews. Some of the topics yield from these interviews were analyzed in order to discover possible causes of: very little male population in that school, gender differences in teacher training, performance of women and men in preschool education and what were the perspective that they have about the majority female population in that institution. The findings revealed that the prevailing ideology among the participating community relates to the thoughts and cultural patterns of a society that has been commissioned to infiltrate from generation to generation an identity that determines the academic and job expectations based on sex of individuals; thereby symbolically gender have shaped spaces vocational training and exercise.

Downloads

Article Details

How to Cite
García Villanueva, J., & Hernández Ramírez, C. I. (2017). Teacher training preschool: a field that excludes men in Mexico City. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 3(7). https://doi.org/10.21933/J.EDSC.2015.07.135

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Jorge García Villanueva, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Psicología por la Facultad de Psicología de la UNAM, profesor titular definitivo en la UPN Ajusco. Es especialista en estudios de género en tópicos relativos a juventud, identidad, masculinidad, violencia y formación profesional. Es responsable de la Especialidad de Género en Educación, de la Universidad Pedagógica Nacional. Desde 2011 es miembro del Sistema Nacional de Investigadores del Conacyt. Recibió mención especial del Premio Nacional Silvia Macotela por la dirección de la mejor tesis de licenciatura en psicología educativa. En 2001 fue distinguido con la medalla “Gabino Barreda” al mérito universitario. Es miembro titular de la Sociedad Mexicana de Psicología (2204), del Colegio Mexicano de Profesionistas de la Psicología (2008) y de la Academia Mexicana de Estudios de Género de los Hombres (2009). 

Claudia Ivonne Hernández Ramírez, Secretaría de Educación Pública

Licenciada en Psicología Educativa y Especialista de Género en Educación por parte de la Universidad Pedagógica Nacional. Actualmente, se desempeña como maestra, psicóloga y orientadora para Educación Especial. Ha sido asesora psicopedagógica en programas de desarrollo de competencias en alumnado de bajo rendimiento escolar y alfabetización académica, además, ha brindado tutoría a tesistas de nivel licenciatura. También ha colaborado en campañas de asesoramiento, acompañamiento y apoyo a personas en situaciones de riesgo.