Cleavages, Images, Partisanship or Negative Partisanship? Mexican Voting Behavior in Comparative Perspective (2012-2021)

Main Article Content

Oniel Francisco Díaz Jiménez
Miguel Eduardo Alva-Rivera
Edwing Téllez Domínguez

Abstract

Voting is one of the most relevant forms of political participation in contemporary democracies. The aim of this paper is to analyze the trends in Mexican electoral behavior from 2012 to 2021, with particular emphasis on assessing the weight of short-term factors that influence voting against long-term variables such as ideology and partisanship. Based on logistic regression models, it shows how electoral behavior in the 2018 and 2021 elections has been increasingly significantly influenced by short-term variables, such as images of candidates and opinions on a number of (performance and positional) issues. Likewise, it shows a decline of the impact of long-term factors, particularly of demographic and socioeconomic factors, that can be seen as explanatory.

Article Details

How to Cite
Díaz Jiménez, O. F., Alva-Rivera, M. E., & Téllez Domínguez, E. (2024). Cleavages, Images, Partisanship or Negative Partisanship? Mexican Voting Behavior in Comparative Perspective (2012-2021). Revista Mexicana De Opinión Pública, (37). https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2024.37.88148

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Oniel Francisco Díaz Jiménez, Universidad de Guanajuato

Doctor en Ciencia Política y Estudios Internacionales por la Universidad de Birmingham (Reino Unido). Actualmente, es Profesor-Investigador del Departamento de Estudios Políticos y de Gobierno, en la División de Derecho, Política y Gobierno, de la Universidad de Guanajuato.

Miguel Eduardo Alva-Rivera, Universidad de Guanajuato

Candidato a Doctor de Investigación en Ciencias Sociales con mención en Ciencia Política por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO-México).

Edwing Téllez Domínguez, Universidad de Guanajuato

Maestro en Análisis Político por la Universidad de Guanajuato.

References

Aparicio, F. J. y Castro Cornejo, R. (2020). Elecciones 2018. Una coyuntura histórica en México. Política y Gobierno, XXVIII(2), 3-21.

Abramowitz, A. I. y Webster, S. W. (2018). Negative Partisanship: Why Americans Dislike Parties But Behave Like Rabid Partisans. Political Psychology, 39, 119-135.

Aguilar, R. (2019). Las coaliciones electorales de López Obrador a través del tiempo: variaciones sociales y políticas. En A. Moreno, A. Uribe Coughlan y S. C. Wals (Coords.), El viraje electoral: Opinión pública y voto en las elecciones de 2018 en México (pp. 57-74). CESOP.

Anduiza, E. y Bosch, A. (2004). Comportamiento político y electoral. Ariel.

Baker, A. (2009). Regionalized Voting Behavior and Political Discussion in Mexico. En J. I. Domínguez, Ch. H. Lawson y A. Moreno (Eds.), Consolidating Mexico's Democracy: The 2006 Presidential Campaign in Comparative Perspective (pp. 71-88). Johns Hopkins University Press.

Camp, R. A. (2013). The 2012 Presidential Election and What It Reveals About Mexican Voters. Journal of Latin American Studies, 45(3), 451-481.

Campbell, A., Converse, P. E., Miller, W. E. y Stokes, D. E. (1960). The American Voter. John Wiley.

Campbell, R. (2017). Gender and Voting. En K. Arzheimer, J. Evans y M. S. Lewis-Beck (Eds.), The SAGE Handbook of Electoral Behavior (pp. 159-176). SAGE Publications.

Dalton, R. J. (2020). Citizen politics in Western Democracies: Public Opinion and Political Parties in Advanced Industrial Democracies. Sage.

Dalton, R. J., y Wattenberg, M. P. (2000). Parties without partisans, political change in advanced industrial democracies. Oxford University Press.

Dassonneville, R. (2017). Age and Voting. En K. Arzheimer, J. Evans y M. S. Lewis-Beck (Eds.), The SAGE Handbook of Electoral Behavior (pp. 137-159). SAGE Publications.

Díaz Domínguez, A. (2014). Bases sociales del voto. En G. Meixueiro y A. Moreno (Eds.), El Comportamiento Electoral Mexicano en las Elecciones de 2012 (pp. 41-63). Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública/Cámara de Diputados.

Díaz Jiménez, O. F. y Vivero Ávila, I. (2015). Las dimensiones de la competencia en el sistema de partidos mexicano (1979-2012). Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 68(22), 13-49.

Díaz Jiménez, O. F. y León Ganatios, L. E. (2019). Los escenarios electoral e ideológico en el sistema de partidos mexicano. una mirada posterior a la elección de 2018. Tirant lo Blanch/UG/IEEG.

Díaz Jiménez, O. F. y León Ganatios, L. E. (2021). El cambio y la continuidad en el sistema mexicano de partidos: las elecciones federales de 2018 y 2021. Revista Mexicana de Análisis Político y Administración Pública, 10(2), 6-29.

Díaz Jiménez, O. F., Ramos Ortega, O., y Meza Hernández, J. R. (2023). Los efectos de la comunicación presidencial en la confianza en las instituciones políticas y las noticias de los medios en las elecciones intermedias de 2021. Revista Mexicana De Opinión Pública, (35). https://doi.org/10.22201/fcpys.24484911e.2023.35.85574

Domínguez, J. I. y McCann, J. A. (1996). Democratizing Mexico: Public Opinion and Electoral Choices. Johns Hopkins University Press.

Elff, M. y Rossteutscher, S. (2017). Religion. En K. Arzheimer, J. Evans y M. S. Lewis-Beck (Eds.), The SAGE Handbook of Electoral Behavior (pp. 199-219). SAGE Publications.

Evans, G. (2017). Social Class and Voting. En K. Arzheimer, J. Evans y M. S. Lewis-Beck (Eds.), The SAGE Handbook of Electoral Behavior (pp. 177-198). SAGE Publications.

Evans, G. y Northmore-Ball, K. (2018). Long-Term Factors. Class and religious cleavage. En J. Fisher, E. Fieldhouse, M. N. Franklin, R. Gibson, M. Cantijoch y C. Wlezien (Eds.), The Routledge Handbook of Elections, Voting Behavior and Public Opinion (pp. 123-135). Routledge.

Flores-Macías, F. (2009). Electoral Volatility in 2006. En J. I. Domínguez, C. H. Lawson y A. Moreno (Eds.), Consolidating Mexico's Democracy: The 2006 Presidential Campaign in Comparative Perspective (pp. 191-208). Johns Hopkins University Press.

Greene, K. F. (2009). Images and Issues in Mexico’s 2006 Presidential Election. En J. I. Domínguez, C. H. Lawson y A. Moreno (Eds.). Consolidating Mexico's Democracy: The 2006 Presidential Campaign in Comparative Perspective (pp. 246-267). Johns Hopkins University Press.

Greene, K. F. (2015). Campaign effects in Mexico since democratization. En J. I. Domínguez, K. F. Greene, C. H. Lawson, y A. Moreno (Eds.), Mexico’s Evolving Democracy. A Comparative Study of the 2012 Elections (pp. 128-152). Johns Hopkins University Press.

Gunther, R. (2014). Prefacio. En G. Meixueiro y A. Moreno (Eds.), El comportamiento electoral mexicano en las elecciones de 2012 (pp. 9-13). Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública.

Gunther, R., M. Costa Lobo, P. Bellucci y M. Lisi. (2016). The changing determinants of the vote. En R. Gunther, P. A. Beck, P. C. Magalhães y A. Moreno (Eds.), Voting in Old and New Democracies (pp. 150-192). Routledge.

Huddy, L., Mason, L. y Aarøe, L. (2015). Expressive Partisanship: Campaign Involvement, Political Emotion, and Partisan Identity. The American Political Science Review, 109(1), 1–17. http://www.jstor.org/stable/43655021

Hutchings V. L. y Jefferson, H. J. (2018). The sociological and social-psychological approaches. En J. Fisher, E. Fieldhouse, M. N. Franklin, R. Gibson, M. Cantijoch y C. Wlezien (Eds.), The Routledge Handbook of Elections, Voting Behavior and Public Opinion (pp. 21-29). Routledge.

Klesner, J. L. (2004). The Structure of the Mexican Electorate: Social, Attitudinal, and Partisan Bases of Vicente Fox's Victory. En J. I. Domínguez y C. H. Lawson (Eds.), Mexico's Pivotal Democratic Election: Candidates, Voters, and the Presidential Campaign of 2000 (pp. 91-122). Stanford University Press.

Klesner, J. L. (2009). A Sociological Analysis of the 2006 Elections. En Jorge I. Domínguez, C. H. Lawson y A. Moreno (Eds.), Consolidating Mexico's Democracy: The 2006 Presidential Campaign in Comparative Perspective (pp. 50-70). Johns Hopkins University Press.

Lazarsfeld, P. F., Berelson, B. y Gaudet, H. (1944). The people's choice: how the voter makes up his mind in a presidential campaign. Duell Sloan and Pearce.

Maldonado Hernández, G. (2013). Efectos de campaña en las elecciones presidenciales de México en 2000 y 2006. En M. A. Martínez y R. Aguilar Valenzuela (Coords.), Campañas electorales en México y una visión a Centroamérica (pp. 29-60). Miguel Ángel Porrúa.

Mayer, S. J. (2017). How negative partisanship affects voting behavior in Europe. Evidence from an analysis of 17 European multi-party systems with proportional voting. Research and Politics, 4, 1-7.

Meixueiro, G. (2014). Los Electores Independientes en México en 2006 y 2012. En G. Meixueiro y A. Moreno (Eds.), El Comportamiento Electoral Mexicano en las Elecciones de 2012 (pp. 141-171). Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública/Cámara de Diputados.

Meléndez, C. (2022). The Post-Partisans: Anti-Partisans, Anti-Establishment Identifiers, and Apartisans in Latin America. Cambridge University Press.

Moreno, A. (2003). El Votante Mexicano: Democracia, Actitudes Políticas y Conducta Electoral. Fondo de Cultura Económica.

Moreno, A. (2009a). La decisión electoral: votantes, partidos y democracia. Miguel Ángel Porrúa.

Moreno, A. (2009b). The Activation of Economic Voting in the 2006 Campaign. En J. I. Domínguez, C. H. Lawson y A. Moreno (Eds.), Consolidating Mexico's Democracy: The 2006 Presidential Campaign in Comparative Perspective (pp. 209-228). Johns Hopkins University Press.

Moreno, A. (2012). Who Is the Mexican Voter? En R. A. Camp (comp.), The Oxford Handbook of Mexican Politics. Oxford University Press.

Moreno, A. (2016). Value Cleavages Revisited. En R. Gunther, P. A. Beck, P. Magalhães & A. Moreno (Eds.), Voting in old and new democracies (pp. 99-149). Routledge.

Moreno, A. (2018a), El Cambio Electoral: Votantes, Encuestas y Democracia en México. Fondo de Cultura Económica.

Moreno, A. (3 de julio 2018b). Lucha contra la corrupción, el principal reto de López Obrador. El Financiero, http://www.elfinanciero.com.mx/elecciones-2018/lucha-contra-la-corrupcion-el-principal-reto-de-lopez-obrador

Moreno, A. (11 de junio 2021). Voto redistributivo. El Financiero. https://www.elfinanciero.com.mx/opinion/alejandro-moreno/2021/06/10/voto-redistributivo/

Nadeau, R., Bélanger, R., Lewis-Beck, M. S., Turgeon, M. y Gélineau, F. (2017). Latin American Elections: Choice and Change. University of Michigan Press.

Poiré, A. (1999). Retrospective Voting, Partisanship, and Loyalty in Presidential Elections: 1994. En J. I. Domínguez y A. Poiré (Eds.), Toward Mexico's Democratization: Parties, Campaigns, Elections, and Public Opinion (pp. 24-56). Routledge.

Samuels, D. J. y Zuco, C. (2018). Partisans, Antipartisans, and Nonpartisans: Voting Behavior in Brazil. Cambridge University Press.

Somuano Ventura, M. F. y Ortega Ortiz. R. Y. (2003). La Identificación Partidista de los mexicanos y el Cambio Electoral, 1994-2000, Foro Internacional, 171, 10-38.

Somuano Ventura, M. F. (2014). Las Identidades Partidistas de los mexicanos y la Elección de 2012. En G. Meixueiro y A. Moreno (Eds.), El Comportamiento Electoral Mexicano en las Elecciones de 2012 (pp. 117-140). Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública/ Cámara de Diputados.

Sobolewska, M. (2017). Race, Ethnicity and Elections: From recognizable patterns to generalized theories. En K. Arzheimer, J. Evans y M. S. Lewis-Beck (Eds.), The SAGE Handbook of Electoral Behavior (220-240). SAGE Publications.

Torcal, M. (2014). Bases ideológicas y valorativas del votante mexicano y su efecto en el voto. Síntomas de una creciente institucionalización. En G. Meixueiro y A. Moreno (Eds.), El Comportamiento Electoral Mexicano en las Elecciones de 2012 (pp. 91-116). Centro de Estudios Sociales y de Opinión Pública/Cámara de Diputados.

Torcal, M., Montero, J. R. y Gunther, R. (2003). Ciudadanos y partidos en el sur de Europa: los sentimientos antipartidistas. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 101(2003), 9-48.

Zechmeister, J. E. (2015). Left-Right identifications and the Latin American Voter. En R. E. Carlin, M. M. Singer y E. J. Zechmeister (Eds.), The Latin American Voter: Pursuing, Representation and Accountability in Challenging Contexts (pp. 195-225). University of Michigan Press.