Levels of representation as a selection criterion for Chemistry school textbooks
Main Article Content
Abstract
This article addresses the importance of considering the levels of representation as a criterion for selecting the school text as a support tool for the teaching of chemistry. The methodology used in the research is exploratory in nature, based on the documentary analysis of 6 texts that were analyzed through the application of the rubrics of (Caamaño Ros, 2014; Gómez Mora, 2019; Valladares et al., 2001). The analysis of the results evidences obstacles such as the deficiency in the representations of microscopic order, the relevance given to the symbolic level, without articulating it with other levels or with a language that allows the approach to this level. As a suggestion, a rubric is proposed that exposes conceptual and methodological criteria that would guide each teacher in the selection of a good school text.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Bezanilla, M. J., & Villa, A. (2006). Criterios prioritarios señalados por los profesores a la hora de seleccionar un libro de texto. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 1, 131-145.
Caamaño, A. (2001). La enseñanza de la química en el inicio del nuevo siglo: una perspectiva desde España. Educación Química, 12(1), 7-17.
Caamaño Ros, A. (2014). La estructura conceptual de la química: realidad, conceptos y representaciones simbólicas. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 78, 7-20. http://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=4847541
Gómez Mora, Y. (2019). Caracterización de las representaciones elaboradas por estudiantes del programa de licenciatura en química sobre las propiedades de la materia. En Universidad pedagógica nacional (Vol. 8, Número 5). Universidad pedagógica nacional.
Johnstone, A. H. (1993). The Development of Chemistry Teaching. A Changing Response to Changing Demand.
Kress, G., Jewitt, C., Ogborn, J., & Tsatsarelis, C. (2001). Multimodal Teaching and Learning: The Rhetorics of the Science Classroom.
Lombardi, G. (2009). Las representaciones pictóricas como problema de aprendizaje. el caso de equilibrio químico.
López, R., Saldarriaga, J. A., & Tamayo, O. E. (2007). Análisis de libros de texto de química. Revista latinoamericana de estudios educativos, 3, 61-86.
Marquez, C., Espinet, M., & Izquierdo, M. (2003). Comunicación multimodal en la ciencia: el ciclo del agua. Enseñanza de las ciencias, 371-386.
Ordaz González, G. J., & Mostue, M. B. (2018). Los caminos hacia una enseñanza no tradicional de la química. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2). https://doi.org/10.15517/aie.v18i2.33164
Santos, V. C., & Arroio, A. (2016). The representational levels: Influences and contributions to research in chemical education. Journal of Turkish Science Education, 13(1), 3-18. https://doi.org/10.12973/tused.10153a
Setyowati, P. A., & Sutrisno, H. (2020). An analysis of representation level and cognitive level in curriculum-2013 chemistry textbook. Journal of Physics: Conference Series, 1440(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1440/1/012006
Taber, K. S. (2009). Learning at the Symbolic Level (pp. 75-105). https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8872-8_5
Tejada, C. N., Acevedo, D., & Gattas, C. (2015). Influencia de los Textos de Química en la Enseñanza y Aprendizaje del Concepto de Valencia. Formación universitaria, 8, 27-34. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000300004
Valladares, J., De Dios, J., Palacios, P., & Javier, F. (2001). Investigación didáctica aplicación del análisis secuencial al estudio del texto escrito e ilustraciones de los libros de física y química de la ESO. Enseñanza de las ciencias, 19(1), 3-19.
Vallejo, W. (2017). Relaciones explicativas entre los niveles de representación macroscópico, microscópico y simbólico de la materia; una propuesta didáctica para la enseñanza del concepto de “reacción química” [Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/60186/71789249.2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.