Bruno Latour’s perspective on STS studies

Main Article Content

Alejandra Lopez Carrillo

Abstract

The integral approach of STS studies provides an adequate interpretive basis to become historically and collectively aware of the challenges that technoscience entails, and from there to guide education. As an indisputable reference for STS studies, the present text offers a review of some of Bruno Latour’s early works in which we can appreciate the main ideas that shaped his philosophy and that can be useful to promote reflection on the complex web of agents, activities and contexts that integrate contemporary sciences and technologies.

Article Details

Citas en Dimensions Service

Author Biography

Alejandra Lopez Carrillo, UNAM, Facultad de Química

Profesora de asignatura de la Facultad de Química

Estudiante del Posgrado de Filosofía de la Ciencia 

References

Aikenhead, G. (2005). Educación Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS): una buena idea como quiera que se le llame, Educación Química 16(2), 114-124. Traducción del capítulo 5 “STS education: A rose by any other name” en Roger Cross (ed.) A vision for science education. Responding to the work of Peter Fensham, New York: RoutledgeFalmer, 2003, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.2.66121

Battistoni, A. 2023, Latour’s metamorphosis, https://newleftreview.org/sidecar/posts/latours-metamorphosis (fecha de revisión: marzo 28, 2024).

De Vries, G. (2016), Bruno Latour. Cambridge: Polity Press.

Fensham, P. (1995). Science for all: Theory into Practice. Educación Química, 6(1), 50-54, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.1995.1.66735

Gallagher, J. (1971). A broader base for science teaching. Science Education, 55, 329-338, https://doi.org/10.1002/sce.3730550312

Garritz, A. (1994). Ciencia-Tecnología-Sociedad a diez años de iniciada la corriente, Educación Química, 5(4), 217-223, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.1994.4.66746

Harman, G. (2009). Prince of Networks: Bruno Latour and Metaphysics. Melbourne: re.press.

Latour, B. (2007), Nunca fuimos modernos. Ensayo de antropología simétrica. Buenos Aires: Siglo XXI.

Latour, B. (2001a), La Esperanza de Pandora. Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Editorial Gedisa.

Latour, B. (2001b) Dadme un laboratorio y levantaré el mundo. Documentos CTS Organización de Estados Iberoamericanos. Traducción de: Give me a laboratory and I will raise the world en Knorr, K. y Mulkay, M. (eds.) (1983) Science Observed: Perspectives on the Social Study of Science. London: Sage Publications, pp.141-170.

Latour, B. (1993), The Pasteurization of France. Cambridge: Harvard University Press.

Latour, B. (1992), Ciencia en Acción. Cómo Seguir a los Científicos e Ingenieros a través de la Sociedad. Barcelona: Editorial Labor.

Latour, B. y Woolgar, S. (1986), Laboratory Life, The Construction of Scientific Facts. New Jersey: Princeton University Press.

López, A. y Chamizo, J. A. (2023). Sobre la personalidad múltiple de un corpúsculo. Educación Química, 34(1), 188-203, http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2023.1.82761

Medina, M. (2000). Ciencia, Tecnología y Sociedad en el siglo XXI. Los retos de la tecnociencia la cultura de CTS, en Medina, M. y Kwiatkowsnka, T. (eds.), Ciencia, Tecnología /Naturaleza. Cultura en el siglo XXI, Barcelona: Anthropos.

Membiela, P. (2005). Reflexión desde la experiencia sobre la puesta en práctica de la orientación Ciencia-Tecnología-Sociedad en la enseñanza científica, Educación Química, 16(3), 404-409, https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.3.66103

Miallet, H. (2012). Where would STS be without Latour? What would be missing? Social Studies of Science 42(3) 456-461 https://doi.org/10.1177/0306312712440311

Salinas, F. (2016). Bruno Latour’s pragmatic realism: an ontological inquiry, Global Discourse, 6:1-2, 8-21, http://dx.doi.org/10.1080/23269995.2014.992597

Scmidgen, H. (2015). Bruno Latour in Pieces. An Intellectual Biography. New York: Fordham University Press.

Thomson, J. J. (1897). Cathode Rays. Philosophical Magazine, 5th series, 44, 293-316. https://doi.org/10.1080/14786449708621070

Most read articles by the same author(s)