Approach of chemical bonding in textbooks in Argentina

Main Article Content

María José Flores Córdoba
Carina Alejandra Rudolph
Carla Inés Maturano

Abstract

The chemical bonding is a content that serves as a basis for understanding other chemistry topics. In this work we present an analysis of the insertion of the chemical bonding and other related topics in textbooks of Basic Secondary Education in Argentina. We examine the approach to the contents that are linked to this topic in a direct and complementary way. The sample is made up of seven textbooks from the most frequently used publishers in this context. The results obtained show that there are differences among the editorial proposals in relation to the content they address and the order in which they do so. We relate these results with the forms of sequencing proposed by different authors who previously investigated this problem in other contexts, concluding that a traditional approach is followed instead of promoting perspectives that allow a better visualization of the relationship of chemistry contents with daily life. This study can contribute to the process of selecting material by teachers, since it would allow them to evaluate the approach to the topic of chemical bonding in textbooks.

Article Details

Author Biographies

María José Flores Córdoba, Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan. Argentina.

Profesora de Química. Doctoranda en Ciencias de la Educación. Se desempeña como investigadora en el Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina).

Carina Alejandra Rudolph, Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan. Argentina.

Profesora de Lengua y Literatura Inglesa. Doctoranda en Educación. Se desempeña como docente e investigadora en la Facultad de Filosof´ía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina).

Carla Inés Maturano, Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales. Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Universidad Nacional de San Juan. Argentina.

Profesora de Enseñanza Media y Superior en Física. Especialista en Docencia Universitaria. Doctora en Ciencias de la Educación. Se desempeña como profesor titular en cátedras de Física en el Departamento de Física y de Química y desarrolla sus tareas de investigación en el Instituto de Investigaciones en Educación en las Ciencias Experimentales de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan (Argentina).