Detection of pigments in oils with a low-cost spectrophotometer: Proposal for a project for the introduction to spectrometry
Main Article Content
Abstract
To teach university students the basic concepts of spectrometry in a practical way, three activities are proposed to follow up an interdisciplinary project using project-based learning as an educational methodology due to the high cost of laboratory spectrophotometers. With this objective, the renowned CD-spectrophotometer is used to visualize the absorption spectra and identify the chlorophyll and carotenoid pigments in three commercial oils, Plukenetia volubilis (sacha inchi), olive, and soybean. Subsequently, the relationship between the absorbances of different concentrations of astaxanthin in sacha inchi oil was evaluated using the Beer-Lambert law. Finally evaluate the students’ satisfaction to this interdisciplinary project proposal with this methodology.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Amaya, Á. A., Carvajal, A. C., Gómez, R. A., y Mendoza, Y. R. (2023). Demostración práctica de la importancia de la longitud de onda en la espectroscopia ultravioleta visible. Educación Química, 34(2), 40-49. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2023.2.83275
Borello, E., y Domenici, V. (2019). Determination of pigments in virgin and extra virgin olive oils: A comparison between two near UV-Vis spectroscopic techniques. Foods, 8(1), 3-10. https://doi.org/10.3390/foods8010018
Braniša, J., Jenisová, Z., y Jomová, K. (2014). Pigment profile of olive oils determined by school measurement system labquest and spectrometer. Journal of Technology and Information Education, 6(2), 48-57. https://doi.org/10.5507/jtie.2014.017
Carrasquero-Durán, A., Regalado, E., Guzmán, M., y Navas, P. B. (2004). Determinación de vitamina E en aceites. Una experiencia didáctica en química analítica instrumental. Educación Química, 15(4e), 343–348. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2004.4e.66153
Cerda, B., y Manidurai, P. (2019). Características ópticas y eléctricas de celdas solares sensibilizadas por colorantes naturales de espinaca, maqui, zanahoria y zapallo. La Revista Latinoamericana de Metalurgia y Materiales, S8(2), 33-37. https://www.rlmm.org/ojs/index.php/rlmm/issue/view/31/s8
Cid, R., y González-Fernández, D. (2020). Una aproximación a la espectrometría en educación secundaria. Anales de la Química, 116(1), 25-29. https://analesdequimica.es/index.php/AnalesQuimica/article/view/1309
Corbacho, A. M. (2018). El aprendizaje interdisciplinario, intensivo e integrado como herramienta para el desarrollo de conocimientos, habilidades y aptitudes en estudiantes de grado. INTER DISCIPLINA, 5(13), 63–85. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2017.13.62384
Córdoba-Castro, N. M., Acero-Reyes, N. L., Duque-Buitrago, L. F., Jiménez-Aguilar, L. J., y Serna-Jiménez, J. A. (2015). Obtención y caracterización de Astaxantina de la microalga Haematococcus Pluvialis. UGCiencia, 21, 73-82. https://doi.org/10.18634/ugcj.21v.1i.426
DiodeGoneWild. (2022). Building a DIY spectrometer. [Archivo de vídeo]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=p3MzQ1OF3lk
Electrical Projects [CreativeLab]. (2018). How to Make DIY Spectrometer/ Optical spectrum analyzer/ Light analysis. [Archivo de vídeo]. Youtube. https://youtu.be/MgogwcXUIoc?si=o80odizyD9I9E5NI
Escobedo, R., y Cordero, T. (2023). Propuesta de proyecto transversal e interdisciplinario para educación media superior: “El calentamiento global”. Educación Química, 34(2), 139-150. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2023.2.83845
Gandul-Rojas, B., Gallardo-Guerrero, L., Roca, M., y Aparicio-Ruiz, R. (2013). Chromatographic methodologies: Compounds for olive oil color issues. In R. Aparicio y J. Harwood (Eds.), Handbook of Olive Oil. Analysis and Properties (pp. 219-260). Springer.
González, M. A., García, L., García, J. E., Travieso, Y., y Puldón, G. (2015). Propuesta de actividades con un enfoque interdisciplinario que favorezca la integración de las disciplinas de ciencias básicas. Educación Médica Superior, 29(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300017
Grasse, E. K., Torcasio, M. H., y Smith, A. W. (2015). Teaching UV-Vis spectroscopy with a 3D-printable smartphone spectrophotometer. Journal of Chemical Education, 93(1), 146–151. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00654
Ibañez-Alvarado, C., Rollo-Castro, A., Romero-Vega, B., Franco-Acevedo, J., Pardo-Mesa, J., y Cómbita-Niño, J. P. (2022). Diseño de prototipo de gancho portátil para baño público. El Boletín de Innovación, Logística y Operaciones, 4(1). https://doi.org/10.17981/bilo.4.1.2022.17
Lazzerini, C., Cifelli, M., y Domenici, V. (2016). Pigmentos en aceite de oliva virgen extra: Autenticidad y calidad. In D. Boskou y M. L. Clodoveo (Eds.), Productos del árbol de olivo. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/64736
Martínez-Sanz, J. M., Mata, F., Sala, M., Puya, J. M., Martínez, A., Sánchez, A. J., y Cortell, J. M. (2021). Fraude en suplementos nutricionales para deportistas: revisión narrativa. Nutrición Hospitalaria, 38(4), 839-847. https://doi.org/10.20960/nh.03413
Montoya, E., Baltuano, Ó., y López, A. A. (2013). Espectrómetro para radiación visible hecho en casa, de bajo costo y altas prestaciones. Revista de la sociedad química del Perú, 79(1), 80-91. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1810-634X2013000100011
Physicsopenlab. (2015). Webcam diffraction grating spectrometer. https://physicsopenlab.org/2015/11/26/webcam-diffraction-grating-spectrometer
Ramírez, T., Plaza-Pedroche, R., y Rodríguez-López, J. (2023). Evaluación de la carga bacteriana del aire en centros educativos como proyecto didáctico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(2), 220300-220314. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2203
Ramos, L., Charca, J. R., y Veleto, M. I. (2023). Prototipo de un espectrofotómetro modular para la enseñanza de la química. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(2), 240200-240208. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2402
Scheeline, A. (2010). Enseñanza, aprendizaje y uso de la espectroscopia con tecnología comercial lista para usar. Espectroscopia aplicada, 64(9), 256A-268A. https://doi.org/10.1366/000370210792434378
Swinehart, D. F. (1962). The Beer-Lambert Law. Journal of Chemical Education, 39(7), 333. https://doi.org/10.1021/ed039p333
Toledo, P., y Sánchez, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: Una experiencia universitaria. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 472-491. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733
Wakabayashi, F., y Hamada, K. (2006). A DVD spectroscope: A simple, high-resolution classroom spectroscope. Journal of Chemical Education, 83(8), 1186–1187. https://doi.org/10.1021/ed083p1186

Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.