Gamification as a strategy to improve academic performance in the Inorganic Chemistry laboratory

Main Article Content

Ricardo Adolfo Manivel Chávez
Mireya Ramos Rendón
Rosalynda Sánchez Vázquez
Ana Gabriela Campos Arroyo

Abstract

Educational system is constantly updated by incorporating new teaching strategies and tools. In this sense, gamification is a strategy that has gained relevance and whose objective is to strengthen the teaching-learning process through the use of recreational activities. It is precisely its playful nature that can improve understanding and thus promote meaningful learning. The objective of this research was to evaluate whether the use of gamification within the Inorganic Chemistry Laboratory improves the academic performance of university students. A methodology with a quantitative approach, quasi-experimental experimental design, was used. Two groups of second-year university students were managed, one control and the other experimental. Finally, a survey was applied to find out their perception regarding the use of gamification. The results showed that the use of gamification significantly improves the student’s academic performance. On the other hand, their perception regarding the use of this strategy was favorable since they believe it improves their interest and facilitates their learning. It was concluded that gamification is a viable educational strategy to be used within the laboratory to improve the academic performance of students.

Article Details

Citas en Dimensions Service

Author Biographies

Ricardo Adolfo Manivel Chávez, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

Mireya Ramos Rendón, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

References

Bengochea, G. (2021). La gamificación: una oportunidad para transformar las realidades. Revista Prefacio, 5(7), 69-85. https://doi.org/10.58312/2591.3905.v5.n7.35733

Borrás, O. (2015). Fundamentos de la gamificación. Universidad Politécnica de Madrid. https://oa.upm.es/35517/1/fundamentos%20de%20la%20gamificacion_v1_1.pdf

Cangalaya, L. M., Casazola, O., y Farfán, J. A. (2022). Gamificación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de estudiantes universitarios. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(23), 637-647. https://dx.doi.org/10.33996/revista_horizontes.v6i23.364

Castillo, M. J., Escobar, M. G., Barragán, R. A., y Cárdenas, M. Y. (2022). La gamificación como herramienta metodológica en la enseñanza. Pol Con, 7(1), 686-701. https://dx.doi.org/10.23857/pc.v7i1.3503

Consejería de Educación, Formación Profesional, Actividad Física y Deporte. Gobierno de Canarias (CEFPAFD). (2023). Gamificación: ¡A jugar!. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/pedagotic/gamificacion/#

De Soto, I. S. (2018). Herramientas de gamificación para el aprendizaje de Ciencias de la Tierra. EDUTEC, 65, 29-39. https://dx.doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1143

Díaz, A. K., González, S. L., Santiago, I., Hernández, M., y Soto, G. A. (2020). Gamificación a través del uso de la aplicación Genially para innovar procesos de aprendizaje en la Educación Superior. Eduscientia. Divulgación de la ciencia educativa, 5(10), 129-139. https://www.eduscientia.com/index.php/journal/article/view/197

Díaz, J. (2020). Gamification in engineering education: An empirical assessment on learning and game performance. Heliyon, 6(9), e04972. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e04972

Flores, G., y Fernández, J. (2021). Gamificación. En Los modelos pedagógicos en educación física: ¿Qué, cómo, por qué y para qué? (pp. 382-399). Universidad de León. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=855350

Galarza, A., y Batista, M. (2024). Gamificación para favorecer el aprendizaje de la nomenclatura inorgánica de óxidos metálicos en estudiantes de bachillerato. REQ, 35(1), 52-63. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.1.86211

García, F., Cara, J. F., Martínez, J. A., y Cara, M. M. (2020). La gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación teórica. Logía, educación física y deporte, 1(1), 16-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7643607

García, I. (2019). Escape Rooms como propuesta de gamificación en educación. Revista Educativa Hekademos, 27(12), 71-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7197820

Gaspar, E. (2021). La gamificación como estrategia de motivación y dinamizadora de las clases en el nivel superior. Educación, 27(1), 33-40. https://dx.doi.org/10.33539/educacion.2021.v27n1.2361

Llorens, F., Gallego, F., Villagrá, C., Compañ, P., Satorre, R., y Molina, R. (2016). Gamificación del proceso de aprendizaje: lecciones aprendidas. VAEP-RITA, 4(1), 25-32. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/57605/1/2016_Llorens_etal_VAEP-RITA.pdf

Marín, V. (2015). La gamificación: Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, 27. https://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/13433/pdf

Mese, C., y Dursun, O. O. (2019). Effectiveness of gamification elements in blended learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(3), 119-142. https://doi.org/10.17718/tojde.601914

Navarro, M. C., Pérez, I. J., y Femia, P. (2021). La gamificación en el ámbito educativo español: revisión sistemática. Revista Retos, 42, 507-516. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.87384

Ortiz-Colón, A. M., Jordán, J., y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educ Pesqui Sao Paulo, 44, 1-17. https://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773

Pérez, J. C. (2018). Estudios sobre los aspectos más relevantes de la gamificación mediante su incorporación a una programación anual. [Trabajo de fin de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/35128/TFG-O-1547.pdf?sequence=1

Prieto-Andreu, J., Gómez, J., y Said-Hung, E. (2022). Gamificación, motivación y rendimiento en educación: Una revisión sistemática. Revista Electrónica Educare, 26(1), 251-273. https://dx.doi.org/10.15359/ree.26-1.14

Quiñones, M., Martín, A., y Coloma, C. (2021). Rendimiento académico y factores educativos de estudiantes del programa de educación en entorno virtual: Influencia de variables docentes. Formación Universitaria, 14(3), 25-36. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v14n3/0718-5006-formuniv-14-03-25.pdf

Rivera, N., y Bartolomé, M. (2022). Uso de la gamificación como metodología de aprendizaje. En K. Konstantidini (Coord.), Metodologías de enseñanza-aprendizaje para entornos virtuales (pp. 65-74). Adaya Press. https://dx.doi.org/10.58909/ad228120002

Rodríguez, A. F., Cañar, N. V., Gualoto, O. M., y Correa, J. E. (2022). The benefits of gamification in physical education teaching: Systematic review. Dom Cienc, 7(2), 662-681. https://dx.doi.org/10.23857/dv.v8i2.2668

Valero, J. (2019). La gamificación: Revisión del concepto y análisis de proyectos y experiencias. [Tesis de licenciatura, Universitat de les Illes Balears]. https://dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/152574

Vergara, D., Mezquita, J. M., y Gómez, A. I. (2019). Metodología innovadora basada en la gamificación educativa: Evaluación tipo test con la herramienta Quizizz. Profesorado. Revista de curriculum y formación de profesorado, 23(3), 363-387. https://dx.doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11232

Zambrano, A. P., Lucas, M. A., Luque, K. E., y Lucas, A. T. (2020). La gamificación: herramientas innovadoras para promover el aprendizaje autorregulado. Revista Dominio de la Ciencias, 6(3), 349-369. https://doi.org/10.23857/dc.v6i3.1402

Most read articles by the same author(s)