Design of a didactic sequence to address the topic Acid Base Assessment under the Extended Laboratory model with eleventh year students of the Costa Rican Scientific College of Alajuela
Main Article Content
Abstract
This abstract shows the most relevant results of Natural Sciences Education bachelor’s degree research thesis at the Distance State University of Costa Rica, about a didactic sequence design (SD) to address the Acid-Base Titration under the model of the Extended Laboratory (acronym in Spanish LE) with seniors’ students from the Scientific High School of Costa Rica, Alajuela headquarters, (acronym in Spanish CCCA). The research was applied to twenty-two students, where a questionnaire adapted from Heck and the semantic differential were extracted through the pretest and posttest after developing the proposed sequence. The results showed encouraging data where students recognized a gain in learning Acid-Base Titration.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Arguedas-Matarrita, C. (2017). Diseño y desarrollo de un laboratorio remoto para la enseñanza de la física en la UNED de Costa Rica. [Tesis de Doctorado]. Universidad Nacional Del Litoral. https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/bitstream/handle/11185/1018/Tesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arguedas-Matarrita, C., Montero-Miranda, E., Vargas-Badilla, L., Sánchez-Brenes, R., Rios-Badilla, E., Orduña, P., y Rodríguez-Gil, L. (2022). Design and development of an ultra-concurrent laboratory for the study of an acid–base titration (ABT) at the Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Lecture Notes in Networks and Systems, 298, 122–130. https://doi.org/10.1007/978-3-030-82529-4_13/COVER
Brenes-Mata, M. (2021). Estado de la educación. Programa Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Carpeta_Prensa_EE.pdf
Dellwo, D. R. (2010a). Course assessment using multi-stage pre/post testing and the components of normalized change. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 10(1), 55–67. www.iupui.edu/~josotl
Dellwo, D. R. (2010b). Course assessment using multi-stage pre/post testing and the components of normalized change. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 10(1), 55–67. www.iupui.edu/~josotl
Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64–74. https://doi.org/10.1119/1.18809
Heck, C. (2017). Integração de tecnologia no ensino de física na educação básica: Um estudo de caso utilizando a experimentação remota móvel. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/179798
Hernández, D., Bottner, E., Cataldo, F., y Zaragoza, E. (2021). Aplicación de realidad aumentada para laboratorios de química. Educación Química, 32(3), 30. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.3.68129
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación (Sexta ed., Vol. 1). McGraw-HILL.
Idoyaga, I. (2022). El laboratorio extendido: rediseño de la actividad experimental para la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Electrónica de Divulgación de Metodologías Emergentes en el Desarrollo de las STEM, 4(1), 20–49. http://www.revistas.unp.edu.ar/index.php/rediunp/article/view/823/711
Idoyaga, I. J. (2023). El laboratorio extendido: nuevas perspectivas para el diseño de la enseñanza de las ciencias naturales en contextos digitales. Innovaciones Educativas, 25(Especial), 44–58. https://doi.org/10.22458/ie.v25iEspecial.5083
Idoyaga, I., Moya, C. N., Montero-Miranda, E., Sánchez, B. R., Maeyoshimoto, J., y Arguedas-Matarrita, C. (2020). El laboratorio remoto de validación ácido-base en un curso de química en la universidad. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/349319741_El_Laboratorio_Remoto_de_Validacion_Acido-Base_en_un_Curso_de_Quimica_en_la_Universidad
Idoyaga, I., Vargas-Badilla, L., Moya, C. N., Montero-Miranda, E., y Garro-Mora, A. L. (2020). El laboratorio remoto: una alternativa para extender la actividad experimental. Campo Universitario, 1(2), 4–26. https://campouniversitario.aduba.org.ar/ojs/index.php/cu/article/view/17
Montero-Miranda, E. (2022). Laboratorios remotos: Una alternativa complementaria de las actividades experimentales presenciales en química para disminuir el impacto ambiental generado por el laboratorio de valoración ácido-base en la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica.
Pérez-Ortega, G., Arango-Serna, M., y Branch-Bedoya, J. (2008). El semántico diferencial como propuesta metodológica para caracterizar el liderazgo en una organización. Redalyc, 75(155), 15–27. https://www.redalyc.org/pdf/496/49611953003.pdf
Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.