Sciences, Technologies, and Societies. The New Mexican School
Main Article Content
Abstract
Based on the pioneering ideas of J.D. Bernal we discussed the meaning of the educational model called Science, Technology and Society (STS). The difficulties of its reception by scientists and teachers in many places, particularly in the New Mexican School, are recognized. Additionally, the ideas of STS are compared with those of STEM to try to identify where the teaching of science and technology is heading in societies as different as those integrated in Mexico and Latin America.
Article Details
Citas en Dimensions Service
References
Aikenhead, G. (2005). Educación Ciencia-Tecnología-Sociedad: una buena idea como quiera que se llame, Educación Química, 16, 304-314. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.2.66121
Bachelard G. (1976). El Materialismo Racional. Buenos Aires:Paidós.
Bahamonde, N., García Franco, A., y Gómez Galindo, A.A. (en prensa). Human Food Education: multidimensional, complex and situated perspective. En I. Martins, S. Cordero, & S. Selles. Health Education. Latinamerican views and voices. Springer.
Bernal J.D. (1972). La ciencia en la historia. México: UNAM.
Bencze, L., Pouliot, C., Pedretti, E., Simonneaux, L Simonneaux, J., Zeidler, D. (2020).
SAQ, SSI and STSE education: defending and extending “science‑in‑context” Cultural Studies of Science Education, 15, 825–851. https://link.springer.com/article/10.1007/s11422-019-09962-7
Caamaño, A. (2018). Enseñar química en contexto: un recorrido por los proyectos de química en contexto desde la década de los 80 hasta la actualidad, Educación Química, 29, 21-54. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63686
Catalá, R. M., Chamizo, J. A. y García-Franco, A. (2021). El impacto del trabajo de Mario Molina en los programas y materiales educativos de educación media y media superior en México. Educación Química, 32(número especial), 73-98. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.4.80334
Castañón. Introducción a documento Visión STEM para México. (2019). https://www.movimientostem.org/wp-content/uploads/2021/01/Vision-STEM-para-Me xico.pdf
Chamizo, J.A. (2022). La dosis es el veneno, Educación Química, 33, 70-84. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2022.4.83536
Chamizo, J.A. (2021). La química como un sistema de prácticas. Una alternativa para su enseñanza, Educación Química EduQ, 29, 12-18. https://revistes.iec.cat/index.php/EduQ/article/view/150094
Chamizo, J.A. (2020). La no neutralidad de la química vista desde la historia, Educación Química, 31, 156-166. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2020.4.76580
Chamizo, J.A. y Pérez, Y. (2017). Sobre la enseñanza de las ciencias naturales, Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, 74, 1, 23-40. https://doi.org/10.35362/rie741624
Chamizo, J.A. y Garritz, A. (2014). Historical teaching of Atomic and Molecular Structure, en Michael R. Matthews (ed) International Handbook of Research in History and Philosophy of Science Teaching, Dordrecht: Springer.
Chamizo, J.A. (2013). De la paradoja a la metáfora. La enseñanza de la química a partir de sus modelos. México: Siglo XXI-FQ-UNAM.
Chamizo, J.A. (1996). Enseñar lo esencial acerca de lo más pequeño, Educación Química, 7, 7-12. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.1996.1.66680
Chamizo, J.A. y Garritz, A. (1993). La enseñanza de la Química en la Secundaria.
Contenidos propuestos de los programas de química de la secundaria y recomendaciones para los textos, Educación Química, 4, 134-138. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.1993.3.66810
Candela, A. (2023). Saberes y pensamiento científico en el plan de estudio 2022. Perfiles Educativos, XLV (180), 16-25. Suplemento 2023. Del marco curricular al plan de estudio 2022. Voces, controversias y debates
CONALITEG (2024). www.conaliteg.sep.gob.mx/2023/P6SDA.htm?#page/1 Consultado el 17/04/2024.
Córdova, J.L. (2005). La enseñanza de las ciencias: Alfabetización científica o ciencia para futuros científicos, Educación Química, 16, 398-403. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.3.66102
Díaz Barriga, A. (2023). Recuperar la pedagogía. El plan de estudio 2022. Perfiles Educativos, XLV (180), 6-15. Suplemento 2023. Del marco curricular al plan de estudio 2022. Voces, controversias y debates.
Gallagher, J. J. (1971). A broader base for science teaching. Science Education, 55(3), 329 – 338. https://doi.org/10.1002/sce.3730550312
García Franco, A. y Taber, K. (2010) Pensamiento intuitivo y aprendizaje de la Química. Educación Química, 21 (2), 111-117. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30160-5
García Franco, A. y Lazos Ramírez (2016). Diseño de materiales para la educación científica intercultural: el cultivo de la milpa en México como ejemplo para el diálogo. Revista Brasileira de Pesquisa en Educação em Ciências, 16, 851-870. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4562
Garritz, A., Rueda, C., Robles, C., Vázquez-Alonso, A. (2011). Actitudes sobre la naturaleza de la ciencia y tecnología en profesores y estudiantes mexicanos del bachillerato y la universidad públicos, Educación Química, 22 141-154. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(18)30120-4
Gil Antón, M. (2024) La Nueva Escuela Mexicana: Una Propuesta Radical, El Universal, 16 de marzo. https://www.eluniversal.com.mx/opinion/manuel-gil-anton/la-nueva-escuela-mexicana-una-propuesta-radical/
Gilbert, J. (2006). On the nature of “context” in Chemical Education, International Journal of Science Education, 28, 957-976. https://doi.org/10.1080/09500690600702470
Guillem-Llobat, X y Nieto Galán, A. (eds) (2020). Tóxicos invisibles. La construcción de la ignorancia ambiental. Ulzama: Icaria.
Gurría, A. (2019) Prólogo. Estrategia de competencias de la OCDE 2019. Competencias para construir un futuro mejor. https://doi.org/10.1787/e3527cfb-es
Guzmán, F. (2017) Problemática general de la educación por competencias, Revista Iberoamericana de Educación, 74, 107-120. https://doi.org/10.35362/rie740610
Hernández, G. y Rueda, C. (2020). La dimensión CTS en la educación en México: relato de dos experiencias enriquecedoras, Boletim da AIA-CTS -Boletín de la AIA-CTS, 12, 114-119.
Hess, D. (2016). Undone Science: Social Movements, Mobilized Publics, and Industrial Transitions, Cambridge: The MIT Press.
Kind, V. (2004). Más allá de las apariencias. Ideas previas de los estudiantes sobre conceptos básicos de química, México: Santillana-FQ-UNAM.
Lacolla, L. (2024). Enseñanza de las Ciencias en contexto. Reflexiones y ejemplos de Enseñanza de Química con enfoque Química-Tecnología-Sociedad (QTS), Educación Química, 35, 135-147. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2024.1.85824
Lévy Leblond, J. M. (2003) Una cultura sin cultura. Reflexiones críticas sobre la cultura científica Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 1, 139-151. https://www.revistacts.net/wp-content/uploads/2020/01/vol1-nro1-doss02.pdf
Martínez, S. F. y Huang, X. (2015). Hacia una filosofía de la ciencia centrada en prácticas. México: Bonilla Artigas-IIF-UNAM.
Nueva Escuela Mexicana (2024). Nueva Escuela Mexicana. Conoce los saberes y pensamiento científico. https://nuevaescuelamexicana.org/nueva-escuela-mexicana-saberes-y-pensamiento-cientifico/#¿Que_es_la_Nueva_Escuela_Mexicana
Oreskes, N. (2019). Why trust Science? Princeton: Princeton University Press. Oreskes, N. y Conway, E. (2018). Mercaderes de la duda, Madrid: Capitan Swing.
Parga-Lozano, D. L. (2022). Del CTSA educativo a la ambientación del contenido y la formación ciudadana ambiental. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad- CTS, 17, 117-140. https://orcid.org/0000-0002-7899-0767
Parga-Lozano, D. L. y Piñeros-Carranza, G.Y. (2018). Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados, Educación Química, 29, 55-64. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683
Pedretti, E. y Nazir, J. (2011) Currents in STSE Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On. Science Education, 95, 601-627. https://doi.org/10.1002/sce.20435
Perales-Palacios, F.J. y Aguilera, D. (2020). Ciencia-Tecnología-Sociedad vs.STEM: ¿evolución, revolución o disyunción? Ápice. Revista de Educación Científica, 4, 1-15. https://doi.org/10.17979/arec.2020.4.1.5826
Phillips, P.S. y Hunt, A. (1992). The SATIS Project: A Significant New Development in Post-16 Science Education in the United Kingdom, Journal of Chemical Education, 69, 404-407. https://doi.org/10.1021/ed069p404
Proctor, R. y Schiebinger, L. (eds) (2008). Agnotology: The Making and Unmaking of ignorance. Stanford: Stanford University Press.
Quintanilla, S. y Lartigue, C. (2007). Qué opinan los niños acerca de los libros de texto de ciencias naturales. Memorial de las cartas enviadas a la SEP, 2000-2006. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12, 1405-1424. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v12n35/1405-6666-rmie-12-35-1405.pdf
Reisch, G.A. (2009). Cómo la guerra fría transformó la filosofía de la ciencia. Hacia las heladas laderas de la lógica, Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Reynoso, R., y Chamizo, J.A. (coords) (2017). Estudio comparativo de la propuesta curricular de ciencias en la educación obligatoria en México y otros países, México: INEE.
Rueda-Alvarado, C. (2005). La dimensión ciencia-tecnología-sociedad en la educación de México: antecedentes, estado actual y perspectivas. Educación Química, 16, 442-449. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2005.3.66107
Sanmartí, N. (2002). Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis.
Schmelkes, S. (2006). La interculturalidad en la educación básica. Revista PRELAC, 3, 120-127. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000151698
SEP (2023a) Un libro sin recetas. Fase 3. Disponible en línea https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P1LPM.htm
SEP (2023b) Libro de proyectos de aula. Sexto grado. Disponible en línea https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P6PAA.htm
SEP (2023c) Libro de proyectos comunitarios. Sexto grado. Disponible en línea https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P6PCA.htm
SEP (2023d) Libro de proyectos escolares. Sexto grado. Disponible en línea https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P6PEA.htm
SEP (2023e) Nuestros saberes. Libro para alumnos, maestros y familia. Disponible en línea https://libros.conaliteg.gob.mx/2023/P6SDA.htm
Steiner, G. (2001). Nostalgia del absoluto. Madrid: Siruela.
Taber, K. (2002). Chemical misconceptions. Prevention, Diagnosis and Cure, London: Royal Society of Chemistry.
Tala, S. (2009). Unified View of Science and Technology for Education: Technoscience and Technoscientific Education, Science & Education, 18, 275-298. http://dx.doi.org/10.1007/s11191-008-9145-7
Talanquer, V. (2000). El movimiento CTS en México, ¿vencedor vencido? Educación Química, 11, 381-386. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2000.4.66431
Valladares, L. (2021). El enfoque CTS en el bachillerato tecnológico en México: facetas y contrastes de su inclusión. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS, 16, julio, 43-69. https://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/230
Valladares, L. (2021). Post truth and Education. STS Vaccines to Re-establish Science in the Public Sphere. Science & Education, 31, 1311-1337. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00293-0
van Berkel, B., de Vos Veronk, W. y Pilot, A.(2000). Normal Science Education and its Dangers: The case of School Chemistry. Science & Education. 9, 123–159. https://doi.org/10.1023/A:1008765531336
Educación Química por Universidad Nacional Autónoma de México se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
Basada en una obra en http://www.revistas.unam.mx/index.php/req.